Intel Celeron Tualatin / Alm. Celeron?
Fra : C.B

Dato : 21-01-03 09:49

Hejsa.

Hvad er forskellen på de 2 cpu typer, de findes begge til s370. Men
der er vel forskel, om ikke andet på prisen!

Kan Tualatin køre i et hvert bundkort med s370? jeg tror nemlig jeg
læste et sted at Tualatin køre med lidt ændret pin-out i forhold til
alm. celeron.!

-Claus-

Fra : o&u

Dato : 21-01-03 10:15

On 21 Jan 2003 00:49:19 -0800, cbpwr@worldonline.dk (C.B) wrote:

>Hejsa.
>
>Hvad er forskellen på de 2 cpu typer, de findes begge til s370. Men
>der er vel forskel, om ikke andet på prisen!

Du kan næppe købe coppermine celerons i dag, undtagen brugt.
Coppermine celerons er lidt dyrere end tualatins, da de er sjældne.
Celerons til socket 478 passer slet ikke i et bundkort, der ikke er
til P4, - der er naturligvis lidt dyrere end tualatins, da de er
hurtigere.

>Kan Tualatin køre i et hvert bundkort med s370? jeg tror nemlig jeg
>læste et sted at Tualatin køre med lidt ændret pin-out i forhold til
>alm. celeron.!

Der er 4 forskellige celerons:

1) ppga , op til 533 MHz, 2.0 volt vist nok, slot1
2) fcpga, op til 1100 MHz, 128 kbyte 2nd level cache, coppermine,
1.7-1.75 volt
3) fcpga2, 1000-1400 MHz, 256 kbyte 2nd level cache, tualatin, 1.475
volt
4) villamette, socket 478, til P4 bundkort

Tualatin kan ikke boote i et bundkort, der er til fcpga, da den ikke
er helt pin-kompatibel. Bundkortet kan modificeres. Med et ppga
bundkort kan den slet ikke boote.

Det findes mellemlægsadaptere fra powerleap og upgradeware. Men for
begge typer skal strømforsyningen understøtte 1.5 volt, da 1.8 volt
som er standard minimum for mange ældre bundkort er for meget til
kontinuert drift for en tualatin.

Hvilket bundkort har du ?

upgradeware: www.upgradeware.com

powerleap: www.danbit.dk

mvh

John

Fra : o&u

Dato : 21-01-03 10:20

Jo, du kan købe 800 og 1000 MHz celeron coppermine. Den 1200 MHz der
står i edbpriser, står fejlagtigt som en coppermine, - det er en
fcpga2 tualatin.

John

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-01-03 13:37

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> volt
> 4) villamette, socket 478, til P4 bundkort

Lige en detalje!
FCPGA fåes også som 1,5V Har selv en Celly 600MHz FCPGA med standard 1,5 V
(600 MHz fåees både som 1,5 V og 1,7 V)

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 21-01-03 14:42

o&u wrote:

> Der er 4 forskellige celerons:

Om igen, der er 5 slags.
(6 hvis dem uden L2 cache regnes for en anden slags)

> 1) ppga , op til 533 MHz, 2.0 volt vist nok, slot1

Slot 1 Celeron uden L2 cache, 2,0 V, 266-300 MHz.
De efterfølgende med 128 kbyte L2 cache.
Slot 1 Celeron, 2,0 V, 300-433 MHz svjh, kaldes 300A og opefter.
Socket 370 Celeron, 2,0 V, PPGA, op til 533 MHz.

> 2) fcpga, op til 1100 MHz, 128 kbyte 2nd level cache, coppermine,
> 1.7-1.75 volt

566-1100 MHz (533A blev kun lavet som OEM-cpu, den kunne ikke købes i
løssalg)

> 3) fcpga2, 1000-1400 MHz, 256 kbyte 2nd level cache, tualatin, 1.475
> volt

De findes også som 1,5 V.

> 4) villamette, socket 478, til P4 bundkort
>
> Tualatin kan ikke boote i et bundkort, der er til fcpga, da den ikke
> er helt pin-kompatibel. Bundkortet kan modificeres. Med et ppga
> bundkort kan den slet ikke boote.

Jo, der skal bare ændres _mange_ pins.

http://www.geocities.com/_lunchbox/tualeron_zm6_mod.html

Abit ZM6 er et PPGA-board.

Fra : o&u

Dato : 21-01-03 16:30

On Tue, 21 Jan 2003 14:42:02 +0100, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion@gmx.net> wrote:

>Jo, der skal bare ændres _mange_ pins.
>
>http://www.geocities.com/_lunchbox/tualeron_zm6_mod.html
>
>Abit ZM6 er et PPGA-board.

Ja, det er rigtigt. Men adaptere fra upgradeware.com og powerleap.com
understøtter ikke ppga. Så det er vist bare lavet med eet stk. hos
lunchbox.

Desuden bør man generelt med fcpga eller ppga bundkort, der
modificeres til tualatin, patche bios, når der ikke kommer bios
updates for tualatin (det har kun asus' beta bios for bundkort der
ikke er fcpga2).

http://www.froggy.com.au/frogge/pepper/bmreport1.html

det er cpucodes.bin der skal omfatte 2-3 tualatin steppings.

Jeg har nu ikke hørt, at det slet ikke kører uden dette. Boote gør det
uden, men cpucodes vedrører fejlkorrektion i styresystemet.

mvh

John

Fra : C.B

Dato : 22-01-03 15:06

Hej.
Mit bundkort understøtter til under 1.5v, men det er et gammelt slot-1
med en konverter på til s370. Kan jeg ødelægge noget ved at prøve en
Tualatin på soklen ? Eller vil den bar ikke boot'e så ?

Jeg kunne selvfølgelig sælge den konverter og købe en 399+moms som er
Tualatin-testet.

-Claus-

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 22-01-03 16:05

C.B wrote:
> [...]
> med en konverter på til s370. Kan jeg ødelægge noget ved at prøve en
> Tualatin på soklen ? Eller vil den bar ikke boot'e så ?

Du kan næppe ødelægge noget. Men check lige om dit bundkort har et BX
chipsæt og at konverteren er til Coopermine/fcpgga og ikke kun pgga.

> Jeg kunne selvfølgelig sælge den konverter og købe en 399+moms som er
> Tualatin-testet.

Eller fixe den du har, det kan gøres uden lodninger og uden at det
hindre du ville kunne gå tilbage til din nuværende CPU. Alt der skal
gøres er at forbinde to ben på CPU'en og så isolere tre ben, det kan
klares med lidt tynd ledning og isolering fra ditto samt at gøre plads
til isoleringen i soklen med et lille bor eller en lille skrutrækker.

Den tynde ledning kan findes ved at klippe lidt i et IDE kabel, som de
fleste af os alligevel har liggende i mængder, sørg blot ikke at komme
til at bruge til diske igen ved en fejl.

Søg på BX og Tualatin med google og du finde flere gode artikler.

mvh

Bruno

Fra : C.B

Dato : 23-01-03 14:13

Det er et ax64 pro fra aopen. Det er via133 chipsæt vistnok pro, selv
om via 133 pro vistnok er for dual cpu, men det har kun en slot til
cpu...

-Claus-