Stofa og trådløst?
Fra : Christian Jeppesen

Dato : 19-01-03 20:53

Hejsa

Jeg vil gerne lave et trådløstnet, hvor min bærbare og stationære pc
kan dele en printer og en stofaforbindelse. Jeg vil helst ikke købe
flere kasser end højst nødvendigt (da de skal stå i stuen). Printeren
skal blot sidde på den stationære.

Fra stofanet's butik i Århus kan jeg forstå, at jeg kan nøjes med et
Wireless Access Point og en familie-opkobling; men jeg er i tvivl om
det kan passe. Håber nogen kan hjælpe med svar på mine spørgsmål.

1. Kan jeg nøjes med et Wireless Access Point eller *skal* jeg have en
router? Jeg kan forstå på nogle af de tidligere indlæg at jeg ikke kan
være sikker på at de IP addresser jeg får med en familie-opkobling kan
bruges til lokalnet.

2. Hvis jeg skal have en router er det så et problem at man pt. ikke
kan få fast IP i Århus? Hvordan virker det egenligt hvis routeren får
IP addressen tildelt dynamisk?

3. Stofanet har en eller anden form for log-on kan jeg forstå. Hvordan
virker det med en router? Er det så routeren der skal logge på?

4. Jeg har kig på trådløsnetværksgrej fra Netgear eller Linksys. Kan
jeg få problemer med rækkeviden i en alm. "lille" 3-plansvilla?

Mvh
Christian Jeppesen

Fra : Jan Viegand

Dato : 19-01-03 21:54

"Christian Jeppesen" <christian.jeppesen@mail.dk> wrote in message

> [...]
> router? Jeg kan forstå på nogle af de tidligere indlæg at jeg ikke kan
> være sikker på at de IP addresser jeg får med en familie-opkobling kan

Jeg har lige købt en Netgear FM 114P som er et trådløst access point med
router, switch, print server og firewall indbygget. Den ser ud til at virke
fint. Jeg har den koblet til et Cisco SOHO 77 som er kombineret ADSL modem
og router, men det skulle virke fint med et kabel- eller ADSL-router. Den
tildeler lokale IP-adresser med DHCP.

> 2. Hvis jeg skal have en router er det så et problem at man pt. ikke
> kan få fast IP i Århus? Hvordan virker det egenligt hvis routeren får
> IP addressen tildelt dynamisk?

Det skulle vist ikke være noget problem.

> 3. Stofanet har en eller anden form for log-on kan jeg forstå. Hvordan
> virker det med en router? Er det så routeren der skal logge på?

Ja, det sker automatisk.

> 4. Jeg har kig på trådløsnetværksgrej fra Netgear eller Linksys. Kan
> jeg få problemer med rækkeviden i en alm. "lille" 3-plansvilla?

Svært at sige. Hvis AP står midt i, virker det nok, men det afhænger af
afstande og vægge og gulve mellem.

Jan

Fra : S

Dato : 19-01-03 23:37

"Jan Viegand" <news@janFJERNviegand.dk> wrote in message

> "Christian Jeppesen" <christian.jeppesen@mail.dk> wrote in message

> Ja, det sker automatisk.

Nej, man skal stadig forbi 212.10.10.20 (signon.stofanet.dk) med sin browser
eller med Telnet, men hvis éen af PC'erne allerede er logget på behøves de
andre ikke at gøre det.

/S

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-01-03 15:28

"S" <webwatcher@forum.dk> wrote in

> Nej, man skal stadig forbi 212.10.10.20 (signon.stofanet.dk) med
> sin browser eller med Telnet, men hvis éen af PC'erne allerede er
> logget på behøves de andre ikke at gøre det.

Nemlig, der er ikke nogen routere der kan logge på Stofanet - men man
kan installere diverse programmer på de maskiner der skal på nettet som
gør at de bare prøver at logge på når de startes op, og der sker som
sagt ikke noget ved at der er en der prøver at logge på når en af de
andre allerede er på.
Det eneste man lige skal passe på med, er ikke at logge af, når der er
andre der er på samtidig.

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 20-01-03 02:29

Christian Jeppesen wrote:
> [...]
> router? Jeg kan forstå på nogle af de tidligere indlæg at jeg ikke kan
> være sikker på at de IP addresser jeg får med en familie-opkobling kan
Hvis du får tildelt ipadresser på hvert sit subnet, skal du bare tildele
computerne endnu en ipadresse til internt brug. Følg vejledningen på:
http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

Der er dog det at sige til det at en router med trådløst interface kun
koster et par hundrede kroner mere end et rent accesspoint. Så ved at
betale denne engangsudgift slipper du for at betale en fast månedlig
ekstraudgift for at have flere computere på.

> 2. Hvis jeg skal have en router er det så et problem at man pt. ikke
> kan få fast IP i Århus? Hvordan virker det egenligt hvis routeren får
> IP addressen tildelt dynamisk?

Så virker Routeren blot som DHCP-klient og får tildelt en adresse af din
udbyders DHCP-server. De fleste (vist nok alle) routere til hjemmebrug
understøtter dette.

> 3. Stofanet har en eller anden form for log-on kan jeg forstå. Hvordan
> virker det med en router? Er det så routeren der skal logge på?
Dette burde virke - det er dog stadig ikke routeren der skal logge på
men den maskine bag den som vil bruge nettet.

> 4. Jeg har kig på trådløsnetværksgrej fra Netgear eller Linksys. Kan
> jeg få problemer med rækkeviden i en alm. "lille" 3-plansvilla?
Jeg har fine erfaringer med mit accesspoint i en "normal" murstensvilla.
Det smarteste er dog at prøve det først hvis dette er muligt.

Fra : Jesper Raabjerg Lars~

Dato : 23-01-03 23:02

">
> 4. Jeg har kig på trådløsnetværksgrej fra Netgear eller Linksys. Kan
> jeg få problemer med rækkeviden i en alm. "lille" 3-plansvilla?

Normalt rækker WLAN 802.11b ca. 20 - 50 m indendørs.

Jesper