Kip-browser
Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 18-01-03 14:02

Er jeg den eneste, der ikke kan få den nye Kip-browser til at køre?
Jeg har 1801-cd´en men jeg kan altså ikke få programmet til at gøre
noget ved den.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 14:12

On Sat, 18 Jan 2003 14:02:19 +0100, Kaj Ahlburg
<kahlburg@post5.tele.dk> wrote:

>Er jeg den eneste, der ikke kan få den nye Kip-browser til at køre?
>Jeg har 1801-cd´en men jeg kan altså ikke få programmet til at gøre
>noget ved den.

Læg cd'en ind i dit cd-drev. Start KIP-Browser og gå ind i menuen
Filer/Åbn. Skift til dit cd-drev og hent filen Kipdata.txt.

Når den er indlæst, skulle du gerne få vist alle sognene i programmets
venstre rude.

Når du så klikker på et af sognene, vises personerne i højre side
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 18-01-03 14:24

On Sat, 18 Jan 2003 14:12:00 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>Filer/Åbn. Skift til dit cd-drev og hent filen Kipdata.txt.
>
>Når den er indlæst, skulle du gerne få vist alle sognene i programmets

Så langt har det virket, ja.

>Når du så klikker på et af sognene, vises personerne i højre side

Der kommer bare en grå streg uden bogstaver.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 14:36

On Sat, 18 Jan 2003 14:23:55 +0100, Kaj Ahlburg
<kahlburg@post5.tele.dk> wrote:

>Så langt har det virket, ja.

Udmærket.

>Der kommer bare en grå streg uden bogstaver.

Ovenover det vindue, hvor personer skulle have været vist, er der fire
små ikoner: et hus, en printer, en tragt og et skema.

Klik på tragten.

Der vises nu et dialogfelt, hvor der øverst står Filter. Jeg gætter
på, at der står et eller andet i et af felterne (nærmere betegnet et
søgekriterium, som ikke forekommer i det valgte sogn).

Tryk på knappen "Ryd" nederst i dialogfeltet og derefter på "OK"

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 18-01-03 14:47

On Sat, 18 Jan 2003 14:36:14 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>på, at der står et eller andet i et af felterne (nærmere betegnet et
>søgekriterium, som ikke forekommer i det valgte sogn).

Det var også prøvet - både med tomme felter og med et søgekriterium,
som jeg vidste var givende (det var afprøvet med cd-ens søgeprgram).

>Tryk på knappen "Ryd" nederst i dialogfeltet og derefter på "OK"

Der sker ikke en dyt.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Bent Mortensen

Dato : 18-01-03 14:59

Hej Kaj
Kan du se om der står kipdata.txt under mappen dokfiler

Bent Mortensen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 18-01-03 14:42

Hej Kaj
når du åbner kommer der en mappe hvor der står dokfile under står der
kipdata.txt så trykker du på åben så skulle den køre.
jeg tror at du skal trykke på den mappe der kommer frem, der efter skulle
den vise kipdata.txt

Venlig hilsen

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 18-01-03 15:09

On Sat, 18 Jan 2003 14:41:49 +0100, "Bent Mortensen"
<ben@mortensen.mail.dk> wrote:

> [...]
>kipdata.txt så trykker du på åben så skulle den køre.
>jeg tror at du skal trykke på den mappe der kommer frem, der efter skulle

Hej

Det går fint nok med at finde kipdata.txt, og jeg kan også godt få den
frem i venstre skærmhalvdel - samt bruge filteret på den.
Men jeg kan ved gud ikke få persondata frem i højre side af
skærmbilledet.
Det er åbenbart et program, der er for indviklet for mig. Det så
ellers meget enkelt ud, da jeg fik det installeret.

I frustration
Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Bent Mortensen

Dato : 18-01-03 15:23

Hej Kaj
Når du trykker på feltvælger i højere side
kan du vælge de felter du vil havde vist,
hvis dette felt er tom i højreside vil du ikke få noget vist
hvis der tom så prøv at vælge nogle, for får du dem vist i venste side skal
der også vise nogle i højre side

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 18-01-03 18:21

On Sat, 18 Jan 2003 15:23:26 +0100, "Bent Mortensen"
<ben@mortensen.mail.dk> wrote:

> [...]
>hvis dette felt er tom i højreside vil du ikke få noget vist
>hvis der tom så prøv at vælge nogle, for får du dem vist i venste side skal

Men det er der altså ikke. Og stien til filen er via mit CD-drev.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 15:32

On Sat, 18 Jan 2003 15:09:15 +0100, Kaj Ahlburg
> [...]

