Spamassassin konfiguration
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-01-03 00:13

Hvad kan det skyldes, når Spamassassin øjensynlig ikke tager hensyn til
de ændringer, jeg laver i /etc/mail/spamassassin/local.cf. Jeg har
indsat følgende:

rewrite_subject 1
subject_tag "SPAM -"

Alligevel bliver subject på spammails ikke ændret. Der bliver ellers
godt nok tilføjet en X-Spam-Status header, som viser, at det _er_
detekteret som spam. Jeg har også prøvet at kopiere local.cf til
/usr/share/spamassassin/
Jeg har naturligvis husket at genstarte Spamassassin, som jeg har gjort
i flere omgange både ved:

service spamassassin restart

og ved:

/etc/init.d/spamassassin stop
/etc/init.d/spamassassin start

Lige lidt hjælper det. Subject i spammailen bliver ikke ændret.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-01-03 00:27

Thomas Arildsen <tari00@REMOVETHIS.kom.auc.dk> writes:

> Hvad kan det skyldes, når Spamassassin øjensynlig ikke tager hensyn
> til de ændringer, jeg laver i /etc/mail/spamassassin/local.cf.

Har du fornuftige permissions på den fil?
Skriver den noget i din logfil?

> Jeg har naturligvis husket at genstarte Spamassassin, som jeg har
> gjort i flere omgange både ved:
>
> service spamassassin restart

Det er kun interessant hvis du bruger spamd/spamc.

--
Jacob - www.bunk.cc
We didn't pay the Internet bill and it's been cut off.

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-01-03 08:09

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Har du fornuftige permissions på den fil?
> Skriver den noget i din logfil?

> Det er kun interessant hvis du bruger spamd/spamc.

Det var også spamd, jeg havde håbet, det ville virke på. I så fald, hvad
bør permissions da være på conf-filen?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-01-03 13:03

Thomas Arildsen <tari00@REMOVETHIS.kom.auc.dk> writes:

> Det var også spamd, jeg havde håbet, det ville virke på. I så fald,
> hvad bør permissions da være på conf-filen?

Jeg har:

$ ls -l /etc/mail/spamassassin/spamassassin.cf
-rw-r--r-- 1 root root 266 Jan 8 16:24 /etc/mail/spamassassin/spamassassin.cf

Hvis ikke du allerede har læst det, så check lige afsnittet om
"configuration files" i man-siden.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you drink, don't park. Accidents make people.

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-01-03 21:50

Jacob Bunk Nielsen wrote:
klip...
> Jeg har:
>
> $ ls -l /etc/mail/spamassassin/spamassassin.cf
> -rw-r--r-- 1 root root 266 Jan 8 16:24 /etc/mail/spamassassin/spamassassin.cf
klip...

Det har jeg også. Jeg har opdaget, at jeg i første omgang startede spamd
med 'spamd -d -x'. Her brokkede spamd sig i logfilen:

Still running as root: user not specified with -u, not found, or set to
root. Fall back to nobody.

Den kunne dog stadig tjekke mails for spam uanset, men jeg regnede med,
at det var derfor, at den ikke ville læse config'en. Nu har jeg så
forsøgt at starte den med 'spamd -d -x -u thomas'. Herved brokker den
sig ikke længere men tager stadig ingen notits af config'en.
Har det noget at gøre med, at jeg forsøger at køre uden pr. bruger
konfiguration (-x)?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-01-03 14:46

Thomas Arildsen wrote:

> Hvad kan det skyldes, når Spamassassin øjensynlig ikke tager hensyn til
> de ændringer, jeg laver i /etc/mail/spamassassin/local.cf. Jeg har
> [...]

Jeg ved ikke lige, hvad du har rodet dig ud i, men jeg har flg. stående
i /etc/mail/spamassassin/local.cf:

required_hits 5
rewrite_subject 1
subject_tag [SPAM]

Jeg vil tro, at du mangler "required_hits". Desuden er det ikke så god
en ide, at rette i den fil. Når du opgraderer risikerer du, at dine
ændringer går tabt. Brug i stedet filen ~/.spamassassin/user_prefs .
Når der er spam, der smutter igennem, bruger jeg den fil til at justere
regler osv.

-Claus

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-01-03 21:39

Claus Rasmussen wrote:
klip..
> [...]
> ændringer går tabt. Brug i stedet filen ~/.spamassassin/user_prefs .
> Når der er spam, der smutter igennem, bruger jeg den fil til at justere

Er det ikke utrolig træls at vedligeholde, hvis man har en del
mailbrugere, som man gerne bare vil have fælles indstillinger for?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 20-01-03 11:20

Thomas Arildsen wrote:

> Er det ikke utrolig træls at vedligeholde, hvis man har en del
> mailbrugere, som man gerne bare vil have fælles indstillinger for?

Hvis man vil have en fælles konfiguration, kan man lægge den i
en vilkårlig .cf fil i /etc/mail/spamassassin. F.eks my_local.cf .

-Claus

Fra : Kim Emax

Dato : 22-01-03 01:19

nogen, der kender en knippelgod vejledning til opsætning af spamassain?

--
Kim Emax

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-01-03 12:57

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> writes:

> nogen, der kender en knippelgod vejledning til opsætning af spamassain?

<http://www.spamassassin.org/dist/INSTALL> ?

RTFM

--
Jacob - www.bunk.cc
Welcome to the Zoo!

Fra : Kim Emax

Dato : 22-01-03 13:43

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> <http://www.spamassassin.org/dist/INSTALL> ?
>
> RTFM

jaja Jeg synes nu at det er ret generelt at vejledningerne er lettere
tåget skrevet [1], derfor spørger jeg til en go vejledning, altså noget
_andet_ end den, der følger med pakken (Som jeg altid læser), når man henter
den.

[1] F.eks. så compilerede jeg courier-imap uden mysql, da INSTALL filen slet
ikke fortæller, hvordan det skal gøre. Havde en formodning om at det
var --with-{option} men det fremgik ingen steder af vejledningen.

--
Kim Emax

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 22-01-03 16:38

Kim Emax skrev:
> [1] F.eks. så compilerede jeg courier-imap uden mysql, da INSTALL filen slet
> ikke fortæller, hvordan det skal gøre. Havde en formodning om at det
> var --with-{option} men det fremgik ingen steder af vejledningen.

./configure --help

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://euph.dk)
Hardware, n.: