Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Beregninger af renter ud fra kurser
Fra : Finn I

Dato : 21-01-03 00:50

Jeg går og leger med tanken om at konvertere. Ejendomsmægler/kreditforening
har nogle programmer som hurtigt beregner de forskellige ting.

Kan man gøre det på nettet nogen steder eller er der nogen som har et Excel
regneark jeg selv kan lege med.

Jeg vil gerne se hvor meget det betyder ved kurser op/ned osv. med
forskellige satser (ejendomsmægler er træt af mig og alle mine "kan du ikke
lige prøve med......")

Mvh
Finn

Fra : Chevy Power>Brian Sø~

Dato : 21-01-03 15:50

"Finn I" <f12@minemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> forskellige satser (ejendomsmægler er træt af mig og alle mine

Nykredit har et online beregningsprogram, jeg kan dog ikke huske
om man skal registreres.
Nordea har også låneberegner, det har de fleste banker
sandsynligvis.
--
Brian Sørup
fjern XXX fra min mailadresse

Fra : K. Thomsen

Dato : 21-01-03 17:35

Hvis du kun vil regne på betydningen af kursudsving er det såre simpelt. Du
kan lave en formelt som hedder

(100/kurs) * pålydende rentepct = effektiv rentepct.

Formlen mangler bidrag, gebyrer etc. men da de er konstante uanset kursen
vil formlen fint kunne give et billede af, hvilket udsving i renten et
kursudsving vil medføre.

Ved 5% pålydende og kurs = 95 vil det give 5,2632 %
Ved kurs 94 bliver resultatet 5,3191 %

Forskellen er reelt effetkten af kursændringen.

Venlig hilsen
KT

Fra : Arne E. Jørgensen

Dato : 26-01-03 16:33

Beklager, den procentsats, du regner ud med den formel, er IKKE den
effektive rente, men den direkte rente.
Den direkte rente har ikke været brugt af den professionelle finansverden
siden en gang i 1970'erne, hvor det blev almindeligt at have den fornødne
regnekapacitet og de nødvendige data (cashflow = betalingsrækken) til
rådighed til en rigtig effektiv rente beregning.
Den største forskel på de to rentebegreber er, at den direkte rente
fuldstændig ignorerer det afkast eller den udgift, der ligger skjult i
kursgevinsten eller kurstabet.

Tag en nul-kupon obligation som eksempel (de findes faktisk i praksis i
Tyskland).
Den pålydende rentesats er altså 0,00, så det bliver den direkte rente (din
formel) også.
Men hvis du køber sådan en nul-kupon obligation til kurs 95 i dag og får den
indfriet til kurs 100 om et år, kan vi vel godt blive enige om, at du har
opnået en effektiv rente på godt 5%?

Mvh
Arne

Fra : K. Thomsen

Dato : 27-01-03 19:01

Nu har jeg netop fremhævet at det var en tillempet formel jeg angav - en
formel som enhver kan håndere med papir og blyant. Formålet var at måle
betydningen af (marginale) kursudsving - og til det formål er formlen mere
end rigeligt.

Venlig hilsen
Knud