Memtest86 fejl i test #5!
Fra : Mikkel Soelberg Tied~

Dato : 20-01-03 23:20

Hejsa.

Jeg har efterhånden fået indkredset mit problem.
En lille opsummering.

Købt Soltek SL-75DRV5C, Athlon XP 2000+, Apacer 512 Mb DDR2700 RAM, Silent
Viking II køler.
Installeret i Antec SOHO 1080 kabinet.

Virker fint med FSB 100 (CPU'en kører så kun på 1275 Mhz)

Når jeg sætter FSB'en til 133 (CPU'en kører nu 1667 Mhz som den skal)
resetter PC'en efter et par minutter uanset om jeg er i WinXP, Win98 eller
om jeg kører en bootCD.

- og til sagen

Jeg har kørt Memtest86 og får ca 2,5 millioner fejlmeddelelser (og det er
ikke en overdrivelse) i test #5 block move, 64 moves, cached.
Programmet finder ikke nogen fejl i de andre tests, og hvis jeg køre 100 FSB
er der ingen overhovedet.
Er der nogen der ved hvad det betyder? Har jeg fået en defekt RAM, eller er
Apacer ikke længere det fede stabile mærke det har været?

Håber nogen kan hjælpe.

Mikkel Tiedt

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-01-03 00:32

In article <3e2c764f$0$241$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Mikkel Soelberg Tiedt wrote:
> [...]
> Er der nogen der ved hvad det betyder? Har jeg fået en defekt RAM, eller er
> Apacer ikke længere det fede stabile mærke det har været?

Det betyder at du har fået RAM der ikke kan køre 133 x 2 eller som
ikke kan gøre det med dine andre BIOS indstillinger.
Du kan evt prøve at ændre din CAS etc til noget langsommere i BIOS
og se om den så kan køre testen.

DDR2700 er 333 MHz FSB, og skulle derfor ikke have problemer
med 133 * 2 = 266MHz. Det er også muligt du har fået forkert RAM.
Under alle omstændigheder skal den stang byttes.

Fra : KT

Dato : 21-01-03 16:42

"Mikkel Soelberg Tiedt" <mikkel_tiedt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
er
> Apacer ikke længere det fede stabile mærke det har været?

Det første man gør at at se på producentens hjemmeside, og ganske rigtigt
står der noget om test 5:

"
Known Problems
There have been numerous reports of errors in only tests 5 and 8 on Athlon
systems. Often the memory works in a different system or the vendor insists
that it is good. In these cases the memory is not necessarily bad but is not
able to operate reliably at Athlon speeds. Sometimes more conservative
memory timings on the motherboard will correct these errors. In other cases
the only option is to replace the memory with better quality, higher speed
memory. Don't buy cheap memory and expect it to work with an Athlon! On
occasion test 5/8 errors will occur even with name brand memory and a
quality motherboard. These errors are legitimate and should be corrected.

"

Mvh Kim