Grafikkort/skærmsignal?
Fra : Peter

Dato : 19-01-03 17:51

Hej

Jeg sidder og eksperimenter med en pc jeg har fået foræret. Den virkede
inden jeg fik den, men har stået i et kælderrum i ½ år og er blevet
transpoteret en del rundt...
Problemet er at der ikke kommer noget signal på skærmen på noget tidspunkt.
Jeg har prøvet med to forskellige grafikkort og mit spørgsmål lyder derfor
om der er et eller andet der skal enables på bundkortet før at grafikdelen
fungerer? Det lyder som om den ellers starter op som den skal.

/Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-01-03 19:13

In dk.edb.hardware, Peter <p@p.pp> says...
> om der er et eller andet der skal enables på bundkortet før at grafikdelen
> fungerer? Det lyder som om den ellers starter op som den skal.

Fortæl lidt mere og PC'en...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter

Dato : 19-01-03 21:04

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> In dk.edb.hardware, Peter <p@p.pp> says...
>
> Fortæl lidt mere og PC'en...

Tjaah, jeg ved ikke så meget om den andet end at det er en 433 (466?) mhz
celeron. Jeg ved ikke hvilket mærke bundkortet er men der står AB-ZM6 på
det. (Abit?)
Det grafikkort der sidder i nu er et Matrox.
Håber det kan hjælpe.

Fra : H3nrik V!

Dato : 19-01-03 23:40

"Peter" <p@p.pp> wrote in message news:b0f0b1$1fv$1@sunsite.dk
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Det grafikkort der sidder i nu er et Matrox.

Jeg har set og hørt om en del Matrox kort, der 'dør' så de ikke kan vise
tekst-mode. Ét symptom er under opstart, at maskinen gi'r ét langt og tre
korte bip.

Prøv at lade den stå tændt lidt og se om der kommer billede på, når den har
loadet Windoze...!

Er der det er det svjv BIOS på kortet, der er korrupt, og skal opdateres.
Dette skal gøres via en bootdisk. Men prøv først, så kan du jo spørge i
grafikkortgruppen, hvis det er dér, hunden ligger begravet...!

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Leony

Dato : 20-01-03 09:37

"Peter" <p@p.pp> skrev i en meddelelse news:b0f0b1$1fv$1@sunsite.dk

> Jeg ved ikke hvilket mærke bundkortet er
> men der står AB-ZM6 på det. (Abit?)

Jep.
http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/pt_main_back.jsp?pPRODUCT_TYPE=MotherBoard&pMODEL_NAME=ZM6

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : **TwN**

Dato : 19-01-03 19:25

"Peter" <p@p.pp> wrote in message news:b0el15$6b4$1@sunsite.dk...

> [...]
> om der er et eller andet der skal enables på bundkortet før at grafikdelen
> fungerer? Det lyder som om den ellers starter op som den skal.

Defekt skærm?

Fra : Peter

Dato : 19-01-03 21:05

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> tidspunkt.
> >
> Defekt skærm?

Skærmen virker fint!

Fra : Peter

Dato : 20-01-03 13:24

"Peter" <p@p.pp> skrev i en meddelelse news:b0el15$6b4$1@sunsite.dk...
> [...]
> om der er et eller andet der skal enables på bundkortet før at grafikdelen
> fungerer? Det lyder som om den ellers starter op som den skal.

Så er problemet løst!
Jeg havde inden opstart isat et pci-netkort. Da jeg tog dette ud, virkede
skidtet.
Hvordan kan et pci-kort gå ind og forstyrre grafikkortet i agp'en?

Jeg er efterfølgende løbet ind i et andet problem. Mit A-drev virker ikke.
Kablet var røget ud og jer er nu i tvivl om det er isat rigtigt - det er du
nu nok ikke eftersom det ikke virker...
Hvis man ser på billedet her:
http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/pt_main_back.jsp?pPRODUCT_TYPE
=MotherBoard&pMODEL_NAME=ZM6 er det så ikke korrekt at kablet skal sættes i
det stik på bundkortet der sidder alene til høje for de to som vel er primær
og sekundær IDE.
Har det betydning hvilket stik på kablet drevet tilsluttes. Der er en
fandens masse stik og 2-3 der passer - skal det sidde i enden af dette?

Håber på svar
Peter

Fra : **TwN**

Dato : 20-01-03 14:04

> Jeg havde inden opstart isat et pci-netkort. Da jeg tog dette ud, virkede
> skidtet.
> Hvordan kan et pci-kort gå ind og forstyrre grafikkortet i agp'en?

Jeg ville nok sige en IRQ- eller DMA-konflikt, jeg er dog ikke sikker!

> [...]
> er det så ikke korrekt at kablet skal sættes i
> det stik på bundkortet der sidder alene til højre for de to som vel er

Jo, det sku jeg da mene

> Har det betydning hvilket stik på kablet drevet tilsluttes. Der er en
> fandens masse stik og 2-3 der passer - skal det sidde i enden af dette?

Jeg er ik' sikker på det... Men jeg mener, at du skal bruge det stik, der
sidder "yderst"(til sidst) på kablet.
Læg også lige mærke til at kablet kan vende på to forskellige måder på
motherbordet,
og på to forskellige måder på floppy-drevet!
Hvis floppy-drevet lyser konstant, uden at der er en diskette i, vender
kablet forkert.

**TwN**

Fra : Ole Gammelgård

Dato : 20-01-03 17:54

Det passer nok kun et sted på bundkortet, men det er viktigt at det vender
rigtigt og at du bruger det yderste stik!

Fra : Peter

Dato : 20-01-03 18:08

"Ole Gammelgård" <bizty@tanke.dk> skrev i en meddelelse
> Det passer nok kun et sted på bundkortet, men det er viktigt at det vender
> rigtigt og at du bruger det yderste stik!

Det yderste stik passer ikke i floppydrevet, så det kan kun sidde næstsidst,
hvilket det vel egentlig også har gjort tidligere. Er der forskel på kablet
til ide-drev og floppy?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-01-03 21:38

In dk.edb.hardware, Peter <p@p.pp> says...
> hvilket det vel egentlig også har gjort tidligere. Er der forskel på kablet
> til ide-drev og floppy?

Ja, de har ikke samme bredde...