Sp til P4B533 og RAID
Fra : Michael [2720 Vanløs~

Dato : 18-01-03 10:39

Hej

Kan det passe at raid controlleren skal scanne ide devices hver gang
maskinen starter op. Det rimelig lang tid.

Man skulle tro det kun var nødvendigt første gang man skulle sætte et array
op.

Mvh
Michael
Ting til salg: http://home.tiscali.dk/6x111658

Fra : Morten Johansen

Dato : 18-01-03 12:01

Michael [2720 Vanløse] wrote:
> [...]
> maskinen starter op. Det rimelig lang tid.
>
> Man skulle tro det kun var nødvendigt første gang man skulle sætte et array

Jeg kan ikke helt finde ud af, om du bruger RAID eller ej, men hvis
ikke, kan du slå RAID fra i BIOS. Bruger du RAID kan du selvfølgelig
ikke slå RAID fra og controlleren scanner så efter diske hver gang
computeren startes. Jeg synes dog ikke det tager særlig lang tid på min
computer at finde diskene.

Hilsen Morten

Fra : Michael [2720 Vanløs~

Dato : 18-01-03 12:27

> Jeg kan ikke helt finde ud af, om du bruger RAID eller ej, men hvis
> ikke, kan du slå RAID fra i BIOS. Bruger du RAID kan du selvfølgelig
> ikke slå RAID fra

Jeg bruger raid controlleren

>og controlleren scanner så efter diske hver gang
> computeren startes. Jeg synes dog ikke det tager særlig lang tid på min
> computer at finde diskene

Den står og fyrer en masse punktum'er af inden den viser array info, det er
det der tager lang tid.

Fra : Morten Johansen

Dato : 18-01-03 13:16

Michael [2720 Vanløse] wrote:

> Den står og fyrer en masse punktum'er af inden den viser array info, det er
> det der tager lang tid.

Ja, min sætter også punktummer inden array-info, men det er kun ca. 5
punktummer, så jeg synes ikke det tager lang tid. Det lyder jo som om,
at din computer er længere tid om at detecte, men hvorfor den er det,
ved jeg ikke.

Hilsen Morten

Fra : Michael [2720 Vanløs~

Dato : 18-01-03 14:13

> [...]
> punktummer, så jeg synes ikke det tager lang tid. Det lyder jo som om,
> at din computer er længere tid om at detecte, men hvorfor den er det,

Jeg har ikke lige taget tid, men det føles som lang tid. Mest fordi jeg ikke
kan forstå at den skal scanne hver gang. En gang burde være nok, men det er
nok fordi jeg ikke ved 100% hvordan en raid controller arbejder...

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 18-01-03 13:10

"Morten Johansen" <mbj99@civil.auc.dk> wrote in message

> [...]
> ikke slå RAID fra og controlleren scanner så efter diske hver gang
> computeren startes. Jeg synes dog ikke det tager særlig lang tid på min

Morten,

Kører du RAID 0 (Striping) på din? Jeg har nemlig svære problemer med mit,
som jeg ikke rigtig kan lure.

Koldstart giver INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE i Windows 2K. Jeg må så forsøge
at reboote det meste af 5 minutter før den starter. Herefter kører
systemet uden problemer, og jeg kan lave alle de restarts jeg vil, uden
problemer. Først når maskinen er 'kølet af' f.eks natten over, er
problemet tilbage.

Efter første boot-lock har jeg prøvet at lade den stå med blå skærm mens
jeg laver kaffe. Så booter den fint up i 2. forsøg. Det er altså som om
noget skal 'varmes op' før det fungerer. Eller måske noget spin-up halløj
på de to IBM diske.

Har ombyttet bundkort - same thing.

--
Erik Rudbeck
Cleanup my address before replying by mail

Fra : Michael [2720 Vanløs~

Dato : 18-01-03 14:10

> Kører du RAID 0 (Striping) på din? Jeg har nemlig svære problemer med mit,
> som jeg ikke rigtig kan lure.

ja

> [...]
> jeg laver kaffe. Så booter den fint up i 2. forsøg. Det er altså som om
> noget skal 'varmes op' før det fungerer. Eller måske noget spin-up halløj

Hmm, det har jeg ikke nogen forklaring på - måske et driver/promiseBIOS
spørgsmål...

Fra : Morten Johansen

Dato : 18-01-03 15:47

Erik Rudbeck wrote:

> Kører du RAID 0 (Striping) på din? Jeg har nemlig svære problemer med mit,
> som jeg ikke rigtig kan lure.

Ja, jeg kører RAID 0.

> [...]
> systemet uden problemer, og jeg kan lave alle de restarts jeg vil, uden
> problemer. Først når maskinen er 'kølet af' f.eks natten over, er

Hvis man søger på INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE på Google, får man flere
sider, der foreslår, at fejlen kan ligge i controlleren eller i driveren
dertil, hvis den rigtige driver ellers er installeret, burde der vel
ikke være problemer der. Har du installeret den sidste BIOS til
bundkortet? Det med, at den tager 5 minutter om at varme op synes jeg
lyder meget underligt - jeg kan ikke lige komme på, hvad det kan være.

