Betragtninger skrevet af en "ny"
Fra : Ukendt

Dato : 19-01-03 19:17

Ja først vil jeg da skynde mig at undskylde at jeg drister mig til at
poste, og dermed bruger båndbredde, men håber i også forstår at nogen gange
vil man gerne sige noget.

Jeg har ikke kigget på mine aner særligt lang tid, og egentligt er det
"kun" blevet til det elektroniske medier, plus nogle meget venlige
mennesker der har taget noget af deres private tid til at lave et opslag
for mig. Derfor er jeg også meget ny i denne gruppe, ikke ny på nettet, og
ikke ny med edb (arbejder med det, men har kun 18 års erfaring i edb).

Jeg vil ikke i dette indlæg ikke komme ind på personers problemer internt
og menings uenigheder, jeg kender ikke jer, og kender ikke historien bag,
og "groft" sagt så er det heller ikke noget der vedkommer mig, udover jeg
skal filtrere det i indlæggene så jeg kan læse budskabet som vedrører os
alle.

Jeg er en af den slags mennesker der bøjer mig i støvet for dem der kan og
vil, indtaste kilder og lignende materiale og dele det med alle os andre.
Jeg elsker også tanken om at der er et fælleds sted for indtastningerne
således at ting er samlet. Jeg ved godt at det meste af tolke og taste
arbejdet er frivilligt, og at mange mennesker virkeligt bruger en masse tid
på dette. Og det er vel også rart for alle, at vi i lille Danmark har et
statsligt arkiv, som strækker sig for at give nogle forhold som er gode.

Så er der tilgængeligheden af alle disse tastede data, jeg skal nok afstå
fra at sige at ddd.dda.dk kører perfekt, jeg får da også en del timeouts,
og så en masse fejl-40 (mig der kludrer), men jeg finder også tider hvor
jeg får svar, og er jeg ikke tilfreds med det online, kunne jeg jo købe
CD'er med data på. Jeg så da gerne at der var ressourcer til at serveren,
svarede mig altid, og gerne tog hensyn til om personen er indskrevet som
Kirsten eller Kjerstin. Jeg håber at disse ressourcer en dag kommer, og
også kommer så endnu mere kilde materiale kan komme online. Dog vil jeg
gerne komme med et enkelt forslag, kunne man ikke i den .asp (edb sprog),
som laver søgningen lave 1 opslag hvis folk søger specifikt på et sogn +
tællings år i en tabel hvor man gemmer om det pågældende er tastet eller
ej. på den måde ville folk i søgeresultatet se om sognet er tastet, og
måske vigtigere om sognet findes (stavemåde etc).

Jeg har set indlæg der omhandler om at lave alternative servere, og kan da
også se nogen har haft prøvet den slags. I mine øjne er fraktioner aldrig
en løsning. Kommer man først ud af den vej, så er nogle glade til den dag
der opstår splid i fraktionen, og nogen igen laver en fraktion af
fraktionen og så videre. Til sidst sidder alle med deres indtastninger,
nogen sidder med de samme indtastninger, og en masse mennesker ville have
svært ved at finde noget som helst. Selv personer der er uenige, bør være
istand til at bakke fælles op, så kan man håbe at man en dag kan få
mulighed for at præge.

I forbindelse med "indtastede" kilder vil jeg også lige komme med et lille
"opkast", Mange skriver at indtastede kilder har den kvalitet de har og at
menneskelige fejl forekommer. Det er jo en helt korrekt holdning, men jeg
mener der mangler følgende aspekter : eks. Præster skriver også forkert i
kirkebogen (har eks. fra nyere tid som tog 3 år at få rettet). Der er også
aspektet at en der har "indtastet" en kilde jo netop har haft kilden og
tastet den, så han/hun ser det indtastede som korrekt, hvis jeg nu tager
den samme kilde og skriver det af som jeg læser det, hvem kan så bedømme
hvilken indtastning der er korrekt ? Og nej jeg kan ikke læse gotisk
håndskrift, men måske en dag, jeg får samlet så meget mod at jeg møder op
på et arkiv, og i stilhed tør sidde og dumme mig.

Vi samler alle aner på forskelligt grundlag, forskelligt ambitions niveau,
og med forskellige evner, forskellighed er ofte godt, sålænge folk kan
respektere at andre er forskellige.

Som et sidste suk vil jeg høre om der er nogen der har forslag til
"tilgængelige" kilder som kan læses af ikke øvede "læsere" som bør tastes,
grunden er at tastaturet er min forlængede arm, men øjnene har desværre
ikke vænnet sig til svære håndskrifter.

Med venlig Hilsen og ønske om fortsat glæde med slægter og aner
Ole Dan Nielsen
efterkommer af den danske bondestand.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 19-01-03 20:32

En folketælling fra 1921 giver mange gode oplysninger og vil være til gavn
for mange.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 19-01-03 21:09

On 19 Jan 2003 18:16:46 GMT, GilDon <nytsnabelaoas.dk> wrote:

> [...]
>grunden er at tastaturet er min forlængede arm, men øjnene har desværre

Læseligheden af kilderne varierer utroligt meget, også indenfor samme
tidsperiode. Mit bedste råd må være at du kigger på kipkortene:

http://www.dis-danmark.dk/kipkort/

Kig på Jylland (minus Sønderjylland) 1840. Noter en stribe sogne, som
er ledige og som kunne have din interesse. Tag så en tur på
Landsarkivet og kig på originalerne (de findes på mikrokort). Find det
sogn, som du selv synes er nemmest at læse.

Når jeg foreslår FT-1840, så er det fordi, det er det nyeste, som ikke
indeholder fødested. Det er klart at nyere håndskrifter normalt er
nemmere at læse (dog langt fra altid). Men fødestedet er ofte
vanskeligt at tyde. 1845 er derfor væsentligt sværere end 1840.

Når jeg siger, det skal være et sogn fra Nørrejylland, så er det fordi
du her har de bedste muligheder for at få noget godt at indtaste
efter. DDA har fra Rigsarkivet lånt et helt sæt af protokollerne med
FT-1787 til 1850, og de har et sæt af mikrokort 1787-1860, 1880, 1890
samt Slesvig 1803 og 1845. Men derudover har de fået de protokoller,
som i sin tid stod på læsesalen i Viborg (FT-1787-1850). Dette sidste
sæt bliver splittet op i enkelte sogne, så du her kan låne en god
papirkopi af et enkelt sogn.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 19-01-03 21:31

"GilDon" <nytsnabelaoas.dk> skrev i en meddelelse
> Ja først vil jeg da skynde mig at undskylde at jeg drister mig til at . .
.. . .

Du skal aldeles ikke sætte dit lys under en skæppe, der er nok een og anden
her der kan lære noget af "nye øjne"

> men håber I også forstår at nogen gange vil man gerne sige noget.

Jeg er i hvert fald lutter øre . . . .

> Jeg har ikke kigget på mine aner særligt lang tid,

Ja, men jeg har også kun brugt 12 år på min mors aner, så vi er flere der er
nye i faget

> plus nogle meget venlige mennesker der har taget noget af deres private
tid til at lave et opslag
> for mig.

Så er du havnet det rigtige sted, - især hvis du forstår at sortere fra, men
det har du jo allerede bebudet du vil.

> [...]
> på dette. Og det er vel også rart for alle, at vi i lille Danmark har et
> statsligt arkiv, som strækker sig for at give nogle forhold som er gode.

Men vi står altså og mangler en mand af Niels Mathiasens støbning . . . .

> [...]
> den samme kilde og skriver det af som jeg læser det, hvem kan så bedømme
> hvilken indtastning der er korrekt ? Og nej jeg kan ikke læse gotisk
Hvor ved du det far? Har du prøvet?

>men måske en dag, jeg får samlet så meget mod at jeg møder op
> på et arkiv, og i stilhed tør sidde og dumme mig.

De tanker har vi alle gjort os.

> Vi samler alle aner på forskelligt grundlag, forskelligt ambitions niveau,
> og med forskellige evner, forskellighed er ofte godt, sålænge folk kan
> respektere at andre er forskellige.

Jamen, jamen, jamen, der ramte du (efter min mening) adskillige søm på
hovedet!

