Så skal Freya skæres i
Fra : Isabella

Dato : 19-01-03 02:43

Så er det endelig blevet tid.
Freya skal neutraliseres.
Vi har fået en tid hos dyrlægen tirsdag, hvor jeg skal aflevere hende
klokken otte om morgenen og så hente hende sidst på eftermiddagen igen.
Samtidig bliver hun også øremærket så jeg kan få hende registreret i
katteregisteret.
Det er også på tide med den neutralisering - hvis den altså kan få hende til
at falde lidt ned. Nu har hun boet sammen med Gizmo i over en måned, og
siden den 20. december også med FeliWay i stikkontakten, og lige lidt har
det hjulpet. Da Gizmo begyndte at få stressrelateret diarré og tisse rundt
omkring i lejligheden - som kun er på 42 kvm - puhadada for en stank -
så er det vist på høje tid at den lille dame kommer under kniven.
Men jeg er nu alligevel lidt nervøs. Det er første gang at en af mine katte
skal neutraliseres - Gizmo var "ordnet" da han begyndte at campere hos os.
For eksempel fik jeg hos dyrlægen at vide at hun skulle møde fastende -
ingen vand og drikke fra ca. klokken tolv. Fint nok, tænkte jeg - det er
ligesom med mennesker. Men bagefter kom jeg i tvivl - mente de tolv middag
eller tolv midnat? Gizmo må sympatisulte sammen med hende, så får han en
ordentlig godbid, når jeg har afleveret hende.
Jeg har læst mange indlæg herinde om neutralisering af både han- og hunkatte
og har fundet dem meget anvendelige. Alligevel vil jeg som
"første-gangs-neutralisering-af-kat-ejer" tillade mig at spørge om der er
noget jeg absolut ikke må glemme? Hvad skal jeg have med hjem fra dyrlægen -
udover katten selvfølgelig - noget smertestillende eller hvad? Udover at
holde tøsen varm, er der så andet jeg kan gøre for at gøre de første par
dage udholdelige?

Ellers krydser jeg fingre for at alt går som det skal - og det skal det også
nok gøre selvom Freya er sådan en lille skrælling og ikke altid har det
bedste helbred.

Mange hilsener fra Tina (der spekulerer på om kombinationen af halskrave og
overdækket kattetoilet bliver et problem), Gizmo (der ligger og gasser sig i
lænestolen og derfor inddirekte er skyld i at Tina sidder ved computeren -
nu kan hun jo ikke komme til at se tv) og Freya (der ligger på sengen og
snorker højlydt, lykkeligt uvidende om alle de rædsler hun skal udsættes for
om to dage)

Fra : Eva Schmidt

Dato : 19-01-03 09:35

> Men jeg er nu alligevel lidt nervøs. Det er første gang at en
af mine katte
> skal neutraliseres - Gizmo var "ordnet" da han begyndte at
campere hos os.

Hvor jeg forstår dig. Jeg var også nervøs da jeg første gang
skulle have en kat kastreret. Heldigvis forløb alting uden
problemer, så næste gang var jeg ikke nær så urolig.
Men tanken om at der skal skæres i ens lille skat, den er ikke
rar!

Men bagefter kom jeg i tvivl - mente de tolv middag
> eller tolv midnat? Gizmo må sympatisulte sammen med hende, så
får han en
> ordentlig godbid, når jeg har afleveret hende.

Det er fra midnat, de ikke må få mad. Der er delte meninger om
det med vandet, min dyrlæge sagde, at de godt måtte få vand, men
altså ikke mad!

> [...]
Udover at
> holde tøsen varm, er der så andet jeg kan gøre for at gøre de

De to gange, jeg har fået hunkatte kastreret, har jeg ikke fået
noget smertestillende med hjem. Jeg fik bare besked på, at katten
skulle holdes varm og så skulle jeg sørge for, at den ikke
hoppede op på borde og i vindueskarme, så længe den stadig var
påvirket af bedøvelsen.

> Mange hilsener fra Tina (der spekulerer på om kombinationen af
halskrave og
> overdækket kattetoilet bliver et problem),

Ingen af mine to katte har haft halskrave på. Syningen var lavet,
så de ikke kunne komme til at pille noget op, selvom de prøver!
Men det er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge. Hvis din
anbefaler halskrave, kan du jo anvende den, hvis Freya prøver at
pille stingene op. Ellers synes jeg ikke katten skal have det
monstrum på, det må da være smadderirriterende!

Held og lykke med lille Freya, det bliver en stor lettelse, når
det hele er overstået og gået godt! Håber også at
neutraliseringen vil hjælpe på Gizmos tisseri, for det må da
godtnok ikke være morsomt at leve med!

mvh Eva

Fra : Kate

Dato : 22-01-03 14:12

"Isabella" <isabella_bouvoir@yahoo.dk> wrote in

> Så er det endelig blevet tid.
> Freya skal neutraliseres.

Hej Tina

Nu håber jeg at Freya er kommet sig godt ovenpå sin sterilisering igår.
Da jeg for 3 år siden fik steriliseret en kanin spurgte jeg til krav.
Han svarede at han undgår krave så vidt muligt fordi dyrene risikerer
at blive deprimeret over den og føle sig ensomme med den på. Derfor fik
kaninen ikke krave på. Så hvis Freya ikke udviser stor interesse for
syningen så er det vidst det bedste.
God bedring med hende.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Isabella

Dato : 22-01-03 20:14

> Hej Tina
>
> Nu håber jeg at Freya er kommet sig godt ovenpå sin sterilisering igår.

Freya har det helt fint - det første hun gjorde da jeg åbnede
transportkassen var at drøne (nå ja, drøne er måske så meget sagt når
bagbenene ikke rigtigt vil følge med) hen i madskålen og derefter
vandskålen. Det gjorde hun for øvrigt fire gange i løbet af en time. Resten
af aftenen har hun skiftevis sovet, nusset og kommanderet rundt med mig når
hun skulle løftes op og ned til og fra høje steder. Hendes otte sting ser
helt fine ud og hun fik heller ingen krave med fra dyrlægen så det er bare i
orden. Gizmo gik endda så langt som til at vaske hendes halerod en lille
smule - og meget forsigtigt - det kunne jo være tigeren kom tilbage i hende.

> God bedring med hende.

Jo tak for det, så længe hun spiser som en tøndetærsker er jeg ikke nervøs.

Hilsen Tina, Gizmo der har vænnet sig til at Freya er hjemme igen i en lidt
anderledes indpakning og Freya der nyder livet som luksusturist.