Nye CyberCity kunder - hastighed?
Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-01-03 12:47

Hej,
jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogle nye CC kunder hvilken
hastighed de har.

Jeg har nemlig haft en diskussion med nogle TDC folk der siger at det
kun var tidligere oprettelser hos CC der havde en hurtigere forbindelse
end TDC-kunder (med Ericsson udstyr). Efter sigende fordi der tidligere
blev brugt ATM-udstyr hos CC, men det gør der ikke længere (igen ifølge
TDC-folkene).

Derfor prøver jeg lige at spørge herinde for det kunne da være rart at
høre det fra CC-kunder alligevel, så jeg kan få be- eller afkræftet min
mistanke om at CC leverer mere reel hastighed til kunden end TDC.

Jeg er ikke ude på at diskutere med TDC folk, blot høre hvad CC-kunder
(eller andre TDC-kunder) kan måle deres forbindelser til, så jeg kan
blive overbevist .

Jeg har selv 2Mbit/512 hos TDC-Internet (tidligere NetExpress ADSL) og
måler med TPTest fra www.internetkvalitetsguide.dk

TCP:
Afsendelse: 418,31 kbit/s
Modtagelse: 1,70 Mbit/s

Da jeg havde 1Mbit/256 (også TDC Netexpress) fik jeg:
TCP:
Afsendelse: 200 kbit/s
Modtagelse: 846 kbit/s

Hvad har i købt af forbindelse og hvad måler i med TPTest?
(Det skal være TPtest ellers kan vi ikke sammenligne)

Mvh. og på forhånd mange tak.
Flemming

PS: Ovenstående er målt fra Aalborg Oest centralen, og der anvendes
Ericsson udstyr til skillefilter og modem.

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Jørn Bast

Dato : 19-01-03 15:31

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blive overbevist .
>
> Jeg har selv 2Mbit/512 hos TDC-Internet (tidligere NetExpress ADSL) og

Har en 512/128 fra TDC internet
Siemens skillefilter / Speed Stream 5100 modem / Linksys router med indb.4
port switch
Bor 2100 Kbh Ø

TCP:
Afsendelse: 108 kbit/s
Modtagelse: 434 kbit/s

Mvh Jørn

Fra : Hans

Dato : 23-01-03 18:36

"Jørn Bast" <bast@fjerndettecity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har en 512/128 fra TDC internet
> Siemens skillefilter / Speed Stream 5100 modem / Linksys router med indb.4

Har 512/128 Pro@ccess fra TDC.
Siemens skillefilter og ADSL-modem - Ingen router - Bor i Rødovre

TCP:
Afsendelse: 142 kbit/s
Modtagelse: 449 kbit/s

--
Mvh Hans

Fra : KsNa

Dato : 19-01-03 16:08

> [...]

> blive overbevist .
>
> Jeg har selv 2Mbit/512 hos TDC-Internet (tidligere NetExpress ADSL) og

TDC internet 1024/256 (Netexpres)
Ericsson ISDN filter og modem
Tilsluttet til Næstved

TCP Afsendelse 215 kbit/s
TCP Modtagelse 819 kbit/s

Mvh.
Kim

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-01-03 16:15

"KsNa" <ksna@mail.dk> wrote in message
> TCP Afsendelse 215 kbit/s
> TCP Modtagelse 819 kbit/s

Da jeg havde Netexpress med Siemens.. Lå download lidt over 900 og upload på
omkring 250

Men så har jeg sikkert også haft den hemmelige kanal på 64/32 Kbit

Fra : M.N.

Dato : 19-01-03 16:13

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in message
> Hej,
> jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogle nye CC kunder hvilken
> hastighed de har.

512/256 Cybercity 451,49 kbit/s ned
227,81 kbit/s op

Målt med TP test.

Mogens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-01-03 16:18

"M.N." <mogens@FJERNDETTEdbs.dk> wrote in message

> 512/256 Cybercity 451,49 kbit/s ned
> 227,81 kbit/s op

Jeg går ud fra at Flemming ville vide lidt om hastigheder ved de nye CC
kunder, som er tilsluttet det nye Landsdækende ADSL net?

Er det forresten CC´s eget udstyr de har på alle landens centraler... Eller
gør de det ved at købe udstyr af TDC?

For der er jo lidt andre betingelser ved de nye tilslutningere på de mindre
centraler.. Noget med at man ikke kan få 256/128 og 256/256 hastigheder..

Men er din CC fra en lillle central, eller?

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-01-03 16:26

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in

> Jeg går ud fra at Flemming ville vide lidt om hastigheder ved de
> nye CC kunder, som er tilsluttet det nye Landsdækende ADSL net?

Nemmerlig, men vidste ikke helt hvordan jeg skulle benævne det.

Men hvad så med alle de steder CC har udstyr stående, altså der hvor
man også kunne blive CC kunde før de blev "landsdækkende".

Hvis man bliver oprettet på en sådan central, er det så også med det
nye udstyr som giver mere overhead og dermed i sidste ende en
langsommere forbindelse til kunden end de tidligere CC kunder har fået?

Flemming

Fra : M.N.

Dato : 19-01-03 16:47

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
> centraler.. Noget med at man ikke kan få 256/128 og 256/256 hastigheder..
>
> Men er din CC fra en lillle central, eller?

abc. (vel Aalborg City) .

Mogens

Fra : Listen

Dato : 20-01-03 01:00

> [...]
mindre
> centraler.. Noget med at man ikke kan få 256/128 og 256/256 hastigheder..

Jeg er lidt rundtosset. Betyder dette at CC i dag køre med to adsl-net, pga.
af det udstyr der sættes op ?

Hvor på CC's hjemmeside står der at der er forskellige betingelser for
tilslutninger på nye hhv. ældre centraler ?

Kim

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-01-03 15:09

"Listen" <nyheds@post.cybercity.dk> wrote in

> [...]
>
> Hvor på CC's hjemmeside står der at der er forskellige betingelser
> for tilslutninger på nye hhv. ældre centraler ?

Det står der ingen steder, og det står heller ikke på TDC's. Men
påstanden fra de TDC-supportere/teknikere jeg diskuterer med er at der
på det nye system er mere overhead - og dermed får man en (lidt)
langsommere forbindelse end dem som er på det gamle system.

Flemming

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-03 17:21

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns93099A0BEDB02joenssoncsaucdk@130.225.247.90...
> og dermed får man en (lidt)
> langsommere forbindelse end dem som er på det gamle system.

Det skal nævnes at der med "det gamle system" menes 1meg-modem
(ihvertfald fra min side)

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-01-03 18:04

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> Det skal nævnes at der med "det gamle system" menes 1meg-modem
> (ihvertfald fra min side)

Ok, men det var nu ikke dig jeg hentydede til - men derimod to bekendte
der arbejder for TDC :)

Men tak for input, det kan være det var det samme de hentydede til når
de omtalte det gamle system.

Flemming

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 21-01-03 12:48

> [...]

> på det nye system er mere overhead - og dermed får man en (lidt)
> langsommere forbindelse end dem som er på det gamle system.

Jeg formoder at du differentierer mellem det "net" Cybercity havde inden at
CC var landsdækkende og så det "net" inden Cybercity blev landsdækkende.

I så fald er det noget vrøvl du hørte fra de TDC-supportere. Der er ikke
nogen hastighedsforskel grundet overhead eller andet.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-01-03 22:12

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote

> Jeg formoder at du differentierer mellem det "net" Cybercity
> havde inden at CC var landsdækkende

> og så det "net" inden Cybercity blev landsdækkende.

Det er selvfølgelig mig der ikke kan læse indenad, men er ovenstående 2
"net" ikke de samme 2 ?
For mig lyder de ret ens :)

--
Mvh Henrik.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 22-01-03 09:43

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in news:3e2db801$0$83846
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det er selvfølgelig mig der ikke kan læse indenad, men er ovenstående 2
> "net" ikke de samme 2 ?
> For mig lyder de ret ens :)

Der er en lille forskel i den løsning der gør det muligt for Cybercity at
levere ADSL på de nye centraler og så på den måde der leveres på de
"gamle" 108 centraler.

For kunderne vil der absolut ingen forskel være - hverken i latency eller
båndbredde :)

--
Mvh. Simon

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-01-03 19:38

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in

> [...]
> leveres på de "gamle" 108 centraler.
>
> For kunderne vil der absolut ingen forskel være - hverken i

Det var bare det jeg ville høre - kunne heller ikke forstå hvorfor der
lige pludselig skulle være forskel.

Mvh.
Flemming

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-01-03 17:18

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in message

> [...]
> "gamle" 108 centraler.
>
> For kunderne vil der absolut ingen forskel være - hverken i latency eller

Men hvad er forskellen?

Leveres samme udstyr, altså Zyxel eller Cisco Router?

Er det i samarbejde med Teledanmark, om at bruge deres Dslams?

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 27-01-03 16:04

> Men hvad er forskellen?
>
> Leveres samme udstyr, alts† Zyxel eller Cisco Router?

Cybercity har længe leveret Zyxel CPE'er til privatkunderne istedet for
Cisco 67x'ere, så pt. vil der til kunder på "de nye centraler" også blive
leveret Zyxel CPE'er. Erhvervskunder kan vælge at betale for en større
Cisco CPE.

> Er det i samarbejde med Teledanmark, om at bruge deres Dslams?

Korrekt.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Rune Manscher

Dato : 19-01-03 16:57

> [...]

> høre det fra CC-kunder alligevel, så jeg kan få be- eller afkræftet min
> mistanke om at CC leverer mere reel hastighed til kunden end TDC.

Jeg vil meget gerne afkræfte, at Cybercity-kunder får hverken højere eller
lavere hastigheder en TDC-kunder.

*Rune

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-01-03 15:22

"Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> wrote in

> Jeg vil meget gerne afkræfte, at Cybercity-kunder får hverken
> højere eller lavere hastigheder en TDC-kunder.

Og det vil du ikke underbygge med målinger, sammenligninger eller
andet?

Jeg havde 1Mbit/256 hos TDC (har nu 2Mbit/512). Min medstuderende har
en CC 1Mbit/128 forbindelse.

Min downloadhastighed var minimum 80 kbit per sekund langsommere når vi
begge hentede fra nogle meget store servere, som fint kan levere
båndbredde der "fylder" en 1 eller 2Mbit forbindelse ud.
Dette gælder også for interne servere hos TDC hhv. CC, og det gælder
Sunet i sverige og Computer Science afdelingen på Aalborg Universitet.

Målingerne blev lavet i FTP programmet i DOS-prompten, på to Windows XP
Pro maskiner hvor der ingen tweaks er lavet af IP/TCP opsætningerne.

Min anden medstuderende (ligeledes CC, men med 1M/512) får præcis samme
downloadhastighed som den første CC-bekendte jeg angav målingen fra.

Den eneste forskel på de to, er at den ene er kunde på Aalborg Øst
centralen, mens den anden er på city/centrum centralen. Så det var
egentlig det som fik mig til at undre mig over om der var nogen
forskelle på de setups som CC og TDC anvendte der kunne være skyld i
denne forskel.

Jeg kan så samtidig afsløre (bekræftet af flere TDC teknikere) at TDC -
ADSL kunder med Siemens udstyr får ca. 64kbit per sekund mere end TDC -
ADSL kunder der har Ericsson udstyr. Hvorfor har jeg ikke fået nogen
god forklaring på, men faktum er at den forskel er der. Den eneste
forklaring jeg har kunnet lokke ud af dem er at TDC(Ericsson) kunder
får præcist det som de betaler for, mens TDC(Siemens) kunder får mere
end de betaler for.

Så derfor er det lidt svært at sige, at en CC kunde får mere end en TDC
kunde - hvilket var grunden til at jeg gerne ville se resultater fra
folk (og at de samtidig angav hvilket udstyr de havde) og så kunne lave
nogle lidt mere kvalificerede sammenligninger og se lidt mere på sagen
og eventuelt finde frem til hvorfor der er/var disse forskelle.

Mvh.
Flemming

Fra : Rune Manscher

Dato : 24-01-03 15:13

> Og det vil du ikke underbygge med målinger, sammenligninger eller
> andet?

Nej, egentlig ikke - misforstå det venligst ikke som arrogance, men som at
jeg sikkert ikke kan give dig nok målinger, der vil tilfredsstille dine
dokumentationskrav.

> [...]
> forklaring jeg har kunnet lokke ud af dem er at TDC(Ericsson) kunder
> får præcist det som de betaler for, mens TDC(Siemens) kunder får mere

Ovenstående er ikke ligefrem en afsløring, det har vist længe været en
almindelig kendt 'hemmelighed' :) Så vidt jeg ved, er det noget med at TDC
for nogen kunder har åbnet en ekstra 'kanal' på 64kbit - der er sikkert
andre i gruppen der kan forklare det tekniske i det. At forskellen knyttede
sig til udstyret vidste jeg dog ikke.

> [...]
> nogle lidt mere kvalificerede sammenligninger og se lidt mere på sagen
> og eventuelt finde frem til hvorfor der er/var disse forskelle.

Hvis du endegyldigt kan konstatere en forskel, håber jeg du poster den her i
gruppen, i det det ville være meget interessant at se. Jeg har dog meget
svært ved at tro, at kunder hos hhv. TDC og CC får væsentlig forskellig
ydelse på linier med ens specifikationer (og føler mig overbevist om, at
Cybercity i hvert fald ikke aktivt gør noget for at få linierne over hvad de
er specificeret til) - men du må hjertens gerne gøre min tvivl til skamme :)

*Rune

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-01-03 17:15

> [...]
> gør noget for at få linierne over hvad de er specificeret til) -
> men du må hjertens gerne gøre min tvivl til skamme :)

:)
Jeg kan ikke endegyldigt konkludere noget, men de CyberCity kunder jeg
kender som har 1024 får ca. 85 kbps mere per sekund reel hastighed mere
end dem jeg kender som har TDC 1Mbit med Ericsson udstyr (inklusive mig
selv) - dem med 1Mbit og Siemensudstyr får så ca. lige så meget
hastighed som CC kunderne går jeg ud fra - men kan ikke sige det med
sikkerhed da jeg ikke har været hos nogen med Siemens udstyr.

Jeg kan ikke udtale mig om det er sådan i hele landet, eller om det
også er sådan med de nye forbindelse CC leverer. Men sådan kunne man jo
godt gå hen og tro det var, når nu jeg kun har oplevet at CC kunder
havde hurtigere hastigheder end TDC folk.

Jeg har endnu ikke oplevet det modsatte (altså forskel i TDC's favør
med to linjer af samme pålydende værdi). Og det var egentlig derfor jeg
spurgte.

Både TDC og CC leverer selvfølgelig 1024kbps som de lover - men alt
efter hvilke tekniske løsninger der anvendes er der forskelle i det
overhead der er (spildt båndbredde set fra kundens synspunkt) - og da
jeg ikke har indblik i hverken det ene eller det andet selskabs
tekniske løsninger ud over skillefiltre og modem hos TDC, så kan jeg
ikke sige hvorfra denne forskel opstår. Men havde håbet på en
forklaring der kunne sige hvad det skyldes.

Eller, det kan jo også være det blot er tilfældigt at alle dem jeg
kender med CC 1Mbit får præcis samme download-hastighed og den så er
85kbps højere end den jeg som TDC kunde (og 3 andre TDC kunder med
1Mbit i området får). Vi bor alle i Aalborg, men er fordelt på et par
forskellige centraler lidt ud over hele byen med en lille overvægt til
Aalborg Oest centralen.

Mvh.
Flemming

Fra : Rune Manscher

Dato : 24-01-03 17:33

> [...]
> ikke sige hvorfra denne forskel opstår. Men havde håbet på en
> forklaring der kunne sige hvad det skyldes.

Ja, det kunne da være rart med en teknisk forklaring på disse forskelle. Det
undrer mig bare meget, at TDC-kunder oplever lavere hastigheder end hos CC -
ikke fordi CC 'fejler noget', og selv om jeg ikke er i tvivl om, at CC- og
TDC-kunder får hvad de betaler for, så undrer det mig en del, at der er
kunder der oplevere _lavere_ hastigheder. Jeg kunne (jf. diskussionen om den
ekstra kanal) forstå hvis det var omvendt.

