Batteri til bærbar
Fra : Jacob Ask

Dato : 19-01-03 12:29

Jeg har en gammel bærbar komputer med et nikkel/metalhydrid batteri. Mit
problem ligger i, at batteriet ikke altid er blevet behandlet ordentligt
(det er ikke blevet helt tømt, før det igen blev opladet). Dette har
resulteret i, at der nu er ca. 20 min levetid på et opladt batteri. Er der
noget jeg kan gøre ved det?
Venlig hilsen
Jacob Ask

Fra : Jakob Pedersen

Dato : 19-01-03 14:28

Ja, du kan aflade batteriet og putte det i fryseren natten over. Derved kan
man give batteriet et shock. Det kan resultere i at nogle af de døde
battericeller bliver vækket til live igen. Det er nok kun et plaster på
såret for dit vedkommende, da det nok ikke er alle celler der bliver aktive
igen, men det skulle hjælpe en smule.

Jakob Pedersen

Fra : Alex

Dato : 20-01-03 00:10

On Sun, 19 Jan 2003 12:28:53 +0100, "Jacob Ask"
<jacob_ask@hotmail.com> wrote:

> [...]
>(det er ikke blevet helt tømt, før det igen blev opladet). Dette har
>resulteret i, at der nu er ca. 20 min levetid på et opladt batteri. Er der

Hvis man er lidt ferm til elektronik kan det vist tit lade sig gøre at
splitte batteriet ad og sætte nye batteri-celler i.

Jeg gjorde det i hvert fald med min egen gamle bærbare for et stykke
tid siden med rigtig godt resultat.

Der sidder vist som regel (det gjorde der i min) en termistor - en
varmefølsom dims der fortæller ladeautomatikken når temperaturen
stiger og opladningen skal afsluttes. Den skal endelig blive siddende
- ubeskadiget og være i vame-kontakt med batteri-cellerne.

Held og lykke, hvis du forsøger - det er ikke helt ufarligt hvis man
laver kortslutninger.

Alex

Fra : Jacob Ask

Dato : 20-01-03 14:54