Kun Pio mode i Win XP
Fra : Brian

Dato : 18-01-03 23:57

Hejsa

Jeg har fået et problem med min Seagate Barracuda HDD.
Når jeg finder den i Bios siger den PIO Mode 4 og UDMA 5. Når jeg så kommer
ind i XP kører den elendigt. Under harware egenskaberne har jeg fundet ud af
at den kun kører PIO mode.... det var jo ikke lige meningen!

Den sidder som slave, og den anden disk jeg har sidder som master og kører
ATA100 som den skal. De sidder begge på Primary, på Secondary har jeg et DVD
drev og CD-Rom drev der begge kører som de skal...

Nogen der har en ide til hvad der kan være galt ?

Jeg har prøvet at køre Seagate's egen diskværktøj, og den melder alt ok

Det har før kørt uden problemer... dog ikke med den anden disk på også. Den
satte jeg i efter jeg blev træt af at bøvle med den anden....

Hilsen Brian

Fra : Madsen

Dato : 19-01-03 00:05

Brian skrev:

> Når jeg finder den i Bios siger den PIO Mode 4 og UDMA 5.

Finder BIOS pågældende disk som PIO Mode 4 eller som UDMA Mode 5?
Der er væsentlig forskel på disse to indstillinger.

> Nogen der har en ide til hvad der kan være galt ?

WinXP har muligvis drønet hastigheden på den ned. Det kan WinXP gøre
hvis den finder fejl i overførslen. Prøv at fjerne den IDE-kanal hvor
disken sidder på i WinXP og genstart. Altså inde i Enhedshåndtering.

Madsen.

Fra : Brian

Dato : 19-01-03 00:13

Hejsa!

Madsen wrote:

> Finder BIOS pågældende disk som PIO Mode 4 eller >som UDMA Mode 5?
> Der er væsentlig forskel på disse to indstillinger.

Der står PIO Mode 4 og nedenunder siger den UDMA Mode 5... det har den altid
gjort og det står også ved den virkende disk.
De to er forøvrigt blændet af når den står til auto

> WinXP har muligvis drønet hastigheden på den ned. >Det kan WinXP gøre
> hvis den finder fejl i overførslen. Prøv at fjerne den >IDE-kanal hvor
> disken sidder på i WinXP og genstart. Altså inde i >Enhedshåndtering.

Det er desværre prøvet uden videre held :(

Hilsen Brian

Fra : Taba

Dato : 19-01-03 01:16

[snip]

Hvis det ikke virker det med at fjerne controlleren, så kig i syslog'en
under system (computer management -> Event Viewer -> System (ved ikke hvad
det hedder på dansk)) og se om du kan se en del Error beskeder (De plejer at
have et rødt ikon med et hvidt kryds inden i). Hvis der ud for dem står
noget med atapi eller disk error (f.eks. "Windows found crc error in
harddrive controller" el. lign.) så kan du gøre følgende ting:
Se om der er kommet ny firmware og/eller nye bundkort drivere.

Hvis det ikke virker, så installere en ny disk på præcis samme "sted" (dvs.
controller og master/slave indstilling) som den harddisk der kun kører PIO
mode nu, og se om den også falder til PIO mode. Hvis den gør det tyder det
på en dårlig IDE controller (hvis den nye harddisk vel at mærke kan køre
UDMA på et andet bundkort).
Du kan også installere den harddisk der kun vil PIO i et andet system med
samme OS (winXP) og se om det samme sker, og hvis det gør det, så er der en
fejl i harddisken, også ska du sende din harddisk ud på en mindre RMA rejse

(Fejl test først også kig efter drivere og firmware bagefter.. spild af arb.
hvis det vier sig at en af delene er defekte)

Også lidt baggrundsviden om min store "ekspertise" på området .....:
En 40Gb IBM 60GXP monteret på et ECS K7S5A gav mig samme problem i winXP,
men da jeg kørte win2k kørte det dog fint (men bootup'en tog ca. 3-4 gange
så lang tid som en normal win2k bootup tager!). Jeg lavede ovennævnte
fejltest og fandt ud af at harddisken lavede samme nummer på et Asus A7V333
bundkort som også kørte winXP. Efter kort tid gik den harddisk ned og blev
sendt til IBM (rettere Hitachi da det er dem der har overtaget det nu).
Så i mit tilfælde var det en defekt harddisk der fuckede op, og mit bud på
din problematik er nok at det også er din harddisk der spiller dig et
puds...

/Taba