Hvordan ændre jeg opstartvalg af os?
Fra : Jimmi

Dato : 17-01-03 14:08

Jeg har indstalleret Linux og XP på hver sin partition, og så fremkommer en
valgmulighed under opstart om hvorvidt jeg ønsker 1. Linux eller 2. Dos
(xp). Dvs at Linux starter op hvis jeg ikke når at vælge.

Hvordan ændrer jeg denne prioritering så Dos (xp) starter op?
og hvordan ændrer jeg valget "Dos" til "Windows XP"?

Vh Jimmi

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 17-01-03 14:15

Jimmi skrev:
> [...]
>
> Hvordan ændrer jeg denne prioritering så Dos (xp) starter op?
> og hvordan ændrer jeg valget "Dos" til "Windows XP"?

I /etc/lilo.conf eller /etc/grub.conf alt efter hvilken bootloader du
bruger.

Gunner.

--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-01-03 14:18

"Jimmi" <spam@yahoo.dk> writes:

> [...]
>
> Hvordan ændrer jeg denne prioritering så Dos (xp) starter op?
> og hvordan ændrer jeg valget "Dos" til "Windows XP"?

Det er lilo.conf (hvis du bruger lilo) der skal redigeres, kig efter
Default kommandoen. Ang. labels, så er det ca. nederst i filen du
finder det. Efter du har lavet ændringer, så skal lilo køres som root
(evt. med -v på så man kan følge med). Ang. yderligere konfiguration
til lilo, kig i man siden, der faktisk er rimelig til at forstå

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 17-01-03 14:23

On Fri, 17 Jan 2003 14:07:30 +0100, Jimmi wrote:

> [...]
>
> Hvordan ændrer jeg denne prioritering så Dos (xp) starter op? og hvordan
> ændrer jeg valget "Dos" til "Windows XP"?
Det kommer lidt an på hvilken Linux og hvilken bootloader, det drejer sig
om .

Hvis din bootloader er Lilo, kan du rette i filen /etc/lilo.conf således
at
default=windows

Et udklip af min /etc/lilo.conf ser sådan ud:

default=linux
image=/boot/vmlinuz
label=linux
root=/dev/hda5
initrd=/boot/initrd.img
append="quiet devfs=mount"
vga=788
read-only
other=/dev/hda1
label=windows
table=/dev/hda
Hvis jeg nu rettede linien med default= til
default=windows
(da lablen for min windows indgang er windows) og herefter eksekvere
/sbin/lilo så skulle det gerne virke. Når du skal rette i filen og når du
skal eksekvere lilo så skal du være root.

Der findes også en grafisk brugergrænseflade til dette, men det afhænger
igen af din distribution .
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen