XFree86 og hukkomelsesforbrug
Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 20-01-03 20:54

Hej

Jeg har et lille undrende spørgsmål vedrørende xfree86.

Er det normalt at den har et hukommelsesforbrug på 306 MB, eller har jeg
gang i noget med memoryleak, evt. drivere ?

/Sonni

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-01-03 21:14

Sonni Skammelsen skrev:

> Er det normalt at den har et hukommelsesforbrug på 306 MB,
> eller har jeg gang i noget med memoryleak, evt. drivere ?

Så stor er min i hvert fald ikke:

#v+

$ ps aux | grep /[X]
root 14794 3.4 4.8 38220 24808 ? S 15:40 11:19 /etc/X11/X -dpi 100 -nolisten tcp vt7 -auth [...]
$

#v-

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-01-03 21:16

Fra : Kent Friis

Dato : 20-01-03 21:44

Den Mon, 20 Jan 2003 20:53:46 +0100 skrev Sonni Skammelsen:
>Hej
>
>Jeg har et lille undrende spørgsmål vedrørende xfree86.
>
>Er det normalt at den har et hukommelsesforbrug på 306 MB, eller har jeg
>gang i noget med memoryleak, evt. drivere ?

Det kommer an på hvad du har gang i.

Xserverens RAM-forbrug er ofte incl. RAM'en på grafikkortet, hvilket
tæller en del op.

Derudover kan klienter oprette bitmaps/pixmaps på serveren, for
hurtigere at kunne vise dem på skærmen (husk på at klient og server
ikke behøver køre på samme maskine, men kan kommunikere over et
langsomt netbærk). Dette tager også en del RAM.

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows XP is now obsolete!!!

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 20-01-03 22:22

On Mon, 20 Jan 2003 21:44:03 +0100, Kent Friis wrote:

> [...]
> hurtigere at kunne vise dem på skærmen (husk på at klient og server ikke
> behøver køre på samme maskine, men kan kommunikere over et langsomt

Den kører på min desktopmaskine, fluxbox, med en enkelt browser,
emailklient, newsreader, gaim, 5-6 dockapps og en wineserver.

Jeg lagde mærle til stigningen efter jeg havde opgraderet til kernel
2.4.20 og i samme omgang de nyeste dreivere fra nvidia.

/Sonni

Fra : Kent Friis

Dato : 21-01-03 17:28

Den Mon, 20 Jan 2003 22:22:01 +0100 skrev Sonni Skammelsen:

> [...]
>
>Jeg lagde mærle til stigningen efter jeg havde opgraderet til kernel
>2.4.20 og i samme omgang de nyeste dreivere fra nvidia.

Umiddelbart ville jeg mistænke nvidia-driverne.

Mvh
Kent
--
At køre i en stor Mercedes eller BMW viser ikke at man har mange penge.
Det viser blot at man er tysker.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-01-03 23:04

Sonni Skammelsen <news@sonni.org> writes:

> Er det normalt at den har et hukommelsesforbrug på 306 MB, eller har jeg
> gang i noget med memoryleak, evt. drivere ?

Det kommer an på hvad du har startet. Normalt har den ikke.

Men åbner jeg fx <http://ting.bunk.cc/foo3.png> (et PNG-billede på 6,7
MB) i Mozilla siger den:

$ ps auxw|grep X
root 864 1.1 44.2 345624 227944 ? R 14:13 5:56 /usr/X11R6/bin/X

Så det kommer helt an på hvad du har kørende at programmer.

Billedet ovenfor er i øvrigt et billede på 8000x8000 pixels, som viser
et lille udsnit af mandelbrot-fraktalen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Caution: breathing may be hazardous to your health.