Sene-skede-hinde-betændelse
Fra : Inger

Dato : 19-01-03 00:49

Hej NG

Jeg er så uheldig at lide af ovenstående lidelse i højre håndled.

Jeg mener at vide (men ret mig endelig hvis jeg tager fejl) at det er godt
at støtte håndleddet med et lille elastikbind. Men hvordan lægges det
korrekt så det støtter bedst? Er det nogen der kan beskrive det eller kender
en side med en illustration?

Hilsen Inger

Fra : RoJo

Dato : 19-01-03 00:46

"Inger" <inger@ilddrage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at støtte håndleddet med et lille elastikbind. Men hvordan lægges det
> korrekt så det støtter bedst? Er det nogen der kan beskrive det eller

Hej Inger
Jeg vil råde dig til at købe en håndledsstøtte på apoteket eller i Matas.
Den koster ca. 100 kr.

Jeg døjede selv med det i mange år, men da jeg fik bindevævsmassage
på armen forsvandt det med det samme. Det er 1 år siden nu, og har ikke
været der siden.

Mvh
RoJo

Fra : Inger

Dato : 19-01-03 01:08

"RoJo" <ronnij@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg døjede selv med det i mange år, men da jeg fik bindevævsmassage
> på armen forsvandt det med det samme. Det er 1 år siden nu, og har ikke

En håndledsstøtte... er det ligesom et elastikbind der er formet eller?
Undskyld hvis det er et dumt spørgsmål, men har aldrig hørt om det (Og
mine læger har aldrig enbefalet det )

Og hvad er bindevævsmassage? Det lyder meget interessant hvis det kan få det
til at forsvinde helt! Jeg arbejder dagligt med mus, så det er temmelig
generende...

Inger

Fra : RoJo

Dato : 19-01-03 07:57

> En håndledsstøtte... er det ligesom et elastikbind der er formet eller?
> Undskyld hvis det er et dumt spørgsmål, men har aldrig hørt om det (Og
> mine læger har aldrig enbefalet det )

Det er en slags handske, med en skinne i.
Måske har du set sådan nogle håndbeskyttere, som man bruger når man står
på rulleskøjter? Det minder meget om dem.

> Og hvad er bindevævsmassage? Det lyder meget interessant hvis det kan få
det
> til at forsvinde helt! Jeg arbejder dagligt med mus, så det er temmelig
> generende...

Bindevævsmassage er massage med sugekob, en yderst effektiv massage.

mvh
RoJo

Fra : Inger

Dato : 19-01-03 12:34

> [...]

> det
>
> Bindevævsmassage er massage med sugekob, en yderst effektiv massage.

´
Er det noget man kan få hos en læge, eller kan få en henvisning til,
eller...
Jeg vil meget gerne bede om lidt flere oplysninger om hvor og hvor meget!

Inger

Fra : RoJo

Dato : 19-01-03 16:03

> Er det noget man kan få hos en læge, eller kan få en henvisning til,
> eller...
> Jeg vil meget gerne bede om lidt flere oplysninger om hvor og hvor meget!

Det er ikke noget du får igennem lægen.
Du kan f.eks se om du kan finde en klinik her:
http://www.alternativinfo.dk/public/b_index/massage.htm
ellers søg på google (bindevævsmassage + dit område).
For mit vedkomne tog det kun en enkelt behandling, for at det forsvandt.

mvh
RoJo

Fra : Dorthe

Dato : 19-01-03 11:59

Hej
>Og hvad er bindevævsmassage? Det lyder meget interessant hvis det kan få det
>til at forsvinde helt! Jeg arbejder dagligt med mus, så det er temmelig
>generende...
Du skal be om et tastatur med Roller Pad/Trackball hvis du ikke
allerede har det - kig engang på - http://www.computer-smerter.dk/
hvor du kan læse en del om forebyggelse. Jeg har selv været hele turen
igennem - trøsten er at "man" siger at disse skader ikke er af
vedvarende men af akut karakter - vi har da lov at håbe - held og
lykke.
Kærligst Dorthe

