Hesthold pr. 171-2005
Fra : Anet

Dato : 20-01-03 12:55

Sad lige og kiggede på dansk rideforbunds side og så lige på hestehold pr.
år 2005. Den omhandler jo nogen af de ting vi her i den seneste tid har haft
oppe at vende herinde så som b.la heste der går alene, heste og motionsfold
og boksstrørrelser.

http://www.rideforbund.dk/sw390.asp

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 20-01-03 13:46

Jeg har lige postet her i formiddag et nyt emne om hestehold ud fra dansk
rideforbunds side på nettet. Så lad høre om der er nogen der har noget om
det at sige.

--
Hilsen
Annette

Fra : Musen

Dato : 21-01-03 15:34

> Jeg har lige postet her i formiddag et nyt emne om hestehold ud fra dansk
> rideforbunds side på nettet. Så lad høre om der er nogen der har noget om
> det at sige.

Jeg synes egentlig det er fair nok, men der er da mange rideskoler og
lignende der får problemer med det med spiltove. Selv opfylder vi ikke helt
kravet om lys i stalden (altså naturligt lys) for vinduerne er temmelig små,
men tilgengæld er hestene ude i næsten alle de lyse timer, så det må da
kunne opveje det lidt.
Jeg læste iøvrigt Linda Tellington-Jones´ bog hvori hun skriver at en hest
kan have lige så meget glæde af et andet dyr som af en hest...Kan det mon
passe? Hun havde selv set tydelige eksempler derpå...
Og så var der lige den med, at alle hestene skal kunne ligge ned samtidig
på tørt leje, hvis de er ude hele året...Men vil de nogensinde gøre det? Jeg
mener, i naturen vil der jo altid være en eller to der står op og holder
vagt?

Venlig hilsen Musen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-01-03 15:54

Musen wrote:
> Jeg synes egentlig det er fair nok, men der er da mange rideskoler og
> lignende der får problemer med det med spiltove.

Ja, men omvendt må det jo så også være på tide at få gjort noget ved det :/

> [...]
> men tilgengæld er hestene ude i næsten alle de lyse timer, så det må da

Det synes jeg ihvertfald. Pointen må være hvordan hestene egentligt har
det, og ikke så meget hvordan stalden præcist er udført.

Selvom det ene har jo selvfølgelig en del indflydelse på det andet.

> Jeg læste iøvrigt Linda Tellington-Jones´ bog hvori hun skriver at en hest
> kan have lige så meget glæde af et andet dyr som af en hest...Kan det mon
> passe? Hun havde selv set tydelige eksempler derpå...

Det er da muligt. Men jeg tror nu ikke andre dyr kan erstatte en hest.
De har et rimeligt unikt socialt mønster.

> [...]
> mener, i naturen vil der jo altid være en eller to der står op og holder

Ja, men det er jo lidt svært at gøre op. Det er nok det nemmeste at sige
at der skal være plads til alle. I større flokke er der også tit nogle
der ikke rigtigt 'får lov' af de andre til at ligge. Der vil mere plads
hjælpe en del. Især hvis der er flere steder med tørt leje og læ.

-dennis

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-01-03 21:51

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
Jeg
> mener, i naturen vil der jo altid være en eller to der står op og holder

Jeg hørte med et halvt øre forleden om en eller anden, hvis heste alle lå
ned på samme tid. Så det KAN åbenbart ske.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 20-01-03 13:48

Er faktisk lidt i tvivl om hvordan den boksstørrelse skal regnes ud.

hestens stangmål x 4 og skal man så x 2 med det tal for at få kvadratmeterne
ialt som boksen skal være?

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-01-03 13:58

Godt spørgsmål. Måske menes der 4 x kvadratet på stangmålet? (Selvom der
virker lidt underligt).

Det giver 7,3 kvadratmeter for en almindelig islænder. Det lyder som en
lidt lille boks, men måske realistisk nok(?)

-dennis

Fra : Anet

Dato : 20-01-03 14:11

Det er fint syntes jeg at der kommer minimums størrelse på boksene og også
at heste ikke mere permanent må stå i spiltov. Det er da hestevelfærd de to
tiltag.

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-01-03 14:18

Anet wrote:
> Det er fint syntes jeg at der kommer minimums størrelse på boksene og også
> at heste ikke mere permanent må stå i spiltov. Det er da hestevelfærd de to
> tiltag.

Det er det. Men vi bruger heldigvis stort set ikke vores bokse. De er
der kun til sygdomstilfælde, heste der står ved os *meget* kortvarigt og
den slags.

Det er blevet lidt tilfældigt hvor store vores bokse er, på grund af
bygingens forhenværende indretning. Sådan tror jeg det er for manges
vedkommende.

-dennis

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-01-03 21:56

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
haft
> oppe at vende herinde så som b.la heste der går alene, heste og

- men det har de jo haft gang i for længe siden. Er der noget nyt ved sagen?
Er det noget, der bliver vedtaget på et eller andet tidspunkt?

Jeg synes iøvrigt ikke, at bekendtgørelsen er specielt dækkende!? Kunne der
ikke være noget om f.eks. transport og sådan noget? Det er måske et helt
andet område?

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som synes, at man burde kunne komme langt ved at få flere hestefolk til at
bruge deres sunde fornuft. :-/