IBM harddisk og for gammel bios.
Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-01-03 09:15

Hej gruppe.

Jeg har en ny IBM harddisk hvor min bios ikke kan tage så stor en disk.
Kan jeg komme til at bruge denne disk, 60GB, min bios tager kun 30GB?
(bios opdatering er ikke tilgængelig)

Er der noget om at DiskManager 2000 fra IBM kan løse problemmet?

Martin Christiansen.

Fra : P N

Dato : 20-01-03 09:38

On Mon, 20 Jan 2003 09:14:32 +0100, "Martin Christiansen"
<martin.christiansen@tellabs.com> wrote:

> [...]
>(bios opdatering er ikke tilgængelig)
>
>Er der noget om at DiskManager 2000 fra IBM kan løse problemmet?

Ja, Discmanager plejer at løse det problem

mvh PN

Fra : **TwN**

Dato : 20-01-03 14:07

"P N" <nospam@invalid> wrote in message

> Ja, Discmanager plejer at løse det problem

Plejer det ik' kun at kunne løses vha. BIOS Flash?

**TwN**

Fra : P N

Dato : 20-01-03 14:11

On Mon, 20 Jan 2003 14:06:44 +0100, "**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com>
wrote:

>Plejer det ik' kun at kunne løses vha. BIOS Flash?

Nej. Diskmanager kan netop være løsningen når en BIOS
flash ikke kan gøre det. Diskmanager snøder BIOS'en til
at virke med en disk størrelse som den egentlig ikke
understøtter. Det er det der er det smarte ved det.

De fleste harddisk producenter har sådan en lille utility
liggende på deres websites til gratis download.

mvh PN

Fra : Leony

Dato : 20-01-03 16:33

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Plejer det ik' kun at kunne løses vha. BIOS Flash?

Jo, men Martin skrev at BIOS opdatering ikke var tilgængelig.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Villy Jensen

Dato : 20-01-03 15:01

> [...]
> (bios opdatering er ikke tilgængelig)
>
> Er der noget om at DiskManager 2000 fra IBM kan løse problemmet?

nej, ikke altid...:

På mit gamle Iwill BD 100 (PII,450) LÅSTE systemet meget tidligt i POST,
når mer' end 32 MB HD bare var tilsluttet, og ingengang tilmeldt i BIOS!

Systemet kunne slet ikke starte, før HD blev 'retarderet' til 32 MB med en
jumper på HD.

I dette tilfælde hjalp bønner, DiskManagere eller 'HD Wizzards' IKKE
- det var et hardwareproblem; BIOSopdatering hjalp ikke.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : **TwN**

Dato : 20-01-03 15:19

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> yelled @ my face:
> På mit gamle Iwill BD 100 (PII,450) LÅSTE systemet meget tidligt i POST,
> når mer' end 32 MB HD bare var tilsluttet, og ingengang tilmeldt i BIOS!

Mener du ik' 32Gb (Gigabyte, ikke Megabyte)???

> Systemet kunne slet ikke starte, før HD blev 'retarderet' til 32 MB med en
> jumper på HD.

Kan man det?

**TwN**

Fra : Leony

Dato : 20-01-03 16:32

> Kan man det?

Du kan se indstillingen på dette billede:
http://www.seagate.com/support/kb/disc/ref/jumper_settings.html

Fra : Ole Gammelgård

Dato : 20-01-03 17:46

Ok, Ibm har udviklet diskmanager som lægger sig på harddiskens bootsector,
som først fortæller systemet at det har en harddiask på over 32 gb, og
derefter starter windows, men det virker bare ikke med win2k og xp etc...
Før diskmanager kan installeres skal harddisken i øvrigt nares til at tro
den kun er på 32 gb, det gøre med et lille dos-program, så fortæller den
nemlig bios at den kun er på 32 gb, og diskmanager fortæller så windows at
det ikke passer... Alternativt kan man også får harddisken til at tro den
kun er på 32 gb med en jumper... men så kan man vist ikke få den fulde
udnyttelse i windows...

eneste mulighed for at få disken til at virke med en kapacitet på 60 gb
under windows nt 4+ er ved at have windows på en anden disk, vælge at bios
ikke skal autodetecte på den pågældende kanal, så vil windows nemplig selv
finde den!
Håber det gav klarhed omkring problemet!

Venlig hilsen
Ole Gammelgård

"Martin Christiansen" <martin.christiansen@tellabs.com> skrev i en
meddelelse news:GdOW9.95$Ch7.89024@news.uswest.net...

Fra : Leony

Dato : 21-01-03 08:54

"Ole Gammelgård" <bizty@tanke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan man også får harddisken til at tro den kun er på 32 gb med en
> jumper... men så kan man vist ikke få den fulde udnyttelse i

Ifølge denne side:
http://www.seagate.com/support/kb/disc/ref/jumper_settings.html
kan man godt udnytte den fulde kapacitet selvom den er jumpet til 32 GB.
"To address this problem, install the capacity-limiting jumper on your
new hard drive, as shown in the figure above (this will not affect the
storage capacity of your drive)."

Fra : Ole Gammelgård

Dato : 21-01-03 17:51

ja, men vi snakker altså om ibm harddiske... og i vejledningen til
diskmanager står der at man ikke må jumpe den til 32 gb...

Fra : Leony

Dato : 22-01-03 10:05

> ja, men vi snakker altså om ibm harddiske... og i vejledningen til
> diskmanager står der at man ikke må jumpe den til 32 gb...

Undskylder mange gange for min fejltagelse.

Fra : Per lillie Pedersen

Dato : 21-01-03 19:07

Hej !

Hvordan finder jeg ud af hvor stor harddisk min Bios kan køre med ?