>Det er åbenbart et program, der er for indviklet for mig. Det så
>ellers meget enkelt ud, da jeg fik det installeret.

Jamen det er uhyre enkelt - derfor er jeg også lidt målløs over, hvad
der kan være galt

Jeg har en mistanke om, at du muligvis har åbnet den forkerte
kipdata.txt. Den, der skal åbnes er den, som ligger på cd'en. Jeg
gætter på, at du har åbnet den, der kommer sammen med programmet, og
som man kun skal bruge, hvis man har kopieret indholdet fra flere
cd'er ind på harddisken.

Det var cd'en med FT-1801, du havde. Derfor skal der i venstre vindue
under spalten med Årstal kun stå 1801. Står der også andre årstal her?

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 15:49

On Sat, 18 Jan 2003 15:32:25 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Det var cd'en med FT-1801, du havde. Derfor skal der i venstre vindue
>under spalten med Årstal kun stå 1801. Står der også andre årstal her?

For at være helt præcis, så skulle der øverst i det venstre vindue
gerne stå:

Amt      Herred   Sogn            Årstal   KIPnr
         Amrum   Sankt Clemens   1801   B6418
         Før         Sankt Laurentii   1801   B6419
Aalborg   Aars      Aars            1801   A4569
Aalborg   Aars      Blære            1801   B8525
Aalborg   Aars      Brorstrup         1801   B8533
Aalborg   Aars      Ejdrup            1801   B8526

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 18-01-03 17:39

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> [...]

Samme problem har jeg, hvis jeg bruger CD'en (jeg har husket at anvende den
korrekte txt-fil). Der er intet at se i højre spalte.

Jeg har nu lagt 1801-CD'en og 2002:4-CD'en ind på harddisk, og nu går det
fint med at fa oversigten i venstre spalte. I højre spalte får jeg også vist
den tælling, der er valgt i venstre spalte, men jeg kan ikke søge.
Hvis jeg i person-filter skriver f.eks "Sørensdatter", så sker der intet.
Højre spalte er tom.
Hvad gør jeg mon forkert?
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 18:03

On Sat, 18 Jan 2003 17:39:20 +0100, "Sv. Haakon Jensen"
<sv-haa@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>den tælling, der er valgt i venstre spalte, men jeg kan ikke søge.
>Hvis jeg i person-filter skriver f.eks "Sørensdatter", så sker der intet.

Brug stjerner !!!

Skriv f.eks. H*Sørens*, hvis du vil finde Hanne Sørensdatter.

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 18-01-03 19:36

| Brug stjerner !!!
Tak for hjælpen. Det hjalp.
Nu er det i orden, når jeg arbejder med tællingerne lagt på harddisken.

Hvis jeg derimod prøver at køre med CD'erne, har jeg samme problem som Kaj
Ahlburg - og jeg husker at vælge den rigtige kipdata.txt-fil. Venstre spalte
er ok, men intet i højre spalte.
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Rikke F. Ravn

Dato : 18-01-03 18:02

"Sv. Haakon Jensen" <sv-haa@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den tælling, der er valgt i venstre spalte, men jeg kan ikke søge.
> Hvis jeg i person-filter skriver f.eks "Sørensdatter", så sker der intet.

Prøv at skriv *Sørensdatter eller * Sørensdatter

mvh
Rikke F. Ravn

Fra : Bent Mortensen

Dato : 18-01-03 18:23

Hej Svend
prøv at se i hjælpen om der er noget der kan hjælpe dig der
du kan trykke F1 alle steder i programmet for hjælp
Venlig hilsen
Bent Mortensen

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 18-01-03 18:23

wrote:

> [...]
>gætter på, at du har åbnet den, der kommer sammen med programmet, og
>som man kun skal bruge, hvis man har kopieret indholdet fra flere

Jeg har prøvet det hele. Men når jeg arbejder med CD-en, er det filen
dér jeg bruger. Og CD-drevet arbejder også, når den indlæses.

>Det var cd'en med FT-1801, du havde. Derfor skal der i venstre vindue
>under spalten med Årstal kun stå 1801. Står der også andre årstal her?

Nej.