> [...]
> jeg laver kaffe. Så booter den fint up i 2. forsøg. Det er altså som om
> noget skal 'varmes op' før det fungerer. Eller måske noget spin-up halløj

Vildt mærkeligt! Jeg har selv 2 IBM 60GXP på 40 GB til RAID - de kører
upåklageligt.

Hvad er dit system sat sammen af?

Hilsen Morten

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 18-01-03 17:18

> Vildt mærkeligt! Jeg har selv 2 IBM 60GXP på 40 GB til RAID - de kører
> upåklageligt.
>
> Hvad er dit system sat sammen af?

ASUS P4B533-E
P4 2,4
512 Mb DDR/2100
2 x IBM 40Gb 120GXP på Raid 0
CD-Drev + Plextor brænder på IDE
Win 2K Pro SP3
ASUS Bios 1011
Promise Bios 2.00.1.23
Promise driver 2.0.1000.35 (jvf. Device Manager) - Havde først ver.
2.00.0.21

Det sjove er, at fejlen først opstod nogle dage efter installation af
bundkortet. Efter ombytning af kortet, spillede det hele også den første
dag. På andendagen begyndte problemet igen....Uden at jeg har foretaget
mig noget drivermæssigt.

Fra : Morten Johansen

Dato : 18-01-03 22:31

Erik Rudbeck wrote:

> [...]
> bundkortet. Efter ombytning af kortet, spillede det hele også den første
> dag. På andendagen begyndte problemet igen....Uden at jeg har foretaget

Det bliver mere og mere mystisk! Jeg har desværre ikke noget bud på,
hvad der kan være galt, men jeg ville nok prøve at søge på nettet efter
en løsning - det har du nok allerede gjort!

Hilsen Morten

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 19-01-03 12:51

> Det bliver mere og mere mystisk! Jeg har desværre ikke noget bud på,
> hvad der kan være galt, men jeg ville nok prøve at søge på nettet efter
> en løsning - det har du nok allerede gjort!

Tja, TDC's proxy må være fuld af mine Google opslag...

Når jeg får lejlighed må jeg forsøge mig med udelukkelsesmetoden.

Bundkortet er ombyttet uden resultat, så det er nok ikke det...
Første bud må være problemer med diskene eller én af dem. Men det er jo
sin sag at købe to nye diske af andet fabrikat, og køre hele svineriet op
igen, for så at afvente om fejlen opstår hen ad vejen.

Hos IBM kan man downloade en 'Drive Fitness Test' der åbentbart tester de
tekniske faciliteteter på hardisken, og tilsyneladende udlæser en fejllog
der ligger i hjørnet på disken. Testen bootes fra DOS floppy, men desværre
kan den ikke se en Raid konfiguration. Jeg kunne jo så flytte hver disk
til IDE under testen, men lige nu har jeg ikke brug for eksperimenter, der
i værste fald kan ende i en geninstallation af hele systemet (Software,
drivere, servicepacks, patches, netværk, Outlook - støn!).

Andet bud kunne være periferiudstyr. Har Palm-Cradle og Dymo labelprinter
på de to serielle porte. Samt mus og MemoryStick reader på USB.
Læste et sted om en gedigen fejl ved P4B533. Tilslut et ældre analogt
joystick til gameporten, og bundkortet skulle gå fuldstændig koldt -
konsekvent.

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 19-01-03 13:38

"Erik Rudbeck" <eru@dirty.key.dk> wrote in message
> [...]
> i værste fald kan ende i en geninstallation af hele systemet (Software,
> drivere, servicepacks, patches, netværk, Outlook - støn!).

Hov! Der var jeg for hurtig da...
Konstaterede at den IBM bootfloppy ikke havde device drivers til Promise
(men til mange andre controllers). Fandt så lige på nettet at der slet
ikke findes DOS drivers til Promise, fordi controlleren er understøttet i
DOS uden videre.

Bootede op på 'Drive Fitness Test' og den sagde s'mænd at det var et par
herlige harddiske jeg der havde kørende - No problemas.
Så må man vel antage at diskene teknisk set fungerer...

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 24-01-03 12:20

> Bootede op på 'Drive Fitness Test' og den sagde s'mænd at det var et par
> herlige harddiske jeg der havde kørende - No problemas.
> Så må man vel antage at diskene teknisk set fungerer...

Bare lige en follow-up.

Siden 'Drive Fitness Test' programmet lykønskede mig med de to ovenud
velfungerende diske, har jeg hver morgen kunne boote uden problemer!
Gad vide hvad det testprogram har lavet - og om det holder i længden?

Nå, men nu kan vi da alle få vores nattesøvn igen...