OT. Salg af kniv
Fra : Ann \(dagensdyr.dk\)

Dato : 18-01-03 21:47

Hejsa
Jeg har et spørgsmål ang. salg af en ret stor kniv.
Jeg håber at der er nogen i denne gruppe der kan hjælpe,
da i nok er dem der har mest forstand på våbenloven.
Kniven er 30cm, hvoraf bladet er ca 15cm.
Det er en pyntekniv, og har aldrig været brugt til andet.
Den er udsmykket med et stort dragehoved, så man er ikke i tvivl om at den
bare er til pynt
Er det ulovligt at sælge sådan en kniv???
M.V.H
Jan & Ann

Fra : Michael Nielsen

Dato : 19-01-03 00:55

Næhh

--
\!/
(@@)

Med venlig hilsen

Michael Nielsen

Fjern ** i e-mail ved svar

Fra : Torben F@rum

Dato : 19-01-03 13:44

> [...]
> Jan & Ann
>

>Der er ingen begrænsninger på knivlængde hvis den anvendes til f.eks jagt,
spejder eller lignende.
I dit til fælde kan du (eller køber) få en samler tilladelse til blankvåben.

Torben Farum

Fra : Andy P.

Dato : 19-01-03 17:45

Det er næppe nødvendigt da det ikke er en bajonet (med adapter til montering
på skydevåben). Den skal bare betragtes som en køkkenkniv. Holdes den inden
for hjemmets fire vægge er der ingen lovhjemmel der kan ulovlig gøre den
(endnu).
Skal den derimod bæres på ens person fordre det: 1.) jagttegn, 2.)
håndværksmæssigt formål eller 3.) et medlemskab af en forening (feks.
Spejder) hvorved dens anvendelse tjener et anerkendelsesværdigt formål.
Hilsen
Andy

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 19-01-03 20:30

Hej

Andy har ret, kniven er ikke ulovlig bare fordi bladet er over 12 cm, du må
blodt ikke fare ud i virkeligheden og fægte med den, det skal have et
formål.

Claus

Fra : JPo

Dato : 20-01-03 16:46

"Claus Lauritsen" <claus@jagt.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Andy har ret, kniven er ikke ulovlig bare fordi bladet er over 12 cm, du

> blodt ikke fare ud i virkeligheden og fægte med den, det skal have et

Jeg vil ikke give jer helt ret. Her et uddrag af våbenbekendtgørelsen.

§ 14. Det er forbudt uden tilladelse fra politimesteren (politidirektøren)
at erhverve, besidde, bære eller anvende:

1) skarpe våben eller stikvåben, hvis klinge overstiger 12 cm,

Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr.
1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt,
lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil.

Som der står i stk. 1. skal det være et skarpt våben og klingen over 12 cm.
Dette punkt opfylder kniven jo nok.

Er den så fritaget efter stk. 3, og her vil jeg nok mene nej. Den er ikke
udformet til erhverv, husholdningsbrug, jagt eller fiskeri. Jeg vil kalde
det et våben efter stk. 1., og derfor mene , der skal være våbentilladelse
til at erhverve og besidde den (blankvåbentilladelse), eller bære og
anvende. (våbentilladelse).

mvh.
JPo

Fra : Ann \(dagensdyr.dk\)

Dato : 20-01-03 23:01

"JPo" <spamfri_pregeh@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det et våben efter stk. 1., og derfor mene , der skal være våbentilladelse
> til at erhverve og besidde den (blankvåbentilladelse), eller bære og

Jeg havde aldrig tænkt på at den var ulovlig
Den var jo bare til pynt
Men nu er det da helt sikkert at den skal væk!
Hilsen
Jan & Ann

Fra : Tommy Hansen

Dato : 21-01-03 06:31

> Jeg havde aldrig tænkt på at den var ulovlig
> Den var jo bare til pynt
> Men nu er det da helt sikkert at den skal væk!
> Hilsen
> Jan & Ann

Jeg ved det har været diskuteret før, men er der nogen der har en logisk
forklaring på hvad der gør bajonetter så "farlige". ?
Jeg har lige solgt en "døv" bajonet på auktion, ægget var ca 4mm bredt.
Skulle se købers samler tilladelse.
På samme auktion sælges knivsæt med kødøkse, urtekniv der passer i ærmet når
du går i byen osv. dette er fuld lovligt ????

Tommy

Fra : JPo

Dato : 22-01-03 19:05

"Tommy Hansen" <tommyhh@tFJERNdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
når
> du går i byen osv. dette er fuld lovligt ????

Hej Tommy.

Bajonetten fremtræder- og opfattes som våben.

Med hensyn til knivsættet, så er det ikke lovligt at tage med i byen jf.
stk. 3

Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr.
1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt,
lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil.

Der står jo "kan uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdsningsbrug
mv". Det gør du jo ikke, når du tager dem med i byen, så falder de uden for
stk. 3.

mvh.
JPO

Fra : Tommy Hansen

Dato : 23-01-03 11:32

> Hej Tommy.
>
> Bajonetten fremtræder- og opfattes som våben.
>
> mvh.
> JPO

Det med at gå i byen var blot et eksempel. Jeg pt uden samlertilladelse pga.
den spøjse våbensag der kører.
Det der irriterer mig er, at på min magnetstrimmel i køkkenet hæger de mest
drabelige knive og økser, men hænger jeg en bajonet op på vægen overtræder
jeg loven.Nu skal de ydermere være gjort fast på vægen, så du kan nå at
tænke over tingene mens du skruer den ned.
Jeg kan ikke erindre hvornår nogen sidst er blevet stukket med en bajonet,
men hvor tit læser man ikke om skænderier, hvor den ene part bliver stukket
med en køkkenkniv.

Tommy

Fra : JPo

Dato : 23-01-03 17:23

> Jeg kan ikke erindre hvornår nogen sidst er blevet stukket med en bajonet,
> men hvor tit læser man ikke om skænderier, hvor den ene part bliver
> [...]

Dette viser jo blot, at reglerne for bajonetter mv. virker.

Hvis samme regler skulle gælde med køkkenknive mv. ville det blive en
besværlig dagligdag. Men det har så også sin pris.

JPo