> [...]
> grunden er at tastaturet er min forlængede arm, men øjnene har desværre

Det kommer - det kommer:
Den første folketælling jeg fik hjem var fra 1845 - for "det kan du sagtens
klare" - sagde damen i den anden ende af røret.
Da protokollen kom hjem, og jeg havde set på den i 5 minutter, var jeg ved
at pakke lo..... sammen og sende tilbage, men min kone syntes jeg skulle gi'
det en chance.

(Min stille tanke var: Som ungkarl ville man den onde lyne mig ha' det godt)

Efter en halv time fandt jeg mig selv i fuldt sving, men bevar os, det var
ikke det mest elegante jeg havde lavet i min tid.
"Øvelse gør mester" lød det fra køkkenet - - - (der var ingen vej tilbage.)
*****
Gode ven. Start med en folketælling der ikke er for gammel, og arbejd dig
stille og roligt baglæns, så vil du blive bidt af det.

>Med venlig Hilsen og ønske om fortsat glæde med slægter og aner
> Ole Dan Nielsen
> efterkommer af den danske bondestand.

I lige måde og velkommen i gruppen af lidelsesfæller.
Hilsen Flemming Svendsen, hvis slægt består af slidere og slæbere.

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 20-01-03 01:03

"Flemming Svendsen" <zeus1@mail.dk> skrev i melding

> Ja, men jeg har også kun brugt 12 år på min mors aner, så vi er flere der
er
> nye i faget

Selv har jeg holdt på i 7 år.

> [...]

> Efter en halv time fandt jeg mig selv i fuldt sving, men bevar os, det var
> ikke det mest elegante jeg havde lavet i min tid.

Jeg startet med folketellingene for 1865 og 1875, for et sted
langt nord i Norge. Dem skulle jeg se på mikrofilm, og jeg
hadde heller aldri sett et mikrofilmapparat før. Til det fikk jeg
jo hjelp fra en av dem som arbeidet på biblioteket. Ved første
gangs gjennomlesning forsto jeg ingenting, og jeg måtte ha mye
mer enn 1/2 time før jeg forsto noe som helst. Først ved 3 gangs
gjennomgang fant jeg mine aner der, og dermed var jeg bitt av
basillen. Det var i Januar 1996.

> "Øvelse gør mester" lød det fra køkkenet - - - (der var ingen vej
tilbage.)
> *****

Det har din kone rett i, og nå går det ganske lett for meg å lese
kirkebøker fra 1700-tallet og 1800-tallet. Jeg sliter imidlertid
fremdeles med å forstå når det blir mye sammenhengende go-
tisk skrift, som f.eks. i arveskifter. Håper jeg skal bli bedre til
å lese skifter en dag også. Jeg syns egentlig det er mye mer moro
å lese gamle kirkebøker, enn å finne aner på nettet. Nettet blir
bare brukt som en veiledning for meg. Siden jeg er uføretrygdet
har jeg ikke prioritert å kjøpe mikrofilmapparat for å ha hjemme,
og syns jeg vil komme meg såpass ut at jeg går til biblioteket.
Her er det også åpningstider som gjør dette mulig for meg.

> Gode ven. Start med en folketælling der ikke er for gammel, og arbejd dig
> stille og roligt baglæns, så vil du blive bidt af det.

Her er jeg enig med deg, men kirkebøkene bør også leses.
Det kan være mye feil i folketellinger angående f.eks. alder
på folk, og her stoler jeg mer på kirkebøkene(selv om disse
heller ikke er feilfrie).

Anne Lise Hovdal

Fra : Inge Lind

Dato : 19-01-03 21:52

Man kan sidde hjemme foran skærmen og tage en kursus i gotisk håndskrift.
Skrifterne er ganske vist fra Norge (Bergen Universitet), men dengang, de
blev skrevet, var sproget dansk, så man kan faktisk ikke se forskel. Man kan
vælge mellem lettere og sværere tekster, og når man har 'gættet' på, hvad
der står, er der en facitliste og forslag på bogstaverne, når man skal at
rette fejlene.
Adressen er http://www.hist.uib.no/gotisk/

Hilsen Inge.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 20-01-03 14:54

> Ole Dan Nielsen
> efterkommer af den danske bondestand.