Fra : Allan Vester

Dato : 18-01-03 18:47

Jeg har oplevet samme problem, og stien til kipdata.txt var korrekt.
jeg løste det ved at kopierer CD'en til samme bibliotek som programmet, det
fungerede fint men er jo ikke det optimale hvis det er småt med disk plads.

mvh.
Allan

Fra : Bent Mortensen

Dato : 18-01-03 17:19

Hej Kaj
Kan du ikke lige skrive hvad der står i Titel linien øverst når du åbner
programmet
for så er det muligt at se hvor du er hende.
der skulle gerne stå stien til din CD rom

Fra : Nill Mortensen

Dato : 18-01-03 20:28

Hej Kaj,

Jeg vil gerne finde frem til, hvad der kan være galt.
Kan jeg få dig til at gøre følgende?

1. I KIP Browser vælger du menupunktet Indtastninger | Feltvælger. I
denne dialog flytter du samtlige felter over i højre side og vælger
ok. Herefter skulle der gerne være 5 kolonner i venste side af
skærmbilledet (Amt, Herred, Sogn, Årstal og KIPNr).

Spørgsmål: Står der noget under kolonnen 'KIPNr', eller er denne
kolonne tom?

2. Hvis der ikke står noget under kolonnen 'KIPNr', vil jeg gerne have
dig til at åbne filen 'kipdata.txt' i f.eks. Notepad.

Spørgsmål: Hvad står der i de første linjer i denne fil?

3. Der kan opstå problemer, hvis CD'en har en ridse eller en urenhed.
I så fald burde du dog også have problemer med at læse CD'en vha.
andre programmer.

Spørgsmål: Viser KIP Browser et timeglas i længere tid, og kører
CD-drevet konstant?

Med venlig hilsen
Nill Mortensen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 20:35

Jeg sidder med en mistanke her. Jeg har nemlig konstateret, at
programmet fungerer uden problemer under Windows XP, men nu har jeg
prøvet på to pc'er med Windows 98, og her får jeg den samme fejl, at
det ikke kan hente filerne ind direkte fra cd'en.

Kan I andre bekræfte, at dette problem kun forekommer under Windows 98
(og evt. 95 og ME)?

Fra : Allan Vester

Dato : 18-01-03 21:07

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 20:51

On Sat, 18 Jan 2003 21:07:24 +0100, "Allan Vester"
<murermester@allan-vester.dk> wrote:

>Vi er trods alt 2 der oplever det samme problem.

Ja, jeg kan afsløre, at det nu er lykkedes mig at få samme fejl på to
pc'er med Windows 98. Mens det kører som det skal under XP og 2000.

Jeg tror også fejlen er fundet, så med lidt tålmodighed, bliver det
nok klaret

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-01-03 20:56

On Sat, 18 Jan 2003 20:50:43 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>pc'er med Windows 98. Mens det kører som det skal under XP og 2000.

>Jeg tror også fejlen er fundet, så med lidt tålmodighed, bliver det

Håber tålmodigheden holder endnu

Fejlen er nu fundet og rettet, og den nye version ligger klar på
serveren. Adressen er som hidtil:

http://www.dis-danmark.dk/program/kipbrowser/

Den nye version har versions-nummeret 1.0.0.15.

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 18-01-03 22:57

On Sat, 18 Jan 2003 20:56:12 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Håber tålmodigheden holder endnu
>
>Fejlen er nu fundet og rettet, og den nye version ligger klar på
>serveren. Adressen er som hidtil:

Det bliver jo spændende.
NB. Jo, jeg kører win98 SE

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 18-01-03 22:57

On 18 Jan 2003 11:28:08 -0800, mail@nill.dk (Nill Mortensen) wrote:

> [...]
>skærmbilledet (Amt, Herred, Sogn, Årstal og KIPNr).
>
>Spørgsmål: Står der noget under kolonnen 'KIPNr', eller er denne

Der står noget hele vejen ned.

>3. Der kan opstå problemer, hvis CD'en har en ridse eller en urenhed.
>I så fald burde du dog også have problemer med at læse CD'en vha.
>andre programmer.

Ingen problemer med at køre CD´en.

>Spørgsmål: Viser KIP Browser et timeglas i længere tid, og kører
>CD-drevet konstant?

Ingen af delene.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 18-01-03 22:31

> [...]

>Er jeg den eneste, der ikke kan få den nye Kip-browser til at køre?
>Jeg har 1801-cd´en men jeg kan altså ikke få programmet til at gøre

Jeg kan bekræfte, at programmet nu virker under win98SE.

Tak for indsatsen.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry