vores datter på 4½ år har fået fjernet man~
Fra : kim

Dato : 10-03-01 00:14

hej.
vores datter på 4½ år har fået fjernet mandler, polyber og
lagt dræn i begge øre. alt er gået fint uden
komplikationer.
mit spørgsmål er: nogle læger siger at man
skal bruge vandfast vat og bade-hætte hvis vi skal i
svømmehal da klorvand er "farligt" for øre med dræn...
andre det modsatte... hvad skal man tro ?
Og I hvor lang tid efter indgrebet kan vores datter så få et " normalt "
friluftliv med bl.a. udendørs-svømning ?
Nogle siger at "rørene" falder ud på et tidspunkt.... men hvornår ? 4-5 år ?
10-15 år ?

Håber på svar fra personer med stor erfaring på dette område, da vi elsker
friluftsliv ved vandet i vores familie..

Med Venlig Hilsen
Kim Osbøl
> [...]
> svømmehal da klorvand er "farligt" for øre med dræn...
> andre det modsatte... hvad skal man tro ?

Min søn har selv fået lagt dræn i 5-7 gange og han har også hver gang fået
af vide at han ikke må gå i vandet uden vat i ørerne.
Hvis man tænker på alle de bakterier der er i sådan en svømmehal, så lyder
det jo også som det mest fornuftige at gøre, da ørerne jo er lidt sarte
efter sådan en omgang.

> Og I hvor lang tid efter indgrebet kan vores datter så få et " normalt "
> friluftliv med bl.a. udendørs-svømning ?

Jeg går ud fra at din datter skal til tjek efterfølgende hos ørelægen, så
han/hun vil fortælle hvordan de ser ud og om hun kan komme i vandet uden
vat/badehætte.

> Nogle siger at "rørene" falder ud på et tidspunkt.... men hvornår ? 4-5 år
?
> 10-15 år ?

Jeg mener at have læst et sted at der kan gå alt fra 3 mdr. til 1-2 år før
de falder ud.

--
*VH Blue (Katja Lykkegaard Andersen)

Fra : bo nielsen

Dato : 12-03-01 12:23

Hej.
Min datter, Anna, på 3½ år har efter hvert besøg i svømmehallen fået
problemer med ørerne. Hun startede til babysvømning 9 uger gammel og fik
dræn første gang efter 3 dage. Nu undgår vi svømmehallen, og har ikke haft
dræn i siden hun var to år.
Min nevø er også lige blevet frarådet at gå i svømmehallen. af samme grund.
Anna har fået nye dræn 4 gange på 2 år, men det sidste faldt først ud for
tre måneder siden.

Jeg har det fint med at holde hende fra svømmehallen, der er andre ting der
for mig er vigtige, f.eks hendes hørelse.

Vi har været ved middelhavet og i vandet der, uden problemer og et par gange
sidste sommer nåede vi stranden herhjemme også uden problemer.

Hun har prøvet svømmehallen med vat og uden, med samme resultat, ondt i
ørene og dræn eller sug og en ny gang pennicilin, 40 i feber og 3-4 sygedage
hjemme.

Til gengæld får hun lov til at fylde badekarret og dykker her uden vat eller
noget, og uden følger.

Vi har meget dårlige erfaringer med at gå i svømmepoolen på hoteller på
Kreta med dræn i ørene, dog med et lidt større barn på 6-7 år, han tog
hovedspring og dykkede, var en god svømmer, og fik så dårlige ører at han i
dag er næsten døv på det ene øre.
Så lad være med at løbe risikoen, det er da også sjovt at gå i skoven eller
på museer.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : kim

Dato : 17-03-01 19:35