Fordrings interval
Fra : Michael Lund

Dato : 19-01-03 14:51

Hej,

For et par måneder siden købte jeg ligdt fisk til mit terriare (min
vandagame har et 100 liters badebassin) - 5 guppy'er, 3 sugemaller, 10
neonfisk og 4 "algeædere". Jeg fik at vide at jeg bare skulle fodre et par
gange om ugen, men nu har jeg flere steder læst at man skal fodre et par
gange om _dagen_.

Jeg vil selvfølgelig det bedste for fiskene, så hvor tit mener I at jeg bør
fodre?

mvh.
Michael

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-01-03 17:03

"Michael Lund" <milund@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gange om _dagen_.
>
> Jeg vil selvfølgelig det bedste for fiskene, så hvor tit mener I at jeg

1-2 gange dagligt, så meget som er spist i løbet af 1-2 minutter. Evt. med
en ugentlig fastedag.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Tobester

Dato : 19-01-03 20:53

Eller hvis du har lyst kan du nøjes med én gang om dagen eller hver anden
dag. Det kommer an på, hvad du vil med dine fisk? De kan overleve på stort
set ingen ting, men vokser på noget mere, og guppierne og evt. maller avler,
når de får nok, og alle bliver kæmpestore, selv algerne, hvis du fodrer for
meget.

Personligt fodrer jeg én gang dagligt en portion svarende til, hvad der
spises på et par minutter. Dette i akvarier, hvor der ikke yngles og ikke
skal være alger.

God fornøjelse,

Fra : Michael Lund

Dato : 20-01-03 08:22

> [...]
avler,
> når de får nok, og alle bliver kæmpestore, selv algerne, hvis du fodrer

Algerne kommer jeg nok ikke uden om, da det er et terrarie, hvor
temperaturen skal holdes på ca. 36 grader i den varme ende - det foregår med
en 100-150W pære (afhængig af årstiden) - med den mængde lys kommer der
alger uanset hvad

Hvad gør man egentlig med alger? Min kæreste mener at jeg børe hive stenene
op engang i mellem og koge dem, da det slår algerne ihjel.... men vil det
ikke også slå den naturlige bakterie flora ihjel?

> Personligt fodrer jeg én gang dagligt en portion svarende til, hvad der
> spises på et par minutter. Dette i akvarier, hvor der ikke yngles og ikke
> skal være alger.

Så bør jeg nok fodre et par gange om dagen - det kunne da være sjovt med
lidt små fisk...

Tak for hjælpen.

Fra : Plesner

Dato : 19-01-03 21:15

> [...]
> et par gange om _dagen_.
> Jeg vil selvfølgelig det bedste for fiskene, så hvor tit mener I at

I forhold til deres vægt, skal fisk typisk kun have ca. 10 % af det
foder, pattedyr har brug for. Selv fodrer jeg de fleste akvarier 3-4
gange om ugen, men har jeg specielt sarte/krævende unger, får disse foder
3-5 gange hver dag.

Der er ikke et rigtigt svar på, hvor meget og hvor tit skal fodre. Det
siges, at langt de fleste akvariefisk dør af overfodring, og når jeg ser,
hvordan nogle passer deres fisk, så er jeg tilbøjelig til at tro denne
påstand.

Jeg har nogle ferskvandskuglefisk, som har det mest utrolige stofskifte,
jeg nogensinde har oplevet. Jeg har allieret mig med en anden i vores
akvariekælder, som fodrer dem hver dag. Jeg giver dem mad når jeg fodrer
mine andre fisk, hvilket vil sige, at de æder sig stopmætte 3 gange på 2
dage. Realistisk set tror jeg, at de kan spise meget tæt på deres egen
vægt hver eneste dag. Heldigvis gælder dette ikke for alle fisk, så alt i
alt skal du nok fodre, så dine fisk har det godt. De vil vænne sig til de
intervaller, du nu beslutter dig for at fodre med.

Plesner