Behandling med pletmedicin
Fra : Lars Broberg

Dato : 18-01-03 18:43

Hej alle !
Flere af vores fisk har fået hvide pletter på finner og andre steder på
kroppen.
Jeg tog mine fisk med til dyrehandleren så han kunne se "patienterne".
Han gav mig noget som hedder pletmedicin - det har jeg nu puttet i vandet
efter de foreskrifter som forefindes på flasken.

Behandlingen skal ske over 3 dage med 10ml/dag.
Men først da jeg åbner ser jeg at det er jo totalt blåt !
Jeg tænker så med i alt 30ml. vil mit akvarie blive helt blåt og
uigennemsigtigt.
Hvad der ikke står på flasken er, hvad skal der ske efter behandlingen - jeg
håber i kan hjælpe mig.

Skal jeg skifte alt vandet ( i givet fald hvornår og hvor meget), eller
forsvinder farven af sig selv ?

/Lars

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 18-01-03 19:07

"Lars Broberg" <_lars.broberg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men først da jeg åbner ser jeg at det er jo totalt blåt !
> Jeg tænker så med i alt 30ml. vil mit akvarie blive helt blåt og

Jeg kender ikke lige det mærke, men der er højest sandsynligt methylenblåt
i, hvilket er virksomt mod bl.a. fiskedræber og svamp.

> [...]
jeg
> håber i kan hjælpe mig.
>
> Skal jeg skifte alt vandet ( i givet fald hvornår og hvor meget), eller

Efter behandlingen bør du skifte 40-50% af vandet og hvis pletterne ikke er
helt væk, gentager du behandlingen, hvorefter du foretager et nyt
vandskifte. Farven forsvinder med tiden af sig selv, men en god idé er at
filtrere over aktivt kul efter endt behandling, da det fjerne såvel farve
som medicinrester (hvilket i dette tilfælde er én og samme ting).

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-01-03 19:19

Lars Broberg <_lars.broberg@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:emgW9.39265$Hl6.4666694@news010.worldonline.dk...
> [...]
jeg
> håber i kan hjælpe mig.
>
> Skal jeg skifte alt vandet ( i givet fald hvornår og hvor meget), eller

Du skal skifte end del af vandet efter endt behandling.
Og hvis du ikke gør det, vil farven forsvinde af sig selv, men det tager
noget tid.
Det er jo heller ikke specielt sundt for fiskene at svømme rundt i et
medicin bad hele tiden.

Carsten

Fra : Nette

Dato : 18-01-03 22:39

"Lars Broberg"wrote in message

> Skal jeg skifte alt vandet ( i givet fald hvornår og hvor meget), eller
> forsvinder farven af sig selv ?

Hejsa.
Jeg stod med samme problem for et par uger siden. Vandet bliver blåt, men
efter 1½ time har det fortaget sig. ( 54 ltr. men det har vel ikke noget at
sige, eftersom der er doseret pr. ltr. vand).
Jeg skulle give dem hver dag i tre dage og så efter yderligere to dage,
skulle jeg udskifte 1/3- 1/4 af vandet. Jeg har så yderligere udskiftet et
par gange og forsætter ca. 1½ uge endnu, inden jeg tør hælde nye fisk i
vandet.

Nette

Fra : Per Dronninggaard

Dato : 19-01-03 09:59

Hej Lars

Jeg har selv lige haft pletsyge(fiskedræber) i mit akvarie 54L.

10ML PR DAG ???????????????????????????

Det forstår jeg ikke... Er du sikker på du har læst korrekt ?
Jeg købte selv medicinen Faunamor og den skal doseres som følger :

20 dråber (=ca. 1ml) faunamor pr 100L vand i akvariet.

Dvs. jeg skulle bruge ca 10/11 dråber.

Du skriver slevfølgelig ikke hvor stort dit akvarie er, men med den dosering
som du foreslår så skal det jo være 1000L.

Men hvis det er et 1000L akvarie, så er der jo ingen problemer.

Med faunamor skal der dog kun probes medicin i vandet dag 1 og 2 og så dag
7. Behandlingen er afsluttet over 8 dage, så den blå farve har lidt lettere
ved at fortage end hvis man putter 10 ml i 3 dage i træk.

Håber du får bugt med de hvidepletter. Jeg gjorde ihvertfald

Per

Fra : Lars Broberg

Dato : 19-01-03 11:06

xxxxx Klip.....
> 10ML PR DAG ???????????????????????????
>
> Det forstår jeg ikke... Er du sikker på du har læst korrekt ?

Hej Per
Tak for dit svar...
Der står helt tydelig 10ml/60 l vand(mit akvarie er på 60 liter), så
doseringen for mit vedkommende er meget enkel.

Nu er jeg på dag 2 i behandlingen(ud af 3) og er blevet lidt klogere, til
dels på jeres svar men har nu også set farven ganske rigtigt foretager sig
langsomt.
Så nu er jeg ikke så nervøs længere, men spekulerer på hvornår jeg kan se
pletterne forsvinde.

Har du nogen erfaring med det?

/Lars

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-01-03 11:07

> [...]
> langsomt.
> Så nu er jeg ikke så nervøs længere, men spekulerer på hvornår jeg kan se

Det burde have en synlig virkning i løbet af 2-3 dage. Er der ikke det, er
det sandsynligvis ikke den rigtige medicin. I så tilfælde kan det være
columnaris istedet.

Fra : Lars Broberg

Dato : 19-01-03 11:16

> Det burde have en synlig virkning i løbet af 2-3 dage. Er der ikke det, er
> det sandsynligvis ikke den rigtige medicin. I så tilfælde kan det være
> [...]

Tak for svaret...
Jeg ser tiden an.
PS. Fed site du har lavet !
/Lars

Fra : Nette

Dato : 19-01-03 11:20

"Per Dronninggaard" wrote in message
> [...]
> Jeg købte selv medicinen Faunamor og den skal doseres som følger :
>
> 20 dråber (=ca. 1ml) faunamor pr 100L vand i akvariet.

Hej Lars.

Det medicin jeg fik hedder "Pletmedicin" og er fra Bonnie. Der står rent
faktisk 10 ml/60ltr vand. Og det er det jeg har gjort her, det virker fint,
pletterne forsvandt på 2. dagen og vandet, ja den blå farve fortog sig alle
tre dage allerede efter ca. 1½ time.

Nette

Fra : Lars Broberg

Dato : 19-01-03 11:12

Hej alle !
Jeg takker for jeres svar, det har været meget brugbart.
Til orientering skylder jeg at sige medicinen som er et "Bonnie" produkt
hedder Pletmedicin.

[...]

Hvad gør jeg hvis pletterne efter 3 dage ikke er væk - skal jeg vente og se
tiden an, eller skal jeg gentage behandlingen ?

/Lars

Fra : Nette

Dato : 19-01-03 11:24

> Til orientering skylder jeg at sige medicinen som er et "Bonnie" produkt
> hedder Pletmedicin.

He, har jeg lige skrevet til et af de andre indlæg....Så først dette nu.

> Hvad gør jeg hvis pletterne efter 3 dage ikke er væk - skal jeg vente og
se
> tiden an, eller skal jeg gentage behandlingen ?

Lad os sige du skal give medicin 3. gang i morgen, mandag, så skal du først
skifte vand på torsdag aften. Dvs. medicinen har et par dage til at virke i,
før du fjerner det hele.
Her begyndte pletterne at forsvinde på 2. dagen, så mon ikke snart der sker
noget ved dig også

Nette

Fra : Nette

Dato : 19-01-03 11:26

"Nette" wrote in message
> Lad os sige du skal give medicin 3. gang i morgen, mandag, så skal du
først
> skifte vand på torsdag aften.

Ups.....ONSDAG aften, ikke torsdag....Sorry

Nette

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-01-03 12:02

> Hvad gør jeg hvis pletterne efter 3 dage ikke er væk - skal jeg vente og
se
> tiden an, eller skal jeg gentage behandlingen ?

Så gentager du behandlingen, efter at have foretaget et 50% vandskifte. Men
som sagt, hvis ikke du kan se en synlig effekt, er der sandsynligvis tale om
columnaris og så skal der behandles med et andet præparat (som jeg ikke lige
kender).