Asus A7V 333 Raid Hjælp!
Fra : A.And

Dato : 20-01-03 05:59

Er der nogen her der ved hvordan man får bundkortets
2 ekstra IDE-kanaler til ikke at køre raid med alm. ATA 100?
Jeg har prøvet at "baske" driveren til ATA 100 på, men
det vil Windows ikke.

De Bedste Hilsner

Lars

Fra : Taba

Dato : 20-01-03 17:47

"A.And" <hexata@hansen.mail.dk> wrote in message
> Er der nogen her der ved hvordan man får bundkortets
> 2 ekstra IDE-kanaler til ikke at køre raid med alm. ATA 100?
> Jeg har prøvet at "baske" driveren til ATA 100 på, men
> det vil Windows ikke.

Du kan gøre min. 2 forsk. ting:
(At tvinge driveren i windows hjælper ikke vil jeg lige sige). 1) Du kan
tilslutte de harddiske der ikke skal køre RAID men alm. UDMA på Promise
controlleren også når RAID BIOS'en kommer op skal du konfigurere dem som
1+0, men vær omhyggelig med at du ikke siger ja til et sted hvor du skal
formatere diskene! (med mindre de er fuldstændige tomme eller du ingen
brugbar data har på den/dem selvfølgelig)
De skal så vidt jeg husker konfigurers som 0+1 array men hver enkelt disk
skal det, og hver gang du booter op skal du trykke på Esc el. lign. for at
fortsætte boot'en fordi Promise BIOS'en klager over at der ingen "rigtige"
RAID arrays er sat op.
2) Du tager en tur forbi www.lumberjacker.de og downloader de modificeret
BIOS filer til dit A7V333 som hedder noget med UDMA. Når du har flashet din
BIOS med den nyeste modificeret UDMA BIOS (jeg bruger p.t. 1015'eren UDMA,
men der er kommet en 1016 og da den endnu kun er i beta stadiget så holder
jeg mig væk fra den). Med den UDMA Promise BIOS så opfører RAID controlleren
sig fuldstændig som en alm. IDE controller. Dvs. du kan også bruge dvd og
cdrom drev på controlleren (kunne man ikke før med standard BIOS'en (såkaldt
"lite RAID" BIOS).
Siden siger at du skal downladoe og bruge en af de modificeret drivere til
den og at den driver der fulgte med controlleren ikke virker efter BIOS
modifikationen, men jeg har det omvendt: Den driver jeg downloaded virkede
ikke (fik BSOD i winXP), mens den der fulgte med fungere fint.

Og hvis du engang får lyst til "rigtig" RAID så kan du enten bruge "lite"
BIOS som du kan downloade hios Asus selv (officiel BIOS til A7V333) eller
bruge en "Full RAID" BIOS fra lumberjacker.de (har ikke personligt teste
denne da jeg lige mangler et sted at backe ca. 120 Gb up ;-p)

God fornøjelse...!

/Taba

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-01-03 17:48

"A.And" <hexata@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2 ekstra IDE-kanaler til ikke at køre raid med alm. ATA 100?
> Jeg har prøvet at "baske" driveren til ATA 100 på, men

Du monterer én disk starter op.
Du lukker ned.
Monterer den anden disk.

De kører så 'raid' med en disk i hvert 'raid' og det er det samme som ingen
raid.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk