Tastatur - ændring af tast-opsætning
Fra : Torben

Dato : 19-01-03 10:44

hejsa
jeg sidder og bruger bruger meget numre tastaturet ude i højre side af
tastaturet- men en ting irreterer mig, og det er punktum tasten, som laver
et komma istedet, hvilke er irreterende i cad programmer og math programmer,
er her nogen som ved hvordan den ændres til punktum ?

Torben

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-01-03 11:25

"Torben" <rubyto@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> programmer,
> er her nogen som ved hvordan den ændres til punktum ?

du kan fx. ændre til UK layout, istædet for DK..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : P N

Dato : 19-01-03 11:28

On Sun, 19 Jan 2003 11:24:48 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>du kan fx. ændre til UK layout, istædet for DK..

Ja, men så flytter alle special tegn sig og man mister æ,ø og å

mvh PN

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-01-03 12:48

"P N" <nospam@invalid.mail> skrev i en meddelelse

> Ja, men så flytter alle special tegn sig og man mister æ,ø og å

æøå kan nås med [alt] + num

og ud over Ø for at angive diameter, er det vel begrænset havd man skal
bruge dk tegn til i forb. med CAD ?

man lærer hurtigt hvor : ; * har gemt sig..

Fra : P N

Dato : 19-01-03 11:27

On Sun, 19 Jan 2003 10:44:06 +0100, "Torben" <rubyto@image.dk> wrote:

> [...]
>et komma istedet, hvilke er irreterende i cad programmer og math programmer,
>er her nogen som ved hvordan den ændres til punktum ?

Hej

Jeg arbejder også med CAD og har haft samme problem med det
numeriske tastatur. Jeg løste problemet med "Keyboard Layout
Manager Lite". Et nemt lille program som kan lave tastaturet
lige præcis som du vil have det.
http://www.klm.freeservers.com/Lite/

Du kan sagtens bruge programmet i dets shareware version.
Prisen for det er bare at du skal trykke CTRL ALTGr 2 for at få
et @ og ikke bare ALTGr 2. Det synes jeg dog er til at leve med.

mvh PN

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-01-03 12:52

> [...]
>
> Du kan sagtens bruge programmet i dets shareware version.
> Prisen for det er bare at du skal trykke CTRL ALTGr 2 for at få

virker det også på DOS applikationer?

Fra : P N

Dato : 19-01-03 16:34

On Sun, 19 Jan 2003 12:51:44 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>virker det også på DOS applikationer?

Hmm, godt spørgsmål. Jeg ved det faktisk ikke, men jeg
skal da gerne tjekke når jeg kommer på arbejde imorgen.
De programmer jeg bruger til CAD og CAM er alle Windows
programmer.

mvh PN

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 19-01-03 15:02

Torben skrev:
> [...]
> et komma istedet, hvilke er irreterende i cad programmer og math programmer,
> er her nogen som ved hvordan den ændres til punktum ?

Med kommandown:
xmodmap -e "keycode 91 = period"

Det vil nok være smart at angive hvilket os det drejer sig om.

hilsen Esben

Fra : Torben

Dato : 19-01-03 16:15

"> Med kommandown:
> xmodmap -e "keycode 91 = period"
>
> Det vil nok være smart at angive hvilket os det drejer sig om.

Win XP !
jeg har studeret forslagende, jeg vil helst ikke bytte om til Uk - men kan
da være en løsning - det tager jo kun et spilt sek at skifte tilbage

men tak for forslagende

Fra : torben

Dato : 29-01-03 09:43

> Med kommandown:
> xmodmap -e "keycode 91 = period"

Det virker ikke under XP. Virker det i den gamle dos?

> Det vil nok være smart at angive hvilket os det drejer sig om.
>
> hilsen Esben

torben