GIF i menupile
Fra : Lis Sode

Dato : 18-01-03 21:31

I mine menupile er der et par GIF med en hvid kant omkring.
Hvordan fjerner jeg denne kant.

Lis

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Ahm

Dato : 18-01-03 21:36

"Lis Sode" <lsode@dbmail.dk> skrev i en meddelelse
> I mine menupile er der et par GIF med en hvid kant omkring.
> Hvordan fjerner jeg denne kant.

Åbner dem i en billedbahandlings program, og slet det hvide omkring pilen!

Per Ahm

http://home1.stofanet.dk/per.ahm/

Fra : Rita Olesen

Dato : 18-01-03 21:51

"Lis Sode" <lsode@dbmail.dk> skrev
> I mine menupile er der et par GIF med en hvid kant omkring.
> Hvordan fjerner jeg denne kant.

Hvis du ikke har et billedprogram til at klare det, kan du også
gøre baggrunden gennemsigtig online på denne side:
http://www.gifworks.com/
Når du kommer ind på siden:
Klik på: File open
Åben din gif-fil
Klik på: Edit / Add transparency
Der åbnes et nyt lille vindue med dit billede.
Klik på baggrunden der skal være gennemsigtig.
Kort efter kommer billedet frem med gennemsigtig baggrund.
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Rita Olesen

Dato : 18-01-03 22:00

"Lis Sode" <lsode@dbmail.dk> skrev
> I mine menupile er der et par GIF med en hvid kant omkring.
> Hvordan fjerner jeg denne kant.

Man kan også give gifbilleder gennemsigtig baggrund i Frontpage.
Klik på billedet så det bliver markeret. Klik derefter på en knap
nederst, med en blå pen (Angiv gennemsigtig farve)

Fra : Lis Sode

Dato : 18-01-03 22:30

Rita Olesen wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Man kan også give gifbilleder gennemsigtig baggrund i Frontpage.
Frontpage kunne ikke klare det, jeg prøver dit første forslag. Tak
for hjælpen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-01-03 23:51

Hvis farven ikke er rent hvid vil FP ikke kunne gøre det. Et
grafikprogram som Paint Shop Pro vil kunne da du her kan sætte en
tolerance på så diverse hvide toner gøres til en farve som så gøres
gennemsigtig.

Fra : Lis Sode

Dato : 19-01-03 00:28

Jens Peter Karlsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
Et grafikprogram som Paint Shop Pro vil kunne da du her kan sætte en
> tolerance på så diverse hvide toner gøres til en farve som så gøres
> gennemsigtig.
Jeg er ikke nogen nørd til Paint Shop Pro, det nærmeste jeg kom der,
var at lave kanten/kassen gul og det ser rent ud sagt, hæsligt ud.
Kig selv www.hviovreskyttekreds.dk/home.htm
Rita Olesens forslag duede desværre heller ikke.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-01-03 12:36

At lave den solid gul er også godt nok. Så mangler du bare at sætte
den gule farve som gennemsigtig.

Fra : Rita Olesen

Dato : 19-01-03 07:30

"Lis Sode" <lsode@dbmail.dk> skrev
> I mine menupile er der et par GIF med en hvid kant omkring.
> Hvordan fjerner jeg denne kant.

Hej Lis
Jeg arbejder åbenbart selv kun med rent hvide baggrunde,
jeg har altid lavet mine egne baggrunde gennemsigtige på
GifWorks eller med Frontpage.

Det er dog lykkedes at lave din pil med gennemsigtig baggrund,
du kan finde den her:
http://www.ritaolesen.dk/tridown.gif

Jeg åbnede et nyt tomt billede i Paint Shop Pro på 16 x 16 og
kopierede dit billede ind. Fjernede baggrunden manuelt med
Eraser-værktøjet. Derefter er baggrunden blevet gjort gennemsigtig
online på GifWorks, men det kunne Frontpage også have klaret,
når baggrunden var blevet gjort hvid.
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Lis Sode

Dato : 19-01-03 09:12

Rita Olesen wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Det er dog lykkedes at lave din pil med gennemsigtig baggrund,
> du kan finde den her:
> http://www.ritaolesen.dk/tridown.gif
Hej Rita
Tak for hjælpen endnu engang. Din pil var med gennemsigtig baggrund
indtil jeg satte den ind på min side, så var der igen den hvide kant.
Jeg fik dog nu mulighed for at få værktøjslinjen frem og lave
baggrunden gennemsigtig via Frontpage. Så den ser pæn og nydelig ud.
Jeg vender tilbage hvis jeg får problemer med de andre pile.

Fra : Rita Olesen

Dato : 19-01-03 09:45

> [...]
> baggrunden gennemsigtig via Frontpage. Så den ser pæn og nydelig ud.
> Jeg vender tilbage hvis jeg får problemer med de andre pile.

Det var dog underligt, at den havde en hvid baggrund, da du lagde
den ind på en side i Frontpage. Her ved mig er baggrunden
gennemsigtig. Jeg har lige prøvet at lægge billedet ind på en side
med en rød baggrund: http://www.ritaolesen.dk/tridown.htm

- men du har jo heldigvis klaret det alligevel.
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Lis Sode

Dato : 19-01-03 10:14

> [...]
> den ind på en side i Frontpage. Her ved mig er baggrunden
> gennemsigtig. Jeg har lige prøvet at lægge billedet ind på en side
Ja, det kan jeg godt se men tag det helt roligt. Jeg har ingen erfaring
med billedbehandling så det er nok mig der laver det forkert, men på en
eller anden måde får det til at virke alligevel.