Testede katterier
Fra : Camilla Larsen

Dato : 18-01-03 09:58

Hejsa Pil

Jeg håber du læser det her, men nu hvor jeg har fået genlæst alle
vores diskussioner har jeg lige dette her spørgsmål:

Hvilke MCO katterier tester????
--
Camilla

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-01-03 12:56

> [...]
>
> Jeg håber du læser det her, men nu hvor jeg har fået genlæst alle
> vores diskussioner har jeg lige dette her spørgsmål:

Selvom jeg ikke er Pil, vil jeg da gerne kommentere det.
Jeg tror ikke Pil, hverken som bestyrrelsesmedlem eller opdrætter, eller
andre for den sags skyld, ved det. Det er noget der er op til hver enkelt
opdrætter om man vil teste, da der jo ikke er krav overhovedet.
Nogle opdrættere tester slet ikke, andre tester noget, nogle tester alt...
og så er der dem der ikke fortæller hvad de gør. Der er frit slag hvilken
"slags" opdrætter man er.
Så svaret er : se på hjemmesider, eller spørg opdrætteren, og bed om kopi af
testresultaterne.

Hilsen Nina

Fra : Pil

Dato : 18-01-03 20:33

Camilla Larsen wrote:

> Hvilke MCO katterier tester????

Der findes intet "register" eller tilsvarende over testende katterier.
Jeg undrede mig bare over at du kun havde kunnet finde 4 på nettet - så
tror jeg ikke du har kigget særlig grundigt - og så ville jeg henlede
din opmærksomhed på at der jo også findes folk der tester uden at
reklamere med det, om du finder det "umoralsk" eller ej.

Der er mange, mange opdræt som jeg ikke har personligt kendskab til, og
for disses vedkommende kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig. Men jeg kan
da umiddelbart finde 14 hjemmesider hvor der står at man tester - og så
kender jeg til 7 opdræt som tester uden at skilte med det - der er
sikkert flere i begge kategorier som jeg enten har glemt, overset eller
ikke kender til.

Pil

Fra : Camilla Larsen

Dato : 18-01-03 21:59

On Sat, 18 Jan 2003 20:33:28 +0100, Pil <bissekat@jubiimail.dk> wrote:

> [...]

>kender jeg til 7 opdræt som tester uden at skilte med det - der er
>sikkert flere i begge kategorier som jeg enten har glemt, overset eller

Af "register" har jeg brugt den liste der står på
www.mainecoonklubben.dk derinde står der ialt 69 katterier og 21
katterier ud af de 69 tester. Dvs at kun ca 33% af alle danske MCO
katterier tester, det er en meget lav procent synes jeg.

Forresten tester katterierne også for andre sygdomme som hd og patella
???

--
Camilla

Fra : Mette Jensen

Dato : 18-01-03 23:20

> [...]
> katterier ud af de 69 tester. Dvs at kun ca 33% af alle danske MCO
> katterier tester, det er en meget lav procent synes jeg.

Nu er alle opdrætter jo ikke medlem af Manie Coon klubben.....
Hvis du går ind på vores side har vi et link med 96 opdrætter.
Kig selv: http://miacis.dk/dk_opdrattere.asp

Og dette er jo kun opdrættere med hjemmeside.....
Der findes sikkert dobbelt så mange opdrætter - de har bare
ikke nogen hp.

Så det er en lidt tynd måde at regne den procent ud på.....

Med venlig hilsen Mette Jensen.
www.chimera-mainecoon.dk

Fra : Camilla Larsen

Dato : 18-01-03 23:37

On Sat, 18 Jan 2003 23:19:39 +0100, "Mette Jensen"
<mette@chimera-mainecoon.dk> wrote:

> [...]
>ikke nogen hp.
>
>Så det er en lidt tynd måde at regne den procent ud på.....

Okey så er det jo helt andre tal der er på bordet. Kender man så
overhovedet det faktisk antal af katterier og hvor stor en andel der
tester??
--
Camilla

Fra : Mette Jensen

Dato : 19-01-03 11:00

> Okey så er det jo helt andre tal der er på bordet.

Men bare fordi man ikke på sin hjmmeside skriver, at man tester,
er det jo ikke ensbetydende med man ikke gør det!....... Som andre pointere.

> Kender man så overhovedet det faktisk antal af katterier og hvor stor en
andel der
> tester??

Nej det gør man ikke. Hvis vi vidste det, havde vi fortalt dig det for lang
tid siden.
Jeg kan ikke endgang finde en side - eller andet steds - hvor _samtlige_
opdrætter stå
opført. Men hvis du finder det må du meget gerne sige til.

--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Camilla Larsen

Dato : 19-01-03 13:21

On Sun, 19 Jan 2003 11:00:05 +0100, "Mette Jensen"

> [...]
>opdrætter stå
>opført. Men hvis du finder det må du meget gerne sige til.

Hmmmm måske kunne det være et initaitiv af de gode...jeg vil da gerne
forsøge at få skrevet alle katterier op som jeg kan finde på nettet,
men hvordan med at få dem som ikke er nævnt nogen steder på er der
nogen der så vil sørge for at de kom på???
--
Camilla

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-01-03 14:20

"Camilla Larsen" <pepperNOSPAM1@albertsen.org> skrev...
> [...]
> men hvordan med at få dem som ikke er nævnt nogen steder på er der
> nogen der så vil sørge for at de kom på???

Hej Camilla

Jeg fatter ikke, hvorfor du er så forhippet på at lave lister og hvad ved
jeg over katterier der tester, når nu det/de pågældende katterier har valgt
IKKE at skrive på deres hjemmeside mv. at de tester... Hvad med at lade det
være op til dem selv, om de ønsker at udbasunere det? Der er da ved gud ikke
andre, der "skal sørge for, at de kommer på", hvis ikke de selv har lyst!

Hvis du vælger at lave en sådan liste - og det er da sikkert et fint
initiativ - så skulle du måske lige starte med at kontakte de MCO-katterier
du kan finde og spørge dem *direkte* om de tester, og om du må sætte
oplysningerne på en liste, istedet for at spørge gud og hvermand i en
offentlig nyhedsgruppe, der består af en skønsom blanding af opdrættere og
katteejere/-elskere i al almindelighed, hvoraf kun en ganske lille del af
læserne/skribenterne overhovedet har noget at gøre med MCO.

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Mette Jensen

Dato : 19-01-03 14:31

Camilla Scharff wrote:

> [...]
> med at lade det være op til dem selv, om de ønsker at udbasunere det?
> Der er da ved gud ikke andre, der "skal sørge for, at de kommer på",

Tak Camilla!

--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Camilla Larsen

Dato : 19-01-03 14:37

On Sun, 19 Jan 2003 14:19:41 +0100, "Camilla Scharff"
<camischa@jubiimail.dk> wrote:

> [...]
>andre, der "skal sørge for, at de kommer på", hvis ikke de selv har lyst!

At jeg virker forhippet må være dit indtryk ikke mig, at jeg ønsker at
lave en liste ja det er i min interesse. Desuden har jeg ikke
skreveter der ikke indlagt nogen form for tvang at skulle med på den
liste. Tværtimod skulle det ses som et åbent spørgsmål.

Jeg burde vel nok at have skrevet at det er på privat initativ jeg gør
det .

> [...]
>katteejere/-elskere i al almindelighed, hvoraf kun en ganske lille del af
>læserne/skribenterne overhovedet har noget at gøre med MCO.

Jamen jeg har da ikke sagt andet, har jeg???

--
Camilla

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-01-03 14:57

> [...]
> skreveter der ikke indlagt nogen form for tvang at skulle med på den
> liste. Tværtimod skulle det ses som et åbent spørgsmål.

Ja, 'forhippet' er mit udtryk - for jeg synes faktisk du virker meget
forhippet på at lege budbringer til det ganske land angående hvilke
katterier der tester (og dermed vel også hvilke, der ikke gør...).

Du har muligvis ikke skrevet noget om "tvang", men du skrev dette i din
post, som jeg svarede på:
Citat: "men hvordan med at få dem som ikke er nævnt nogen steder på er der
nogen der så vil sørge for at de kom på???" /citat slut.
Og den formulering opfattede jeg som om *du* ville have, at andre sørgede
for, at katterier, som ikke ligefrem reklamerer med tests mv., kom med på
*din* liste...

> Jeg burde vel nok at have skrevet at det er på privat initativ jeg gør
> det .

Nej, det havde jeg fattet - men jeg ved bare ikke rigtig *hvorfor* du ønsker
at lave en liste... Og uanset om den pågældende liste skulle laves for din
egen fornøjelses skyld eller for at offentliggøre den, så det vel sagtens op
til dig at få indsamlet de oplysninger du gerne vil have og få tilladelse
til at bringe/liste dem.

Mvh. Camilla

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-01-03 15:17

> [...]
det
> være op til dem selv, om de ønsker at udbasunere det?

Som ejer af en ganske almindelig huskat (nå, ja tre faktisk), så er
diskutionen ret interessant. Jeg levede nemlig i den tro, at ALLE
stambogsførte katte var testet for almindelige arvelige sygdomme, og
selvfølgelig også for de sygdomme, som er racebestemte. Men jeg er altså
blevet klogere.

Mvh Maria