Død Dell bærbar
Fra : Vladislav

Dato : 18-01-03 15:12

Jeg har en Dell Inspiron 3800, der ser ud til at være helt død.

Den vil ikke tændes, dioderne lyser kun i løbet af et par sekunder, bagefter
skukkes. Hverken køler eller andet vil tændes, den er helt stille når den
bliver tændt, skærmen forbliver også sort

Problemet forbliver selvom jeg har skilt den ad og taget alle delene, så som
harddisken, floppy, cdrom, osv ud, AC/DC skift hjælper heller ikke

Strømforsyning er blevet testet på en anden Dell, virker fint, også
batteriet
RAM klodsen er også blevet testet positivt

Jeg har også prøvet at presse lidt på CPU'en, i tilfælde at den ikke sad
helt tæt til soklen, som det nogle gange også kan ske, hjalp heller ikke

Forslag ? Ideer ?

Bærbaren er ude af garanti - hvad vil en reparation af et sådan et problem
ca vil koste ?

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-01-03 15:24

"Vladislav" <vladislav@nospam.dk> wrote in

> [...]
>
> Strømforsyning er blevet testet på en anden Dell, virker fint,
> også batteriet
> RAM klodsen er også blevet testet positivt

Umiddelbart lyder det lidt hen ad samme fejl som min kærestes havde
(Dell Inspiron 4000). Dell gav et tilbud på 8000 kr i reparation
(inklusive levering og montering, forudsat de fik lov til at beholde de
gamle dele)!
Prøv og ring til Dell support, og spørg dem om du kan få tilsendt et
tilbud (du skal have Service Tag nummeret klar (står under den bærbare,
eller i dens BIOS ).

Dell support prøver gerne at hjælpe dig med lidt fejltestning (gratis),
men hvis det viser sig det er bundkortet strømstyring der er stået af
(som i min kærestes tilfælde), kan jeg afsløre den er en integreret del
af bundkortet, og man derfor skal have helt nyt bundkort - som koster
kassen. Hvis man selv er villig til at montere, koster bundkortet alene
lige omkring 5000kr (plus levering osv.).

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Peter T.

Dato : 18-01-03 15:25

Vladislav wrote:

> Forslag ? Ideer ?

Dells bærbare nægter vist at starte op, hvis harddisken er defekt. Det er
ihvertfald min egen erfaring. Har du en anden harddisk, som du kan teste
med?

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-01-03 15:47

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in

> Dells bærbare nægter vist at starte op, hvis harddisken er defekt.
> Det er ihvertfald min egen erfaring. Har du en anden harddisk,
> som du kan teste med?

Han skriver da at problemet er der selvom han har taget alle dele ud,
så det kan ikke være derfor.

Quote:

Mvh.
Flemming

Fra : Peter T.

Dato : 18-01-03 18:05

Flemming Joensson wrote:

> Han skriver da at problemet er der selvom han har taget alle dele ud,
> så det kan ikke være derfor.

Jeg kan ikke umiddelbart læse, at han har prøvet med en anden harddisk.
For hvis jeg også tager harddisken ud af min inspiron 4000, lyser dioderne
også kun et øjeblik hvorefter den slukker. Derfor nævner jeg den mulighed.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-01-03 16:31

> [...]
> harddisk. For hvis jeg også tager harddisken ud af min inspiron
> 4000, lyser dioderne også kun et øjeblik hvorefter den slukker.

Mærkeligt, jeg kunne fint køre Dells diagnostic tool (ligger på den
medfølgende CD) uden at have harddisken i. Jeg troede nemlig også det
var den der var årsagen en overgang.

Hvis du har CD-ROM eller diskettedrev tilsluttet (så den har et sted at
starte op, eller går ind i BIOS lige når du tænder maskinen) så burde
den ikke slukke.

Det var også en Inspiron 4000 jeg prøvede på (mange mange gange inden
jeg opgav og indså at det ikke kunne være andet end bundkortet).

Mvh.
Flemming

Fra : Vladislav

Dato : 18-01-03 23:23

Har lige testet PC'en med en anden disk - det samme problem :-/

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-01-03 15:48

"Vladislav" <vladislav@nospam.dk> wrote in

> Forslag ? Ideer ?

Har du prøvet at tage batteriet helt ud og tænde maskinen?
Jeg kom lige i tanke om det var et af de tip jeg fik fra Dell support
da jeg selv var ved at fejlfinde. De havde åbenbart oplevet at et
defekt batteri kan "blokere" maskinen, så den ikke kan starte.

Flemming

Fra : Vladislav

Dato : 18-01-03 23:19

ja, har også prøvet det - intet resultat

Eller mange tak for dit tidligere svar, jeg vil så lige prøve kontakte Dell
og se hvad de kan tilbyde