*Rune

Fra : S. Andersen

Dato : 19-01-03 17:09

Har været CC kunde i 2½ år i Århus C

Resultat (1024/512 linie):

TCP: 880/436
UDP: 894/452

Fra : Simon...

Dato : 20-01-03 12:15

NE TDC 2mbit:

TCP:
Afs: 436.53 kbit/s
Sen: 1.76 Mbit/s

mvh.Simon

Fra : Mark Beaumont

Dato : 21-01-03 03:25

Flemming Joensson wrote:
> Jeg har nemlig haft en diskussion med nogle TDC folk der
> siger at det kun var tidligere oprettelser hos CC der havde
> en hurtigere forbindelse end TDC-kunder

Hvis du hentyder til Nortel 1-Meg systemet fra CyberCity, så var
det vist ikke rigtig ADSL, men G.lite.

Vi havde sådan et 1-Meg modem fra CyberCity, indtil vi blev
tvunget til at skifte til Adsl med en Cisco router. 1-meg sytemet
var ganske rigtig en smule hurtigere end ADSL.

Det var vist noget med at 1-meg ikke kørte med ATM, og som
følge deraf havde denne forbindelse ikke noget ATM overhead, derfor var den
ved samme linjehastighed som de andre teknologier vist ca 10% hurtigere.
Systemet havde også sine begrænsninger, den maksimale hastighed man
kunne få var 960/120.

Vh Mark

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 23-01-03 05:28

Telia bredbånd@home
TCP : Afsendelse 439.34 Kbit/s
Modtagelse 1.76 Mbit/s

Fra : Tom Jørgensen

Dato : 24-01-03 13:01

"Thomas Jørgensen" <psxdemon2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Telia bredbånd@home
> TCP : Afsendelse 439.34 Kbit/s
> Modtagelse 1.76 Mbit/s

Ericsson udstyr til skillefilter og modem
Teledanmark 2048/512
tcp: afsendelse 428 kbit/s
modtaget 1.78 Mbit/s
målt med TPTest

Fra : Dorthe Aagaard Niels~

Dato : 25-01-03 04:44

CC kunde fra den 6.1.03 overflyttet fra Tiscali. udstyr cisco 677 med
hastighed 1m/256k

TCP
Afsendelse: 217,22 kbit/s
Modtagelse: 882,74 kbit/s

UDP
Afsendelse: 226,22 kbit/s
Modtagelse: 876,24 kbit/s

kan lige nævne, jeg har et linje kvalitets problem, dvs at min max linje
kvalitet ligger og svinger fra 2300/600k til 600/400k alt efter hvor mange
gange jeg rebooter routeren. men min normale hastighed er 512k/256k og får
det nok ikke rettet før jeg engang opgradere til fast 2m/512k. pga. af jeg
ikke kan bruge mit 30 dages gratis boostcard optimalt har cc tilbudt 1m/256k
i 2 mdr istedet for, hvilket jeg takkede ja tak til. Med undrede mig godt
nok over det kvalitetsfald af ens lije fra man skiftede fra tisc til cc, da
jeg under tisc havde 10m/900k i max kapacitet. Nå men det køre jo fint nok
ping mæssigt, så indtil vidre er det okay, så må de engang fejlsøge, når jeg
vil opgradere til 2m/512k fast.

Hygge og god weekend

Dorthe

Fra : Lars Bilet Petersen

Dato : 28-01-03 21:38

"Tom Jørgensen" <Falkevej@os.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Jørgensen" <psxdemon2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ericsson udstyr til skillefilter og modem
> [...]
CC 256/256 Cisco 67x router
tcp afsendelse 215,73 Kbit/s
tcp modtagelse 223,54 Kbit/s
centralen er Vejle Centrum.

Fra : Alexandre

Dato : 09-02-03 08:11

CC kunde i Aalborg centrum central. ( distance cirka 1km )
Linje : 2Mbit / 512 med Zyxel router 642R
TCP :
Afsendelse: 436.26 kbit/s
Modtagelse: 1.76 Mbit/s
UDP:
Afsendelse: 454.51 kbit/s
Modtagelse: 1.52Mbit/s
målt med TPTEST 3.0 fra master.tst.dk server
//Alexandre