Køb af Laserprinter - Gode råd?
Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 18-01-03 10:34

Hej NG,

Jeg står overfor køb af en laserprinter, og i den forbindelse ville jeg
høre, om der var nogle, der havde gode erfaringer, som de var villige til at
dele!

Jeg skal primært bruge den til at skrive dokumenter ud på (så skidt med
farve og andet sjov), og den skal helst ikke koste en bondegård. Faktisk
skal den helst koste under 2000 kr...
Det vigtigste er at udskriftskvaliteten er god. Skidt med hurtigheden.

Var det måske en idé at investere i en brugt printer, eller skal man holde
sig til de nye (jeg er ikke specielt godt kendt med udviklingen inden for
printere...)?

Håber på et par gode svar.

Esben

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-01-03 15:42

"Esben Kolind Laustrup" <esben@ezben.dk> wrote in

> [...]
> bondegård. Faktisk skal den helst koste under 2000 kr...
> Det vigtigste er at udskriftskvaliteten er god. Skidt med

Brother laver nogle glimrende laserprintere i den billige ende. Har
selv en HL-1470n. Den er godt nok dobbelt så dyr som det du søger, men
den har også en masse features som gør at den faktisk er billig i
forhold til lignende printere.

Du kunne eventuelt gå efter en af de mindre modeller fra Brother - 1250
er en glimrende printer (men koster lidt over 2500), der findes dog
også en 1230 som er under de 2000. HL-1250 printer i op til
1200x600dpi. HL-1230 printer i 600x600dpi.

Min 1470n kan også printe i 1200x600dpi, men til almindelig tekst (og
mindre billeder) er det meget sjældent jeg vælger at gøre det.
600x600dpi er fint til almindelige dokumenter. Men det er alligevel
rart at kunne vælge 1200x600 når man har noget som skal se ekstra fint
ud - f.eks. et sort/hvid digitalfoto. Men hvis din primære anvendelse
er dokumenter, så er 600x600dpi rigeligt.

En af de vigtigste grunde til at jeg valgte Brother som laserprinter er
i bund og grund at deres toner er rimelig billig i forhold til mange
andre mærker.

Hvis ikke du vælger en Brother selv, så sørg for at undersøge hvad en
ny toner og en ny tromle koster til den inden du køber - det kan nemt
vise sig at være en fordel i det lange løb at købe en printer der er
lidt dyrere hvis toner er meget dyrt til den billige printer.

Vær også opmærksom på hvor meget toner der er i printeren du køber når
du køber den. Nye laser-printere i den billige ende leveres ofte med
nogle små toner"patroner" i forhold til hvad der er "standard" i
modellen, så det skal også regnes med. (Dette gøres for at kunne sælge
dem så billigt som muligt - så jo billigere de er, jo mindre toner er
der generelt i dem, og jo hurtigere skal man ud og købe toner)

> Var det måske en idé at investere i en brugt printer, eller skal
> man holde sig til de nye (jeg er ikke specielt godt kendt med
> udviklingen inden for printere...)?

Hvis du gør det, så vær opmærksom på hvor slidt tromlen er og hvor
slidt toneren er, jeg tror ikke jeg ville gøre det - så skulle det
være et MEGET godt tilbud, ellers ikke.

En ny toner (6000 siders) til min printer koster ca. 900 kr. En ny
tromle er dyrere (kan ikke lige finde prisen). En tromle holder dog
også en hel del længere end et par toner"patroner", så det er ikke en
udgift du skal frygte at stå over for lige med det samme med en ny
laserprinter.

Håber det hjalp lidt på forvirringen
Mvh.
Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-03 16:25

In article <3e291f7f$0$11028$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Esben Kolind Laustrup wrote:
> [...]
> sig til de nye (jeg er ikke specielt godt kendt med udviklingen inden for

Nye printere er typisk 12-15 sider/minut, gamle er 4-8 sider.
Gamle bruger mere strøm, nye er bruger mindre strøm. Nye printer
meget hurtigere.

Jeg har lige købt en HP LaserJet 1200, tid til første print er
ca. 10 sekunder, og den bruger 7W i standby.

I drift koster en tonerpatron til 2500 sider ca. 565 kr = 22.6 øre/side
Og en højkapacitets koster 700 kr for 3500 sider = 20 øre/side.
De kan fyldes op endnu billigere.