Hej Ole,
Jamen,- så er vi jo i familie! )

Jeg vil ikke give dig yderligere råd. Jeg kan fuldt ud tilslutte
mig det, som de øvrige ærede talere har nævnt, men vil blot ønske dig
Velkommen i klubben!

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : OleN

Dato : 20-01-03 17:09

Hej Igen,

Måtte da lige få min nyhedsposter til at skrive ordentligt hvem jeg er,
sikke da noget sjusk.

OleN = GilDon.

Jeg vil såmænd bare sige tak for svar indlægene, skønt at læse,
og ja jeg vil prøve en FT (læs flere hvis det går godt), og jeg har også
besøgt den norske side som der blev henvist til, den kommer jeg til at
besøge en del fremover (shhhh det var jo ligefrem sjovt).

Så igen alle tak for svarene, og jeps alle os af bondestanden, slidere og
slæbere må være i familie

Med venlig hilsen
Ole Dan Nielsen

ps/ tænk på om 300 år sidder der en stakkel, og laver slægtsforskning ved
at støve gamle computere af, og forsøger at sætte strøm til den, for at
læse om en forfader skrev noget der kan bruges i en nyhedsgruppe mon :

har udført en ulovlig handling tolkes som "har siddet i fængsel"
har fået virus tolkes som "var meget syg"
FUT tolkes som "Født Uden Tilskuere"
Brothers Keeper tolkes som at søstre blev givet bort

psps/ Undskyld den useriøse afslutning, men kunne ikke dy mig

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-01-03 07:05

">
> Undskyld den useriøse afslutning, men kunne ikke dy mig
***********
Nej nej, du skal ikke undskylde; - selv om humor er OT, så er det ganske
uskadeligt.
Forøvrigt er denne gruppe nok den med flest underfundige, selvkritiske,
morsomme, ironiske, skøre, hyggelige, fornøjelige, underholdende, skæmtende
og løjerlige indslag.
Flemming Svendsen.

Fra : Michael Adeler-Bjarn~

Dato : 21-01-03 10:58

Velkommen til GilDon i slægtsforskningens spændende verden!

Dejligt at læse et forfriskende indlæg fra en "ny", som er parat til at tage
fat i et spændende og udviklende emne. Blot håber jeg, at du vil benytte dig
af en eller flere af de mange gode bøger, som er skrevet om grundbegreberne
indenfor slægtsforskning, dette vil spare utrolig meget tid på arkivet og
hjemme foran pc'eren. Herudover, at blive indmeldt i en eller flere af de
slægtshistoriske foreninger, på landsplan eller lokalt. Du er så heldig, at
starte i en tid hvor internettet etc. er blevet et fantastisk og nødvendig
del af slægtsforskningen. Men pas på!! Du nævner selv
kildelæsningen/tolkningen, altså kan man stole på det som er skrevet og
fordi det skrives flere gange bliver det ikke mere sandt af denne grund! Her
er reglen, at man altid skal være særdeles kritisk overfor rigtigheden af
kildehenvisninger og være opmærksom overfor mere eller mindre vidtløftige
teorier om personoplysninger. En af mine "kæpheste" er boniteten i
beskrivelserne af eks. de middelalderlige slægter, eks. "Hviderne" som rask
væk er blevet knyttet til konger såsom Gorm den Gamle og Knud den Hellige
o.a. Disse antagelser bygger som oftest ikke på kilder, da de ikke findes
eller kun antydes af eks. Saxo. Trods dette kan vi på mange
slægtshjemmesider læse om teoretiske aner til Absalon og hans søskende
gennem forældrene (Asser Rig og Fru Inge) og bedsteforældrene, (Skjalm
"Hvide" og Signe, kaldet Asbjørnsdatter. Disse "aner" bliver kritikløst
kopieret til ens egen hjemmeside; men desværre som oftest uden at nævne den
usikkerhed der er på grund af manglende kilder og på denne måde kopieres
fejlene igen og igen. Synd og skam, da mange tusinde danskere nedstammer fra
de spændende middelalderslægter, med eller uden tilknytning til kongeslægten
hvilket vel ikke kan være et mål i sig selv og hvorfor dog skuffe så mange
personer med vidtløftige teorier om deres "aner"!
God vind og med ønske om mange spændende oplevelser med din slægt.
med venlig hilsen
Michael Adeler-Bjarnø