drop ud menu med divkasser og javascript
Fra : Tobias Nielsen

Dato : 19-01-03 14:38

Hejsa

Jeg sidder og bikser med en "dropudmenu" med <div>kasser og javascript.

Meningen er at en gemt boks vises/fjernes ved onmouseover og onmouseout.

Det virker som sådan også udemærket bortset fra at når lagende ligger ovenpå
hinanden, ser det ud som om at de blinker og meget hurtigt (ved mouseover og
out)

I kan selv se på http://www.tobias.dk/problem/default.htm

Nogen der kender en løsning eller evt. en alternativ måde at kode sådan
noget på?

Takker mange gange

VH Tobias

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-01-03 14:54

"Tobias Nielsen" <tobias@tach.dk> writes:

> [...]
> hinanden, ser det ud som om at de blinker og meget hurtigt (ved mouseover og

Kan godt se problemet, også i Opera 7.

> Nogen der kender en løsning eller evt. en alternativ måde at kode sådan
> noget på?

Put popupppen ind i samme div som linket, og lav kun mouseover og mouseout
på den yderste box.

Et hurtigt hack af den nederste gav

(der skal arbejdes lidt med placeringen, men det skulle give idéen).

Alternativet er at sætte et delay på lukningen, så det ikke sker lige
med det samme. Det skulle undgå flimmeren, men kræver lidt finesse
at få til at virke (om et sekund, så fjern den her, med mindre jeg
siden er kørt ind på området igen, så ignorer det, med mindre ...)

/L

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 19-01-03 15:58

> [...]
> at få til at virke (om et sekund, så fjern den her, med mindre jeg
> siden er kørt ind på området igen, så ignorer det, med mindre ...)

Tak for svaret - jeg prøver det lige med det samme :)

Hvordan sætter man timer/delay på den?

VH Tobias

Fra : Henrik Eghave

Dato : 19-01-03 16:29

"Tobias Nielsen" <tobias@tach.dk> wrote in message

> Tak for svaret - jeg prøver det lige med det samme :)
>
> Hvordan sætter man timer/delay på den?

setTimeOut(funktions_navn, 800)

hvor funktions_navn for eksempel er den funktion du vil kalde for at skjule
din DIV og 800 er tiden i errr millisekunder tror jeg....800 plejer at passe
nogenlunde i hvertfald

hth

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 19-01-03 16:40

> Et hurtigt hack af den nederste gav

Så virker det www.tobias.dk/problem/menu.htm

Kom til at tænke over: Du bruger < style="top:-1em > Hvad gør dette? Kan
se den placerer sig helt forkert hvis jeg fjerne det.

Igen VH Tobias

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-01-03 16:59

"Tobias Nielsen" <tobias@tach.dk> writes:

> Kom til at tænke over: Du bruger < style="top:-1em > Hvad gør dette? Kan
> se den placerer sig helt forkert hvis jeg fjerne det.

Jeg gættede på at den var placeret absolute eller relativt (for doven
til at tjekke stylesheetet :), så jeg satte dens top-position til at
være lidt højere oppe. Det var bare et hurtigt fix for at få den ind
og overlappe med hoved-div'en.

/L

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 20-01-03 12:38

Har lige fundet ud af min menu ikke virker i netscape, nogen der ved hvordan
dette kan løses?
Har prøvet med version 6.2 og 7. Den virker fint i Mozille og IE

Hilsen Tobias

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-01-03 12:45

"Tobias Nielsen" <tobias@tach.dk> writes:

> Har lige fundet ud af min menu ikke virker i netscape, nogen der ved hvordan
> dette kan løses?

Det kommer an på hvad der er galt.
Hvad sker der? Hvad havde du forventet der skulle ske?

> Har prøvet med version 6.2 og 7. Den virker fint i Mozille og IE

Ingen problemer i Netscape 6.01.
Har du slået javascript fra?

/L

Fra : Stig Nygaard

Dato : 20-01-03 18:06

Hej Tobias

Tobias Nielsen wrote:
> Har lige fundet ud af min menu ikke virker i netscape, nogen der ved hvordan
> dette kan løses?
> Har prøvet med version 6.2 og 7. Den virker fint i Mozille og IE

Hvilke versioner af Mozilla har du testet med?

Netscape 6.2 = Mozilla 0.9.4
Netscape 6.21 = Mozilla 0.9.4.1
Netscape 6.22 = Mozilla 0.9.4.2
Netscape 7.0 = Mozilla 1.0.1
Netscape 7.0 = Mozilla 1.0.2

Hvis ovenstående sammenhæng ikke overholdes hos dig, så må der være en
forskel i opsætningen af de to browsere.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 20-01-03 18:54

> Hvis ovenstående sammenhæng ikke overholdes hos dig, så må der være en
> forskel i opsætningen af de to browsere.

Bare mig der gik i panik, efter et par refresh virkede det fint....og gør
stadigvæk. :)

Men der er et andet problem I måske kan hjælpe med.

http://www.tobias.dk/problem/default.htm

Er nu kommet lidt videre og har fundet ud af at de lag jeg lægger under min
dropudboks (overskiften) desværrer påvirker den. Min boks er gennemsigtig og
bliver lukket ned så snart den rammer delen hvor de to lag overlapper. -se
boliglinket.

Jeg har prøvet at ligge tabeller ind i stedet for den divkasse der er brugt
nu. Her er der umiddelbart ingen problemer, men jeg vil helt undgå at bruge
denne læsning.

Ville det evt. hjælpe at forsøge med en timer på det dropudlag i stedet?

Hilsen Tobias!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-01-03 22:41

> [...]

> bliver lukket ned så snart den rammer delen hvor de to lag overlapper. -se

Du beder jo selv om det. Din boks er ikke gennemsigtig og overskriften
er ikke under boksen. Det er omvendt: boksen er bag ved overskriften,
så selvfølgelig skifter fokus til overskriften når du kører hen over
den. Du har z-index:7 på overskriften, fjern det, og problemet skulle
forsvinde.

/L