Hvis du køber OKI / Brother m.m., så skal du tage i betragtning, at
de skal have en ny tromle efter ca. 20000 sider, og en sådan ligger
i små 1500 kr = ca. 8 øre pr. print. Derudover koster toner ca.
10-11 øre/side. Så de er marginalt billigere, men kun såfremt man
ikke selv genfylder sine HP tonere.

Forskellen er, at med HP koster lidt mindre, men lidt oftere.
Ved OKI / Brother kommer der ind imellem den store omkostning.

Husk papir koster 6 øre pr print oveni. (30 kr for 500 ark).

Med hensyn til hvad den skal kunne, så vil jeg anbefale at du
IKKE køber en printer der hedder noget med W (=Windows).

Sådanne printere kører nemlig ikke, eller kun dårligt i andre
styresystemer, er ikke nødvendigvis understøttede af den næste Windows
etc.

Din nye printer bør kunne køre minimum PCL5e, gerne PCL6, og
Postscript er et kæmpeplus.

De 3300 kr jeg gav for HP'en er noget mere end du regner med, men
de holder også forever. Nåh ja, så kører HP 1200x1200 dpi, og ikke
kun 1200x600 som Brother (overvejede også Brother).

Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 18-01-03 18:19

Hej Flemming og Povl!

Tak for jeres udførlige beskrivelse! I har givet mig en masse ting at tænke
over. Jeg tror som du skrev Flemming, at det er en god idé med en Brother
printer da den som du selv nævnte er billigere i drift end fx. HP.

Tak for hjælpen!

Esben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-03 23:32

In article <3e298e98$0$10978$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Esben Kolind Laustrup wrote:
> [...]
> over. Jeg tror som du skrev Flemming, at det er en god idé med en Brother
> printer da den som du selv nævnte er billigere i drift end fx. HP.

Hvor sikker er du på at Brother er billigere ? Jeg har bl.a. set en
tysk test hvor de printede tonere tomme med et testmønster, og HP var
i rene driftsomkostninger (uden anskaffelse) den billigste. En af
grundene kan have været at den printede over 3000 standard 5% sider
på en toner til 2500 sider.

HP vil hellere hælde for meget i en risikere problemer. Brother
konkurrerer på pris, og vil hellere overdrive lidt.

Så der er altså 2 måder at opgøre pris på. Bruge fabrikanternes
data, eller selv at teste.

Men uanset hvad du vælger, så tænk lige på at den som minimum bør
være en PCL5e printer. Så kan den bruges rimeligt mange steder hvor
der ikke lige findes drivere til selve printeren.

Og hvis du engang kunne tænkes at køre en eller anden unix, eksempelvis
MacOS X, Solaris, Linux, FreeBSD eller lign, så overvej lige at
betale lidt ekstra for PostScript.

Fra : slomoVizion

Dato : 19-01-03 23:19

> [...]

> sig til de nye (jeg er ikke specielt godt kendt med udviklingen inden for

Hej Esben,

En Epson 5900
[http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1484597895] er imo
et fund til prisen (~2000 kr), den har 8 mb ram, udskriver 12 sider/min, og
understøtter op til 1200x1200 dpi, endvidere koster en tonerpatron ~900 kr
for 6.000 sider.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-01-03 07:54

In article <3e2b25d0$0$206$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, slomoVizion wrote:
> [...]
> understøtter op til 1200x1200 dpi, endvidere koster en tonerpatron ~900 kr

Ulemperne er:
Ingen indbygget Postscript - Dvs lidt langsommere support ved
nye styresystemer og mere besværlig unix support.
Tid til første side: 15 sekunder (HP LJ 1200 bruger 10 sek)
Standby: 15W = 15 kr/md. (HP LJ 1200 bruger eksempelvis kun 7W)
I drift: 330W i snit (HP 285 W)
Kun 1200x600 dpi ( HP LJ 1200 = 1200x1200 dpi)
30 dBA støj i standby (HP = ingen!)

Positivt:
Købepostscript til under 1500 kr er level 3
Der kan købes 500 arks papirskuffe.

Derudover skal du udover de 900 kr for 6000 sider = 15 øre/side erlægge
kr 1400 for hver 20000 sider oveni = 7 øre. Total = 22 øre. Dette er
ca samme pris som en HP LaserJet 1200.

Og en HP LaserJet kan man selv fylde toneren på 1-5 gange for
for 150 kr/gang. Og så når prisen hurtigt langt ned.

Dette er mere for at lave en sammenligning. HP LJ 1200 er dog en
del dyrere, og nok ikke aktuel.

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-03 08:05

Hej,

Jeg er glad for alle de gode råd og suger fortsat viden til mig!

Esben