mysql: resultater fra 2 tabeller
Fra : Thomas Purkaer - Pur~

Dato : 20-01-03 15:21

Hej

OKay.. Jeg har 2 tabeller med film i. Der har præcis samme opbygning.

Jeg ved godt mange vil tænke så nøjes dog med en. Men det er der mange gode
grunde til at jeg ikke kan.

Jeg har følgende 2 tabeller

Tabel 1

ID | TITEL
----------------
1 | The Matrix
----------------
2 | Ice Age

Tabel 2

ID | TITEL
-----------------
6 | Harry Potter

Det jeg så vil er at have et resultat som ser sådan her ud

ID | TITEL
----------------
1 | The Matrix
----------------
2 | Ice Age
-----------------
6 | Harry Potter

Hvordan hulen klare jeg lige det?

Med Venlig Hilsen
Thomas Purkaer Nielsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-03 15:25

Thomas Purkaer - Purkaer Computer .dk skrev:

> Det jeg så vil er at have et resultat som ser sådan her ud
>
> ID | TITEL
> ----------------
> 1 | The Matrix
> ----------------
> 2 | Ice Age
> -----------------
> 6 | Harry Potter

SELECT ID, TITEL
FROM Tabel1

UNION

SELECT ID, TITEL
FROM Tabel2
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Thomas Purkaer - Pur~

Dato : 20-01-03 15:47

> SELECT ID, TITEL
> FROM Tabel1
>
> UNION
>
> SELECT ID, TITEL
> FROM Tabel2

Hej

Glemte nok den vigtigste detalje som ødelægger det hele. Nemlig at det er
MySQL.

--

Med Venlig Hilsen
Thomas Purkaer Nielsen

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 20-01-03 15:58

On Mon, 20 Jan 2003 15:47:20 +0100, "Thomas Purkaer - Purkaer Computer
..dk" <thomas@purkaercomputer.dk> wrote:

>"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse

>Hej
>
>Glemte nok den vigtigste detalje som ødelægger det hele. Nemlig at det er
>MySQL.

Det burde stadig virke i mySQL. Formodentlig er UNION implementeret i
mySQL vha et kald til 'cat'.

--
Nis Jørgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks

Fra : Thomas Purkaer - Pur~

Dato : 20-01-03 16:57

"Nis Jorgensen" <nis@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> Det burde stadig virke i mySQL. Formodentlig er UNION implementeret i
> mySQL vha et kald til 'cat'.

Men æææ det gør det æ.

Med Venlig Hilsen
Thomas Purkær Nielsen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-01-03 22:37

"Thomas Purkaer - Purkaer Computer .dk" wrote:

> "Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Glemte nok den vigtigste detalje som ødelægger det hele. Nemlig at det er
> MySQL.

create table tabel3 ...

insert into tabel3
SELECT ID, TITEL
FROM Tabel1

insert into tabel3
SELECT ID, TITEL
FROM Tabel2

select * from tabel3

drop table tabel3

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-03 15:56

Thomas Purkaer - Purkaer Computer .dk skrev:

> Glemte nok den vigtigste detalje som ødelægger det hele.
> Nemlig at det er MySQL.

Den har du da ikke glemt - det står i emnet. Til gengæld har jeg
måske nok glemt at tage forbehold for at mysql ikke har
implementeret union (jeg bruger ikke databasen selv - og har indtil
nu kun bidt mærke i manglende subselects).

Et googletjek viser at union er implementeret fra version 4 - men
jeg går ud fra at du bruger en tidligere version, når du skriver
som du gør.

Jeg har ikke noget godt bud på hvad der kan erstatte en
unionforespørgsel. En mulighed er at indsætte data i en temporær
tabel -men det er næppe nogen særlig effektiv løsning.

Har du overvejet om dine tabeller kunne sammenlægges? Hvad er
begrundelserne for at have separate tabeller?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-01-03 09:31

Kristian Damm Jensen skrev:

> create table tabel3 ...
>
> insert into tabel3
> SELECT ID, TITEL
> FROM Tabel1

Understøtter MySQL heller ikke SELECT ... INTO?
(hvis det understøttes kan ovenstående to sqlkald erstattes af:

   SELECT ID, TITEL
   INTO tabel3
   FROM Tabel1

)