AMIBIOS 1998 A5169MS

Mvh. Per

Fra : Ole Gammelgård

Dato : 21-01-03 22:03

Jeg tror ikke der er noget problem med amibios, det er vist kun bestemte
award versioner.... men jeg er ik sikker!

Fra : Per lillie Pedersen

Dato : 21-01-03 22:37

> Jeg tror ikke der er noget problem med amibios, det er vist kun bestemte
> award versioner.... men jeg er ik sikker!

Tak for svaret !
Jeg kunne nemlig godt tænke mig en 80 gb disk. Men det er lidt træls at købe
en, også finde ud af at det ikke kan køre sammen.

Mvh. Per

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 22-01-03 04:26

Per lillie Pedersen wrote:

> Hvordan finder jeg ud af hvor stor harddisk min Bios kan køre med ?

Ved at finde ud af hvilket bundkort du har, og så kigge hos producenten
på den seneste biosupdate.

> AMIBIOS 1998 A5169MS

Det er fristende at tro at det er et Microstar MS-5169 bundkort at du
har, da jeg kan se at det har AMIBIOS hos Microstar.
Der nævnes dog ikke noget om support for større harddiske, så grænsen er
sandsynligvis ved 32 GB.

http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=102&NAME=MS-5169

Check hvad der står på bundkortet, om det virkelig er et MS-5169, og
derefter PCB-revisionsnummeret, for BIOS'en skal (i dette tilfælde)
passe sammen med revisionsnummeret.

Fra : Per lillie Pedersen

Dato : 22-01-03 05:31

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> skrev
> [...]
>
> Check hvad der står på bundkortet, om det virkelig er et MS-5169, og
> derefter PCB-revisionsnummeret, for BIOS'en skal (i dette tilfælde)

Ja det er et Micro-star bundkort jeg har.
MS-5169 ATX AL9 Mainboard står der på manualen.

Så må jo nøjes med en 32 GB disk. det er da bedre end de 6 GB. jeg har
nu.

Tak for hjælpen.

Mvh. Per

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 22-01-03 06:20

Per lillie Pedersen wrote:

> Så må jo nøjes med en 32 GB disk. det er da bedre end de 6 GB. jeg har
> nu.

Faktisk er begrænsningen i at du ikke kan _boote_ fra en harddisk på
over 32 GB.
Hvis du sætter en større i som sekundær og sætter den til "None" i BIOS,
så burde OS'et selv finde ud af resten.
Den skal selvfølgelig partitioneres og partitionerne skal formateres
inden de kan bruges.

Du kan evt. også købe en PCI IDE/ATA-controller, der kan klare større diske.

Sidste mulighed; du kan bruge et dynamic drive overlay, bare du husker
at disken så ikke må sættes over i en pc som i forvejen kan bruge større
harddiske.
Programmet til det kan findes hos harddisk-producenten.

Fra : Ole Gammelgård

Dato : 22-01-03 17:49

husk lige at det kun er windows nt som kan finde en hd som ikke er
rigistreret i bios!

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 22-01-03 21:26

Ole Gammelgård wrote:
> husk lige at det kun er windows nt som kan finde en hd som ikke er
> rigistreret i bios!

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor defekte de forskellige
Windows-versioner er, det virker fint for mig med linux.

Fra : Michael Willumsen

Dato : 20-01-03 20:48

Hej Martin

Jeg kender problemet og har selv bokset løs med det..........

Jo diskmanager kan tildels løse problemet, men min erfaring er at den sløver
noget ned på HD'en

Hvis du ikke kan få bios til at opføre sig ordentligt og detektere din nye
harddisk fornuftigt er der en anden løsning en at bruge snydeprogrammer.

Hvis din bios er så gammel, kan den nok også kun køre i dma mode og med en
max transfer på nogle få MB/sek. Jeg gjorde simpelthen det at jeg købte en
PCI - IDE harddisk controller fra High Point (HPT366) og koblede den
indbyggede IDE controller fra, og vupti Harddisken blev fundet med alle 40GB
( at din er på 60 GB betyder ikke noget ) og ligeledes UDMA4 altså en
transfer på ca. 66MB/sek det gav godt nok nyt liv til PC'en win98 startede
på ca. 20 sek. på en 266MHZ maskine og jeg har ovenikøbet været så flabet at
installere en LINUX på samme harddisk uden problemer.

Der findes IDE controllere i mange fabrikater og hvilken du skal vælge kan
jeg ikke sige dig men jeg gav ca. 200kr. for en HPT366 controller, der er
idag kommet nye controllere der kan køre med UDMA 5 ( 100MB/sek ) eller
bedre............

fordelen her er at du kan glemme alt om at skulle installere alle mulige
mærkværdige hovsa løsninger
skidtet virker bare med det samme........der er drivere med til de fleste
OP's men jeg har ikke installeret nogen driver endnu, men det virker
alligevel, og hvis du kommer i tanke om at købe en større HD kan de nye
controllere såvidt jeg har set styre op til flere 100 GB uden problemer, den
eneste bagdel jeg har fået øje på er at HD controlleren "stjæler" et par IRQ
adresser men det er jo til at leve med, undtagen selvfølgelig hvis man har
maskinen fyldt med andre kort ............men selvfølgelig når man slår den
indbyggede fra i bios får man jo frigjort et par IRQ adresser........

Lige en ting til din CD skal selvfølge med over på controllere men sæt den
på den anden "port" fordi hvis du sætter den på den samme som HD'en vil den
sætte ydelsen ned til CD'ens lavere ydelse altså eneller anden form for et

Håber det kan hjælpe.....

Med venlig hilsen

Michael