Kødben og forstoppelse.
Fra : Line

Dato : 18-01-03 18:37

Hejsa.

Suk! Igen har vores ældste hund fået benforstoppelse! Han har prøvet det
før, det endte med, at vi tilbragte flere timer hos dyrlægen; hunden med en
vandslange i måsen, og vi med hænderne i pengepungen. Det har så
medført, at han får kun lov til at ligge med sit kødben 20-25 minutter, før
vi tager det fra ham, men alligevel........er den nu gal igen. Han kan
tydeligvis ikke tåle ret meget ben, før det går galt (det er han naturligvis
ikke selv helt enig i!!). Jeg vil tro, han har spist, 200-300 gram i alt,
incl. det kød og sener, der sad på benet.
Efter han havde spist kødben fik han en god sjat A-38. Vi har hørt, at det
skulle forebygge sådan en forstoppelse......det gjorde det ikke!
Der er 1½ døgn til dyrlægen åbner igen, og det er altså længe at gå med en
forstoppelse, så jeg overvejer, om der er noget, vi selv kan gøre. Har I
prøvet noget lignende, og hvad gjorde I ved det? Jeg føler trang til at
hælde en masse majsolie og A-38 i ham (i forenden, altså ), men det er
muligvis ikke så smart? Vi har ikke selv "redskaberne" til at sætte
et.....klyster?...hedder det det?....og jeg har ikke rigtig lyst til at
bruge min bagesprøjte til formålet
Så hvad gør jeg? Hjælp hjælp!

Mvh. Line

Fra : x Vuf x

Dato : 18-01-03 18:43

Sat, 18 Jan 2003 18:37:10 +0100, Line wrote:

> [...]
>hælde en masse majsolie og A-38 i ham (i forenden, altså ), men det er

Jo! Kun olie.

>Så hvad gør jeg? Hjælp hjælp!

Gi' ham ganske almindelig madolie. 1 tskf. hvis han er lille ellers
1 spskf eller 2.

--
Mvh Sonja nospam@***sonpet.com http://www.sonpet.com/

Ser alt sort ud, kigger du måske i den forkerte retning.

Fra : Line

Dato : 18-01-03 18:55

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote in message

> Jo! Kun olie.

Han kan ikke tage skade af det i tarmsystemet?

> Gi' ham ganske almindelig madolie. 1 tskf. hvis han er lille ellers
> 1 spskf eller 2.

He he, han er en rottweiler, så han må nok siges at høre til i den store
ende!

> --
> Mvh Sonja

Tak for det hurtige svar - jeg prøver det fluks!

Mvh. Line

Fra : x Vuf x

Dato : 18-01-03 19:51

Sat, 18 Jan 2003 18:55:00 +0100, Line wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote...

>Han kan ikke tage skade af det i tarmsystemet?

Nej da! Alm. salatolie kan også bruges. Altså bare madolie.

>He he, han er en rottweiler, så han må nok siges at høre til i den store
>ende!

Ok...2 spskf mindst! Måske endda 3.
Hvis ikke han vil ha' det, så anskaf dig en engangssprøjte og sprøjt
det langsomt ind i mundvigen på ham.
UDEN nål altså! *G*

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-01-03 20:32

x Vuf x <nospam@sonpet.com> writes:

[stakkels hund med forstoppelse]

> Gi' ham ganske almindelig madolie. 1 tskf. hvis han er lille ellers
> 1 spskf eller 2.

Hvorfor så lidt? Alfred får af og til olie på hans tørfoder hvis der
ikke lige er rester den dag, men det er nok en halv deciliter. Han
ville elske den behandling, det er lige før jeg tror han kunne lære at
simulere forstoppelse, hvis han så måtte få olie. Men tykmælk er dog
bedre. Jeg tror man kunne lære ham hvad som helst, bare der er tykmælk
i farvandet.

God bedring til ham.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Line

Dato : 18-01-03 21:08

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> [...]
> simulere forstoppelse, hvis han så måtte få olie. Men tykmælk er dog
> bedre. Jeg tror man kunne lære ham hvad som helst, bare der er tykmælk

Måske skal jeg driste mig til at give ham lidt mere. Har du også en stor
hund?
Du må da i øvrigt være letgenkendelig på en træningsbane. Alle de andre
render rundt med lommerne fulde af pølsestykker og lever - du løber rundt
med en skål ymer og en lille teske? He he, kunne ikke lige dy mig.

> God bedring til ham.

Tak tak.

> Mvh Trine

Mvh. Line

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-01-03 21:07

"Line" <nasse@jubiimail.dk> writes:

> Måske skal jeg driste mig til at give ham lidt mere. Har du også en stor
> hund?

Det er en gammel dansk hønsehund, så ca. sammen højde, men noget mere
spinkel. Du kan se ham på http://www.trinekc.dk/alfred.html

> Du må da i øvrigt være letgenkendelig på en træningsbane. Alle de andre
> render rundt med lommerne fulde af pølsestykker og lever - du løber rundt
> med en skål ymer og en lille teske? He he, kunne ikke lige dy mig.

Det er nu ikke fordi han ikke kan lide alt det andet også. Han er
simpelthen så madglad. Det eneste han ikke vil have er hele
cherrytomater og oliven. Tomaterne giver nemlig efter og sprøjter
sådan noget vådt noget ud. Han så rigtig sjov ud første gang han
prøvede at spise sådan en.

Fra : x Vuf x

Dato : 19-01-03 00:47

Sat, 18 Jan 2003 21:07:50 +0100, Line wrote:
>"Trine Kornum Christiansen" wrote...

KLIP...stakkels hund med forstoppelse.

>Måske skal jeg driste mig til at give ham lidt mere. Har du også en stor
>hund?

Jeg gik ud fra, at han ikke var vant til det.

>Du må da i øvrigt være letgenkendelig på en træningsbane. Alle de andre
>render rundt med lommerne fulde af pølsestykker og lever - du løber rundt
>med en skål ymer og en lille teske? He he, kunne ikke lige dy mig.

<TOPGAG>...<TrillerOmPåGulvetAfGrin>

Fra : x Vuf x

Dato : 19-01-03 00:34

18 Jan 2003 20:31:31 +0100, Trine Kornum Christiansen wrote:
>x Vuf x <nospam@sonpet.com> writes:

KLIP...stakkels hund med forstoppelse.

>Hvorfor så lidt? Alfred får af og til olie på hans tørfoder hvis der
>ikke lige er rester den dag, men det er nok en halv deciliter.

Har du målt hvor mange halve dl, der er i 2-3 spskf.?

Fra : Is

Dato : 18-01-03 19:32

men det er
> muligvis ikke så smart? Vi har ikke selv "redskaberne" til at sætte
> et.....klyster?...hedder det det?....og jeg har ikke rigtig lyst til at
> bruge min bagesprøjte til formålet
-------

Du ku vel få råd til en ny, hvis du ku spare et dyrlægebesøg !!!

en gå tur kan måske også hjælpe !

Hvad er det for ben du gir din hund ?? det er vel ikke fra gris ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Line

Dato : 18-01-03 20:57

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in message
> men det er
> -------
>
> Du ku vel få råd til en ny, hvis du ku spare et dyrlægebesøg !!!

He he, sandt nok! Meeen jeg tror vi prøver med olien og havregrøden i
første omgang - knapt så meget griseri!

> en gå tur kan måske også hjælpe !

Iiiih, han har skam fået mange mange små ture i dag. Jeg har også prøvet at
løbe lidt med ham, men problemet er, at han også halter en del på forbenet
for tiden, så det er nok ikke så smart at piske alt for meget rundt med ham.
Han skal røntgenfotograferes på onsdag - jeg håber sørme ikke, det er noget
alvorligt! Han er kun 4½ år, så jeg synes, det er lidt vel tidligt med
ledproblemer, selv for en stor hund.

> Hvad er det for ben du gir din hund ?? det er vel ikke fra gris ??

Uha nej! Kun okseknogler her i huset. De fik hver deres lårbensknogle (tror
jeg, det er - de var i hvert fald store!), og selv om han kun fik lov til at
spise lidt af den - så var det åbenbart for meget.
Nå, jeg må prøve med lidt mere olie og så ellers se det lidt an. Tak for
hjælpen!

> --
> Venlig hilsen
> Erik Isager

Mvh. Line

Fra : x Vuf x

Dato : 19-01-03 00:49

Sat, 18 Jan 2003 20:57:10 +0100, Line wrote:
>"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote...

>He he, sandt nok! Meeen jeg tror vi prøver med olien og havregrøden i
>første omgang - knapt så meget griseri!

Så skal det være næsten suppe! Altså havresi hvor man sier havren fra.

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 19-01-03 01:04

Det har du ikke ret i, haveren skal også spises, hvis du sir den fra har du
havresuppe, og
det godt til start efter dårlig mave, det havren der aktiverer
mavemuskulaturen, grøden
må gerne være tynd, men ikke siet.
Havregrød er godt til både tynd og hård mave, tro mig jeg har desværrer
erfaring.
mvh A

---

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 18-01-03 23:01

Hej Erik

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
det er vel ikke fra gris ??

Må jeg spørge hvad der kan ske hvis det er fra en gris?. Min hund får nemlig
sommetider store knogle ben fra en gris, og han har da ikke taget skade,
hvad kan der da ske?

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : x Vuf x

Dato : 19-01-03 00:57

Sat, 18 Jan 2003 23:00:53 +0100, Bolette Nielsen wrote:
> [...]

>sommetider store knogle ben fra en gris, og han har da ikke taget skade,

Hunde kan få falsk hundegalskab af rå grisekød. Hvorfor det kaldes 'falsk',
ved jeg ikke, da de dør af det!

Fra : Line

Dato : 19-01-03 09:56

> Hunde kan få falsk hundegalskab af rå grisekød. Hvorfor det kaldes
'falsk',
> ved jeg ikke, da de dør af det!

Morbus Auiezky hedder sygdommen, og den er ganske rigtigt dødelig for hunde
(og katte, hvis min hukommelse ikke tager meget fejl).
Den er vist nok (heldigvis) ikke så udbredt længere, men med alle de lækre
okseknogler, vi kan få ganske gratis fra slagteren, ser jeg ingen grund til
at risikere noget ved at give mine hunde griseknogler.

I øvrigt ser det ud som om, Nasse Nøff (som det ældste "kræ" hedder) har det
bedre i dag. Han har ikke været ude i nat, og her til morgen kom der da
noget ud af den bagerste ende, så mon ikke det nok skal gå. Herligt
herligt!!

Fra : x Vuf x

Dato : 19-01-03 10:11

Sun, 19 Jan 2003 09:55:37 +0100, Line wrote:
> [...]

>okseknogler, vi kan få ganske gratis fra slagteren, ser jeg ingen grund til
>at risikere noget ved at give mine hunde griseknogler.

GRATIS??? Hvor bor den slagter? Bestemt ikke på Sydfyn!

Det var da dejligt.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 19-01-03 10:42

"Line" <nasse@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> men med alle de lækre
> okseknogler, vi kan få ganske gratis fra slagteren, ser jeg ingen grund
til
> at risikere noget ved at give mine hunde griseknogler.

Min dyrlæge siger Nicki ikke må få oksekød, han mener der er allegi
fremkaldende. Vi havde på et tidspunkt en meget kløende hund, og efter vi
stoppede med at gi' oksekød, ja så forsvandt kløen faktisk, så han har jo
nok ret.

Det skal lige siges at han ikke får dem rå, jeg koger dem først, er det så
ikke okay?

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-01-03 12:45

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vi
> stoppede med at gi' oksekød, ja så forsvandt kløen faktisk, så han har

Hvis Nicki er allergisk overfor oksekød så husk at du også skal undgå
tyggeben af oksehud og virkelig tænke dig om i forbindelse med godbidder
mv. ..Sandra var og Wupper allergisk overfor både okse og svinekød ...
og vi kan faktisk ikke bruge nogle som helst af de godbidder man køber
.... eller knogler købt hos slagteren .. her bruges de formstøbte kalkben
som de begge kunne/kan tåle .... bare dette fordi mange med allergihunde
godt nok tager hensyn til allergien når der vælges foder men glemmer at
tage hensyn når der vælges tyggeting og godbidder ..
havengodsøndaghils fra Ami

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 19-01-03 13:32

Hej Ami

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis Nicki er allergisk overfor oksekød så husk at du også skal undgå
> tyggeben af oksehud

Det sjove er, at dem kan han godt tåle, og dem klør han sig ikke af, det er
kun hvis det er rå oksekød, eller godbidder fra en steg, at han begynder at
klø lidt. Vi har selvfølgelig snakket med dyrlægen om det, og som han siger,
så længe han ikke reagere på dem, kan han ikke se der skulle være noget i
vejn for at gi' ham dem.

de der kalkben du beskriver, er det de der hvide ben med hul i? for de er da
kedelige. Kommer du noget i dem, så de bliver mer' spændende?

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-01-03 21:35

> [...]
siger,
> så længe han ikke reagere på dem, kan han ikke se der skulle være

Nej men det er vist forskelligt hvordan dyrlæger ser på allergi ..
Sandra kløede vildt og kastede op og fik diare af bare en lille tynd
oksehudsstang .. Wupper klør bare .. så vi undgår alt hvad der
indeholder okse og svineprodukter .. selvsagt også griseøre og div
godbidsnogener der findes på markedet ... og går også langt uden om
frolic der er direkte allergifremkaldende .Så jeg har været vant til de
sidste 9 år at bruge fantasien når det gælder godbidder også fordi selv
et lille stykke pølse jo giver kløe og det netop pølse er jo populær på
træningspladserne .. men ost, frugt, kyllingekød i tern , gulerod i tern
osv er højt skattet hos Wupper og var det også hos Sandra ....

.. > de der kalkben du beskriver, er det de der hvide ben med hul i? for
de er da
> kedelige. Kommer du noget i dem, så de bliver mer' spændende?

Ja det er de hvide nogle med hul i .. man kan også købe den med noget
fyld i men den risiko tør jeg ikke løbe da ingen rigtig kan fortælle mig
hvad det er der er fyldt i .... normalt var Sandra og Wupper er glad
for kalkbenene og når de så skal være alene hjemme fylder jeg det op med
enten et brød eller smøreost så er der tidsfordriv med at slikke det
helt rent ... ... men ellers er et æble, en gulerod eller et stykke roe
også kærkomne tyggeting ...
hejhils fra Ami

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 18-01-03 20:02

Hej Line
Min tæve har engang haft forstoppelse efter en operation, jeg var død
beprymret, men efter en gang
Havregrød og lidt fiskeolie kom der gudskelov gang i hende.
Jeg købte engang oksekødben fra en privat, hans dyr var fritgående, desværre
var kødbenene så
kraftige at hundene fik dårlig mave af dem, så måske det det din hund skal
have for ikke at få forstoppelse. Det da vær at prøve ikke.
Mange venlige hilsner Annelise.
> [...]
> muligvis ikke så smart? Vi har ikke selv "redskaberne" til at sætte
> et.....klyster?...hedder det det?....og jeg har ikke rigtig lyst til at

---

Fra : Line

Dato : 18-01-03 21:00

"Annelise Frederiksen" <annelise@anneliselars.dk> wrote in message
> Hej Line
> Min tæve har engang haft forstoppelse efter en operation, jeg var død
> beprymret, men efter en gang
> Havregrød og lidt fiskeolie kom der gudskelov gang i hende.
[snip]

Det må jeg prøve! Han er nu ikke så vild med havregrød, men hvis jeg putter
lidt kogt kylling i, så ryger det nok ned alligevel. Tak for hjælpen!