Fra : Inger

Dato : 19-01-03 12:40

"Dorthe" <Dorthekr@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igennem - trøsten er at "man" siger at disse skader ikke er af
> vedvarende men af akut karakter - vi har da lov at håbe - held og

Jeg tror jeg har fået udtrykt mig forkert. Det er ikke noget der er opstået
på grund af mit arbejde med mus/tastaur. Det startede i sin tid for mange år
siden fordi jeg aldrig har lært at holde korrekt på en blyant, men holder
meget akavet. (og spænder mindst 100 muskler som ikke burde spændes ).
Nu kan jeg ikke lave vanen om, og hvis jeg så skal skrive meget i hånden
bryder det ud, ligesom hvis jeg (som i dette tilfælde) står og pisker i en
gryde i lang tid med et piskeris. Faktisk har jeg aldrig haft så få udbrud
som efter jeg fik computer
Men tak for linket som straks blev sendt videre til vennen med musearm!

Inger

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 19-01-03 12:17

"RoJo" <ronnij@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Jeg vil råde dig til at købe en håndledsstøtte på apoteket eller i Matas.
> Den koster ca. 100 kr.

Jeg vil så snarere råde Inger til at købe en af de lidt dyrere
håndledskinner i Sahva Care eller lignende steder - f.eks. en Rehband. De
koster ca. 400,-, men er langt bedre. Jeg ved det, for jeg bruger skinner
hver dag på begge hænder. I Rehband fås skinnerne med forskellig
hårdhedsgrad, og med seneskedehindebetændelse har man brug for noget lidt
andet, end hvis man har gigt, for eksempel. Når det er en funktionsskinne,
må skinnen ikke være i f.eks. fast aluminium., for hvis den slet ikke kan
give sig, ender man med at bruge kræfter på at "kæmpe imod" skinnen, og det
er det sidste, man har brug for.

> Jeg døjede selv med det i mange år, men da jeg fik bindevævsmassage
> på armen forsvandt det med det samme. Det er 1 år siden nu, og har ikke
> været der siden.

Derudover kan man tage kosttilskud, der hjælper mange. Prøv at forhøre dig i
en god helsekostbutik.

/Anne

Fra : Inger

Dato : 19-01-03 12:45

"Anne Lindholt Ottosen" <anli@VAEKc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er det sidste, man har brug for.

> Derudover kan man tage kosttilskud, der hjælper mange. Prøv at forhøre dig

Tak for rådene om skinner. Det vil jeg nu prøve at undersøge. Anne, ved du
hvor på Sjælland der findes ovenstående butik? Storkøbenhavn/Roskilde/Holbæk
området?
Og ved du hvor der er en god helsekost butik i Roskilde? Den eneste jeg lige
kender med helsekost er Matas og der har jeg alt for mange gange oplevet
snobbede ekspedienter der ikke anede hvad de talte om

Inger

Fra : Nicolai

Dato : 19-01-03 13:56

> [...]

> Tak for rådene om skinner. Det vil jeg nu prøve at undersøge. Anne, ved du
> hvor på Sjælland der findes ovenstående butik?

Jeg kan anbefale dig, at lave et link under foretrukne på din maskine til
www.google.com. Der får du faktisk svar på rigtig meget. Jeg fik 1560 hits
på søgningen Sahva Care og det tog bare 0,10 sekund. Udover det, så var de
første 2 hits, et link direkte til www.sahva.dk, som helt sikkert kan hjælpe
dig. Og så håber jeg der er flere, som vil starte med at bruge
søgemaskinerne.

Jeg fik engang en skinne til knæet hos Sahva, og jeg blev henvist til Sahva
af min læge. Måske du skal gå den vej.

> [...]
> kender med helsekost er Matas og der har jeg alt for mange gange oplevet
> snobbede ekspedienter der ikke anede hvad de talte om

Det magiske ord igen, www.google.com. Søgningen på Helsekost Roskilde gav
163 hit, på bare 0,17 sekund. Første link er til Roskilde Helsekost,
Skomagergade 50 A.

Kan du se pointen? Du får meget hurtigere svar.

> Inger

Og nej, jeg arbejder ikke for nogle af de nævnte sider eller lign.

