mytech computer
Fra : Jens

Dato : 19-01-03 12:47

Hej NG

Nogen der har et bud på hvad bundkortet hedder i den her :

Mytech fra juni 2002
Celeron 1700 cpu
512ram 40gb disc
(vistnok pc2100 ram)
1 agb og 3 eller 4 pci slots.

Der er onboard lyd, grafik, og lan, medfølgende cd står der Octek på.
Jeg er ret overbevist om at det er et Via chipset.

Problemet er at der kun er drivere til w98, og maskinen kører xp.
Den har ingen grafik kort eller skærm i enhedshåndteringen.
Xp vil ikke bruge de drivere der er til w98, den gidder ikke engang at
installe dem.

Så hvad hedder bundkortet helt præcist ?

mvh Jens

Fra : Leony

Dato : 19-01-03 13:26

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der har et bud på hvad bundkortet hedder i den her :
> Mytech fra juni 2002
> Så hvad hedder bundkortet helt præcist ?

Måske en af disse:
http://www.tedesign.dk/hardware/da/dept_5.html
selvom konfigurationen ikke passer helt.

Måske kan du se BIOS ID strengen under opstarten, nede i venstre hjørne.
Man kan også se strengen med forskelligt software. Du kan downloade
eksempelvis ctbios her:
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
BIOS ID strengen kan bruges til at identificere motherboardet med.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jens

Dato : 20-01-03 00:00

> [...]
> http://www.motherboards.org/moboidtools.html
> BIOS ID strengen kan bruges til at identificere motherboardet med.

Tak for svaret, men det ligner ikke en af dem fra tedesign,så nu vil jeg
prøve om biosèn kan give mere..........
mvh Jens

Fra : Leony

Dato : 20-01-03 10:03

> Tak for svaret, men det ligner ikke en af dem fra tedesign,så nu vil
> jeg prøve om biosèn kan give mere..........

Det er i hvert fald en mulighed.

Hvis du river kabinettet fra hinanden så kan det også være at der står
noget på selve bundkortet der kan være en ledetråd.
Chipsettet burde du kunne se fabrikant af (medmindre Octek har klistret
til med egne klistermærker, som de har i en af de gamle computere jeg
har stående).

På denne side:
http://www.lm-edb.dk/konfigurator/konfig_p4_ddr.asp
kan man selv konfigurere sin MyTech, det eneste bundkort der er til
P4/Celeron er et Octek Rhino I845GE-A4P.

Hvor har du købt den? Måske forhandler kan hjælpe.

Fra : Jens

Dato : 20-01-03 23:42

> "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er i hvert fald en mulighed.

Den eneste tror jeg, men øhhhh............

> [...]
> Chipsettet burde du kunne se fabrikant af (medmindre Octek har klistret
> til med egne klistermærker, som de har i en af de gamle computere jeg

Det er jo lige det, pcèn står i KBH i et collegie værelse hvor ejeren ikke
hvad skal vi sige, er kendt med BIOSèr, og jeg er ikke sikker på det er
smart at slippe hende løs i den del af maskinen, den er godynok købt i juli
sidste år som værende ny, men et stemplet dato mærke inden i den siger nov.
01, så mon ikke det bedste er at sende den på værksted ?

Problemet er at den i enhedshånftering ikke har noget i grafikkort og skærm,
de drivere der er på cdèn nægter pure at enes med XP, windows98 only siger
den hvergang, så er der en bios opgradering, men det er dæme svært at stole
på lykkes over MSN.
Da jeg formoder det er ca 1000-2000kr for at få den "lavet", tror jeg at jeg
foreslår hun kæber en anden og tager den med tilbege engang, så kan man da
selv se den, det er ikke så let med et par digital billeder.(bundkortet er
sort, så det stemmer ikke med den du fandt frem, men tak for forsøget)

mvh Jens
> [...]
> P4/Celeron er et Octek Rhino I845GE-A4P.
>
> Hvor har du købt den? Måske forhandler kan hjælpe.

Det tror jeg ikke, det var en af de 1/2års forhandlere.

Fra : Jens

Dato : 20-01-03 23:44

> [...]
>
> mvh Jens

> Det tror jeg ikke, det var en af de 1/2års forhandlere.

Hovsa, en reparation me XP disceb er forsøgt,men nej.........

mvh Jens

Fra : Leony

Dato : 21-01-03 09:45

> [...]

> ikke hvad skal vi sige, er kendt med BIOSèr, og jeg er ikke sikker
> på det er smart at slippe hende løs i den del af maskinen, den er

Det er ganske ufarligt at køre eksempelvis ctbios. Man starter
programmet, noterer resultaterne og lukker det igen. Ganske ufarligt.
Hun kan også prøve at downloade Aida32, det lister information om alle
enheder i systemet. Mit motherboard finder den model, chipset, navn osv
på uden problemer:
http://www.aida32.hu/aida32.php

Alternativt har jeg fundet dette i deres FAQ:
Q:
How to check for main board model?
A:
1 Boot up the system
2 On the first screen with the following message:- " Award Modular Bios
4.51 xxxx etc." * Press "PAUSE" key -to pause the screen
3 Usually on the third lines from the top, Example: Rhino 6VX 096-005
<<------- Rhino 6VX in this example) is the board model name /number.
4 Another way that you can check is by physically looking on the main
board. In this case, the computer case (box) must be open up. Then try
to search for the model and revision of the board, normally between the
PCI slots or at the corner of the board.
5 Alternative if the system does have a warranty sticker with 8 digits
(looks like a price tag). Then call up the Ocean Service Department at
detail bellow, so the model name/number could be confirm.
6 For product manuals, bios and drivers and pathes please visit our ftp
site at ftp://ftp.octek.com.au

> godynok købt i juli sidste år som værende ny, men et stemplet dato
> mærke inden i den siger nov. 01, så mon ikke det bedste er at sende
> den på værksted ?

Hvis hun er parat til at betale for det, så er det hendes valg.

> Problemet er at den i enhedshånftering ikke har noget i grafikkort og
> skærm, de drivere der er på cdèn nægter pure at enes med XP,
> windows98 only siger den hvergang

Hvad hvis hun prøver en Windows Update, den burde finde nogle drivere -
forudsat at Microsoft har dem på lager.

> så er der en bios opgradering, men
> det er dæme svært at stole på lykkes over MSN.

Hvis hun bor på et kollegie, så skulle det være mærkeligt om der ikke
var en af hendes medbeboere der kunne hjælpe hende med opgradering.
Jeg tror dog ikke det hjælper en døjt at opgardere BIOS.

Octek's hjemmeside:
http://www.octek.com.hk/
Download drivere, manualer osv.