Ny Harddisk til Dell 4100
Fra : Michael

Dato : 20-01-03 18:35

Jeg kunne godt tænke mig en lidt hurtigere harddisk, da standarden er lidt
for langsom. Men på dell hjemmeside koster en ny 40 GB ca. 6500kr. Kan man
evt ikke finde en et andet sted noget billigere eller er priserne så høje?
Eller nogle forslag

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-01-03 18:46

"Michael" <mhansen@jyde.dk> wrote in

> [...]
> 6500kr. Kan man evt ikke finde en et andet sted noget billigere
> eller er priserne så høje? Eller nogle forslag

Jeg går ud fra at det er en Inspiron (altså en bærbar).

Du kan bare gå ind på http://www.edbpriser.dk, vælg Hardware og
derefter Harddiske. På den fremkomne side klikker du bare søg (uden at
afgrænse søgningen). Det du skal bruge er en 2½" harddisk. Desværre
skriver EDBPriser ikke denne oplysning på oversigtssiden, men som
tommelfingerregel er de fleste 2½" diske på 4200 RPM, så dem kan du
eventuelt kigge lidt på.

IBM har lavet nogen nye på 5400rpm - for at få vist dem, er det
nemmeste blot at søge ordet "Travelstar".

Den Dell Inspiron jeg havde, var udstyret med en IBM Travelstar disk.
Den Inspiron min kæreste har haft havde til at begynde med også en
Travelstar (4200 rpm), men efter en defekt HD, blev den byttet ud med
en Hitachi disk(også 4200rpm) leveret af Dell.

Så de to mærker virker i hvert fald 100% sikkert. Om der er forskelle
der kunne gøre at andre mærker ikke virker ved jeg ikke.

Men du skal nok være opmærksom på om din controller er ATA100 eller
hvilken standard din controller bruger, for der er jo ikke nogen grund
til at købe en nyere standard end bundkortet kan udnytte, med mindre
du kan spare penge ved at gøre det.

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Rasmus Teislev Necke~

Dato : 20-01-03 21:34

Michael wrote:
> [...]
> 6500kr. Kan man evt ikke finde en et andet sted noget billigere eller
> er priserne så høje? Eller nogle forslag
Jeg købte for nyligt en ny 40GB IBM TravelStar disk til omkring 1300,-...
Den kom også lige over i en kammerats Dell 4100 en tur, og det virkede
upåklageligt. En dejlig disk forresten.

Som du selv nævner, så er standardupgrades enormt dyre -- og i mange
tilfælde er de slet ikke pengene værd.
--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Uni Bull

Dato : 20-01-03 22:25

Rasmus Teislev Neckelmann wrote:
> Som du selv nævner, så er standardupgrades enormt dyre -- og i mange
> tilfælde er de slet ikke pengene værd.

Det skal dog nævnes, at man /kan/ løbe ind i problemer ved
RAM-opgraderinger - ja jeg er godt klar over at det ikke har noget at gøre
med Michaels harddisk, men alligevel.....
--
Uni Bull
København K

Fra : Michael

Dato : 21-01-03 07:24

Det gør faktisk ikke noget da jeg har kig på 256 mb ram til den og de koster
1600 kr. det tænkte jeg også det måske kunne fåes billigere.

Michael

Fra : Rasmus Teislev Necke~

Dato : 21-01-03 10:58

Uni Bull wrote:

> Det skal dog nævnes, at man /kan/ løbe ind i problemer ved
> RAM-opgraderinger - ja jeg er godt klar over at det ikke har noget at
> gøre med Michaels harddisk, men alligevel.....

Ja upræcist formuleret af mig - Angående RAM, så plejer det at være sikrest
at købe original RAM, som med garanti virker i den pågældende maskine. Men
hvis man kan finde et godt tilbud på noget billigt RAM, og man har fået
bekræftet fra flere forskellige sider, at det virker -- så er det da
forsøget værd.
--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 22-01-03 08:10

Som du allerede er blevet rådet, så er der mange muligheder for at købe en
standard 2½" diske. Der er blot et forhold der ikke er nævnt endnu, det er
højden på disken. Der findes forskellige højder på 2½" diske - og jeg husker
ikke hvor meget plads der er i Inspiron4100 - men det kan du jo enten finde
i dok. eller måle dig til.

Mvh,
/Kasper