--
*Nicolai

"Enhver fejltagelse vil hævde, at succes ikke er andet end held"

Fra : Karoline Larsen

Dato : 19-01-03 15:37

> [...]
> Skomagergade 50 A.
>
> Kan du se pointen? Du får meget hurtigere svar.

Ikke for at blande mig alt for meget, men jeg vil mene der er stor forskel
på at finde en hvilken som helst helsekostbutik og at få anbefalet en som
folk har haft gode oplevelser med. Lidt for ofte svarer folk at en søgning
giver et givent resultat på google, men hvem gider sidde og se 150 hits
igennem for at finde den helt rigtige, når man i søgeresultatet ikke kan se
noget om kvaliteten.

Ofte kan google være gavnlig, andre gange er usenet bedre.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 19-01-03 17:20

Karoline Larsen wrote:

> [...]
> rigtige, når man i søgeresultatet ikke kan se noget om kvaliteten.
>
> Ofte kan google være gavnlig, andre gange er usenet bedre.

Hørt, men tit er det nu bare et spørgsmål om at søge selv. -:)

Ebbe

Fra : Nicolai

Dato : 19-01-03 18:05

"Karoline Larsen" <SPAMAWAYdsl65072a@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:b0ed6h$2r52$1@news.cybercity.dk...

> Ikke for at blande mig

Men du vælger at gøre det alligevel?

> men jeg vil mene der er stor forskel
> på at finde en hvilken som helst helsekostbutik og at få anbefalet en som
> folk har haft gode oplevelser med.

Det er jo heller ikke det jeg siger. Jeg har aldrig påstået at hun skulle
vælge en hvilken som helst. Men søgninger og anbefalinger skal alle tages
med forbehold og kræver at man selv laver lidt kontrol med kvalitet og
produkter. Desuden så er jeg ikke ligesom dig, som tager alle anbefalinger
for gode varer.

> Lidt for ofte svarer folk at en søgning
> giver et givent resultat på google, men hvem gider sidde og se 150 hits
> igennem for at finde den helt rigtige,

Det gider jeg, hvis jeg har et behov. For det første, sorterer man en del
fra og for dem der så er tilbage, er det vel nemt få en fornemmelse for hvad
forretningen står for. Evt. lige ringe dem op.

> når man i søgeresultatet ikke kan se
> noget om kvaliteten.

Du kan lige så lidt se om der er personlige interesser eller kvalitet bag
folks anbefalinger. Derfor foretrækker jeg personligt, selv at søge lidt og
"snuse" til de forskellige udbydere. Jeg tjekker selvfølgelig også folks
anbefalinger, men dog stadig med forbehold. Mine kvalitetskrav er måske
større end anbefalerens osv.

Udover det, så spørger folk tit helt uden at lige undersøge lidt selv. Jeg
forsøger så at hjælpe hende til, fremover at have valgmuligheden med at søge
selv eller spørge efter anbefalinger. Nu gjorde du også det, at du kun tog
det sidste eksempel frem og hakkede lidt på det, men eks. 2 var faktisk bare
lige for at understrege eks. 1. Det viste jo tydeligt, at hun ikke vidste
noget om at søge, da hun spurgte efter Sahva, som faktisk er ret nemt at
finde, det hjalp jeg hende med og som tillæg, viste jeg yderligere et
eksempel. Så jeg synes faktisk din indblanding er noget flueknepperi.

> Ofte kan google være gavnlig, andre gange er usenet bedre.

Jaja.. Som sagt så stoler jeg ikke, ligesom dig, blindt på oplysninger fra
hverken google eller usenet anbefalinger. Jeg kan omvendt sige, med lige så
stor ret, at "Ofte kan usenet være gavnlig, andre gange er google bedre". Og
hvad lærte vi så af den sætning? Ligesom din, intet.

Fra : Inger

Dato : 19-01-03 22:28

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> --
> *Nicolai
>
> "Enhver fejltagelse vil hævde, at succes ikke er andet end held"

Lige for at få det på det rene:
Jeg kender udmærket google og bruger den ofte og gerne. Men i dette tilfælde
er det præcis fordi jeg gerne vil have en anbefaling at jeg vælger ikke at
søge men at spørge.
Din pointe om at tænke selv og bruge google er taget og fremover vil jeg
måske prøve at søge, vælge og derefter spørge om der er nogle der har
erfaringer med den/dem jeg har fundet. Er det måden?

Men generelt synes jeg aldrig Internettet har været større når jeg forsøget
at finde noget jeg ikke ved hvad er. Selvom jeg selv havde fundet Sahvas
hjemmeside, kunne jeg stadig bruge lang tid på at surfe rundt på den fordi
jeg ikke helt ved hvad jeg leder efter. Og det er irriterende når man leder
efter noget specifikt. (Og i øvrigt har skide ondt i hånden )

Faktisk synes jeg at Anne Lindhart's svar var meget brugbart. (se længere
nede i tråden). Den giver en henvisning til en hjemmeside med vejledning til
præcis hvor jeg skal finde hvad jeg søger. På den måde er jeg fri for at
bruge lang tid på at surfe efter noget jeg ikke ved hvad er, og kan drage
nytte af andres erfaringer. -hvilket vel også er målet med usenet?

Inger

Fra : Inge Vabekk

Dato : 20-01-03 08:35

"Inger" <inger@ilddrage.dk> wrote in message

Inger,

Slutt å lete. Slutt å diskutere. Bare sørg for at du får det kroppen trenger
for å gjøre det den skal gjøre. Leger gir deg det ikke. Du får det ikke på
helsekosten.

Det heter Tahitian Noni Juice.

Det hjelper for meg. Det hjelper for min kone. Det hjelper for et par
millioner
mennesker rundt på kloden. Noni har vært brukt i over 2000 år.
Fordi det virker.

Ta kontakt om du virkelig er interessert i en løsning på problemene dine.

inge

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 19-01-03 18:55

> [...]

> Tak for rådene om skinner. Det vil jeg nu prøve at undersøge. Anne, ved du
> hvor på Sjælland der findes ovenstående butik?

www.sahva.dk - kig under produkter -> hænder -> bandager -> blød
håndledsbandage - det er sådan en, jeg vil foreslå dig. Selv bruger jeg den
med rød skinne.

> [...]
> kender med helsekost er Matas og der har jeg alt for mange gange oplevet
> snobbede ekspedienter der ikke anede hvad de talte om

Ja, det ses desværre jævnligt. Nu bor jeg ikke i hverken Roskilde eller
omegn, så jeg kender den ikke, men der er en "Roskilde Helsekost", som ikke
er en Matas. Prøv at snakke med dem.

Derudover vil jeg sige, at du skulle prøve at finde nogle bøger på
biblioteket om, hvordan kosten påvirker kroppen - de bøger kan du også købe
i en helsekostbutik. Hvis du spørger en med gigt, om der er bestemte ting i
maden, der kan gøre det værre, vil de fleste sige "ja, for pokker, hvis jeg
spiser det-og-det, så ..." - det samme med seneskedehindebetændelse. Jeg er
ikke uddannet indenfor feltet, så jeg kan ikke sige, hvad du ikke må spise
og drikke. Men personligt oplever jeg, at f.eks. saftevand med sødemidler og
kaffe går lige i hænderne på mig. Og tømmermænd.

Og du skal passe på med smertestillende midler mod det.

/Anne

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 19-01-03 12:22

Hej Inger
Da jeg fik ovennævnte lidelse, for ca. 15 år siden klarede min kiropraktor
det. Jeg har ikke haft gener siden.

Ebbe

Fra : preben kaas

Dato : 19-01-03 17:21

On Sun, 19 Jan 2003 12:22:28 +0100, "Ebbe Rasmussen"
<ebberas@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hej Inger
>Da jeg fik ovennævnte lidelse, for ca. 15 år siden klarede min kiropraktor
>det. Jeg har ikke haft gener siden.

