Spørgsmål til året1840
Fra : Anders Brandt

Dato : 18-01-03 14:38

Hej

Jeg håber en eller anden i gruppen kan hjælpe selv om jeg måske er en smule
offtopic.

Igennem mit arbejde på vejrportalen vejrcenteret.dk er jeg blevet stillet et
spørgsmål jeg håber I kan hjælpe med her i gruppen.

"Findes der nogen historiske kilder der beskriver året 1840. Ufattelig koldt
år. Årsgennemsnit 5,1 grader. Juni 12,1, juli 12,6, august 14,0. Ingen
sommer. Må have haft landbrugsmæssige konsekvenser."

Er der én her der kan be- eller afkræfte dette. Havde den kolde sommer
konsekvenser, som er noteret et eller andet sted. Alt har interesse!

De bedste hilsner
Anders

Fra : Show The Andersens

Dato : 18-01-03 19:37

"Anders Brandt" <anb@1klik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der én her der kan be- eller afkræfte dette. Havde den kolde sommer
> konsekvenser, som er noteret et eller andet sted. Alt har interesse!

Hvad med avismikrofilm???

Annette

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-01-03 21:11

"Show The Andersens" <show@sletmig¤bear.dk> skrev i en meddelelse

> koldt

> Hvad med avismikrofilm???

Men fra 1840!!!

Hvad hvis nogen vidste noget fra en slægtsgård som går på tvangsauktion
i 1840 - ja bare som eksempel.

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Knud Aagaard

Dato : 19-01-03 13:24

Hej

http://www.sb.aau.dk/service/undermenuer/mikro/index_new.html

--
Hilsen fra Knud Aagaard
http://knudaagaard.dk/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 19-01-03 16:30

> [...]
> Er der én her der kan be- eller afkræfte dette. Havde den kolde sommer
> konsekvenser, som er noteret et eller andet sted. Alt har interesse!
*********
Hej Anders.
Et aldeles interessant emne, men selv om det lyder skørt (og tørt ) findes
der rigtig gamle optegnelser der kan give et lille billede af vejret længe
før DMI begyndte i 1827. (Fra 1872 under Marineministeriet)

Ældste meteorologiske beretning i danernes historie, findes således i en af
de gamle angelsaxiske krøniker på latin, som fortæller om en stærk
pålandsstorm år 877 i Swanage Bay vest for øen Wight, men det hjælper nok
ikke lige med svaret på dit spørgsmål.

Jeg springer frem til 1742 med oprettelsen af Det Kgl. Danske Videnskabernes
Selskab, hvor der begyndte at komme lidt system i udviklingen med en
efterfølgende styring af aktiviteterne.

Således har Rundetårn indtil 1819 spillet en rolle i dansk meteorologi 's
historie:
69 års data , målt i tårnets kuppel er det blevet til!

Men ak, desværre er mange af de originale daglige observationer gået tabt
ved englændernes bombardement 1807.

Fra Januar 1786 findes oplysninger om lufttryk, vind, temperatur, og nedbør
målt fra Rundetårn (det er altså ikke landsdækkende) trykt i Berlingske
tidende.
Fra 1814 - fem år før målingerne i Rundetårn blev indstillet, startede en
måleserie i Botanisk Have ved Charlottenborg.
Fra 1860 blev målestationen flyttet til Landbohøjskolen, (der dengng lå ude
på landet og her måles der den dag idag.
Du vil se at der faktisk kan frembringes en måleserie på omkring 250 år, men
naturligvis kun for København.

Nu held og lykke med gamle tante Berlinger som du kan læse - i hvert fald
på mikrofilm på dit bibliotek.
Bare bed dem om at hjemlåne dem fra Statsbiblioteket i Århus.
Flemming Svendsen, Korsør.
Observator ved DMI.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 19-01-03 16:31

*********

Fra : Show The Andersens

Dato : 19-01-03 18:25

> [...]
>
> Er der én her der kan be- eller afkræfte dette. Havde den kolde sommer
> konsekvenser, som er noteret et eller andet sted. Alt har interesse!

Et andet bud var gamle dagbøger der er udgivet eller f.eks H C Andersens
breve.

Annette

Fra : Familien Kristensen

Dato : 19-01-03 19:06

> [...]
> et

> koldt

> Et andet bud var gamle dagbøger der er udgivet eller f.eks H C Andersens

Jeg fandt en titel på en bog:
NN: Om Bondens Tilstand, Almanak for det Aar efter Christi Fødsel 1840, som
er et Skudaar
på:
http://www.landsarkivetkbh.dk/fortid/landmand.pdf

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : MORTEN MØLLER HANSEN

Dato : 20-01-03 01:19

Jeg har engang set et sted på nettet, at der skulle være kartoffelpest i
landet dette år.
mvh. Morten Møller Hansen

Anders Brandt <anb@1klik.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2959ee$0$11024$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : KaNi

Dato : 20-01-03 12:03

Hej Anders

På:
http://www.statsbiblioteket.dk/service/undermenuer/mikro/danske_topo.htm
kan du se hvilke aviser der fandtes og hvornår.

Dit bibliotek kan bestille mikrofilm af aviserne hjem fra
Statsbiblioteket (hvis de har filmlæseapparat). Ellers prøv Det Kgl.
Bibliotek.

Med venlig hilsen
KaNi

http://www.kandu.dk/