Isætning af gl. HD
Fra : Sune Hesselgaard-And~

Dato : 10-03-01 11:13

Jeg har en gammel HD fra en P133, hvorpå der ligger nogle data som jeg skal
have fat på. Jeg havde tænkt mig at plugge den i min compaq Presario. Er det
umiddelbart lige til eller er der nogle forhold jeg skal tænke over.

Venligst

Sune

Fra : Soeren Pedersen

Dato : 10-03-01 11:26

Hej Sune

Sune Hesselgaard-Andreasen wrote:

> [...]
> have fat på. Jeg havde tænkt mig at plugge den i min compaq Presario. Er det
> umiddelbart lige til eller er der nogle forhold jeg skal tænke over.

Der er flere muligheder. Du har sikkert en harddisk og et CD-ROM drev i maskinen
i forvejen. Hvis disse to enheder sidder på det samme fladkabel til f.eks "IDE
1" stikket, så kan du bare forbinde den gamle disk til "IDE 2" stikket på
bundkortet. Hvis de to enheder sidder på hvert sit fladkabel, så må du flytte en
jumper på den gamle harddisk så den kommer til at virke som slave. Hvordan dette
gøres kan du finde information om på fabrikantens homepage. Det er typisk noget
med at fjerne en jumper (gamle diske), eller at flytte en jumper fra "MA" til
"SL" (lidt nyere diske). Når det er gjort kan du forbinde den gamle disk til et
af de eksisterende fladkabler. Husk at den farvede kant på fladkablet markerer
ben 1 på stikket. Så mangler du bare at gå ind i CMOS opsætningen og udføre en
autodetect af dine IDE enheder. På din Compaq maskine skal du trykke på F10
under opstart, mens den viser en lille hvid firkant i det øverste højre hjørne.

Mvh

Søren.