Dette kan jeg tilslutte mig.
Led meget af det for måske 30 år siden og det klarede min kiropraktor.
Kan ske det kommer igen ved meget ensidige bevægelser men så klarer en
behandling det igen

mvh
Preben

Fra : Kitty Leopold

Dato : 19-01-03 22:08

Jeg kan ikke dy mig at for at blande mig i denne diskussion, da jeg ind
imellem og har sene-hindebetændelse i håndledene. Det har jeg haft i mange
år, og da jeg første gang opsøgte min læge, fik jeg den besked, at skinner,
håndledsbandager ikke hjalp på selve problemet, men "bare" forhindrede
hånden i at bevæge sig.

Derimod skulle jeg hver aften i f.eks., en uges tid lægge en kold forbinding
om håndledene inden jeg gik i seng.

Jeg ved godt at det lyder mærkeligt at en kold bandage skulle hjælpe, men
når den blev taget af om morgenen, var hånsledene og bandagen så varm, at
dampen næsten stod ud.

Man tager f.eks. et viskestykke og gørdet vådt med så iskoldt vand som man
nu kan fremskaffe. Det lægges om håndledene. Udenom lægger med et stykke
plastik så det kolde vand bliver hvor det skal. Uden om lægger man f.eks. et
stort halstørklæde.

Har man sovet med dette om håndledene natten over lover jeg at det hjælper.

Hilsen Kitty

Fra : Kim Grandjean

Dato : 26-01-03 13:48

"Inger" <inger@ilddrage.dk> wrote

> Jeg er så uheldig at lide af ovenstående lidelse i højre håndled.
Ikke særlig fedt, vel?
Jeg havde det selv i begge håndled for nogle år siden. Var ved at blive sindssyg
da det efter 3-4 måneder ikke gik bedre, og alle lægeuddannede var enige om, at
der ikke var så meget at gøre ved det (udover ro og cortisonindsprøjtninger,som
jeg også prøvede)

> [...]
> korrekt så det støtter bedst? Er det nogen der kan beskrive det eller kender

Brugen af støtteskinner eller elastikbind er meget udbredt ved
seneskedehindebetændelse, og jeg gik selv konstant med det i næsten et halvt år,
og var meget påpasselig med ikke at bruge hænderne for meget. Min egen største
bedring kom dog, da jeg i frustration besluttede, at jeg ikke gad det her
længere, og begyndte at bruge min hænder mere normalt (ikke noget overdrevet med
hockey eller lignende), og smed elastikbindet. Derefter gik det faktisk løbende
fremad over en række måneder, og idag er det vist i hvert fald 1½ år siden jeg
rigtig har mærket noget til det.

Jeg vil også anbefale dig at kigge på kosttilskud med fiskeolie/GLA/mineraler.
Det kan fås som færdigproduceret tilskud fra Farma Nord som "Bio-Sport". Da jeg
selv syntes det var for dyrt, kombinerede jeg fiskeolie, GLA (Gamma Linolensyre
fra borage oil), E-vitamin, selen fra andre mærker. Jeg er selv af den
opfattelse, at det hjælper, særligt hvis man samtidig reducerer kostens indhold
af mættet fedt.

Du kan lave en (af de tydeligvis meget diskuterede) google søgning på Søren
Mavrogenis fra Centrum Fysioterapi. Han var en af de første til at introducere
fiskeolie-konceptet til inflammationshæmning i Danmark ved at behandle nogle
landsholdsroere med det.

Og så tror jeg ellers det bedste råd er at holde sig helt fra ensidige gentagne
bevægelser i håndleddet. Alting skal afbrydes af mange pauser.

Held og Lykke
Kim

Fra : Kruzo

Dato : 07-02-04 10:55

Hey kim

Jeg vil høre hvad dine arme eventuelt sagde til styrketræning eller brug
af computer, i den tid du havde seneskedehinde betændelse.
Har selv døjet med det i godt 9 måneder nu, og intet ser ud til at
hjælpe.
Holdt mine arme i ro i 5 måneder, men hjalp lige godt. Bruger dem
nogenlunde normalt nu,
men det er der hele tiden, og kan mærkes, meget. Kan de der kost tilskud
købes i matas ?

http://www.kandu.dk/