Fødeselsdepresion (Opgave på
Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-01-03 22:06

Hejsa.

Jeg er ved at hjælpe min nabo med at finde litteratur til en opgave om
fødselsdepression.

Og så var det lige, at jeg tænkte, at her vel var nogen, der kunne
hjælpe os med litteratur.

Hun kan sagtens finde beskrivelser af symptomer; men vil meget gerne
have fundet to retningers (forfatteres) gerne forskellige syn på
årsagerne (ætiologi - hedder det vist i fagssprog=, så hun kan lave en
ananlyse i sin opgave. (den skal i øvrigt være på 15 sider.

På forhånd tak for hjælpen, Sebastian (og Gözde)

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-01-03 22:12

"Sebastian Adorján Dyhr" <sadyhr@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Jeg er ved at hjælpe min nabo med at finde litteratur til en opgave om
> fødselsdepression.

Hvilken uddannelse?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-01-03 22:20

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken uddannelse?

Undskyld - jeg læste ikke subject ordentligt

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-01-03 22:42

> [...]
> fødselsdepression.
>
> Og så var det lige, at jeg tænkte, at her vel var nogen, der kunne

Nu kender jeg ikke lige den vinkel, din nabo har tænkt sig at anlægge på
sagen - og jeg har absolut ikke nogen fornemmelse af det faglige niveau, men
følgende kunne måske være en ide:
Hvis I har brug for noget i forhold til konsekvenser for børn (både det
lille og evt. søskende) - så sig til.

Kate Mevik: Møde med galskaben, Reitzel 1999
Forfatteren ridser forskellige konsekvenser op, alt efter, om baggrundssynet
er sygdom, lidelse eller andet - og hun beskæftiger sig en del med det at
være pårørende
Ikke specielt fødselsdepression, men psykisk sygdom i det hele taget
Synsvinklen er "at håndtere det"

Depressionssygdommen og dens behandling
Psykiatrifonden 1998
Da Psykiatrikatrifondens arbejde i hvert fald delvis er finansieret af
medicinalindustrien, er synsvinklen naturligvis medicinsk/behandlende

Finn Abramowitz: Depression
Gyldendal 1996
Let læst, giver et stemningsbillede af, hvordan det føles.
Synsvinkel: "at leve med det, så længe det varer": Hvis depressionen
behandles, tager det 6 mdr - ellers et halvt år...

Hilsen Inger