SD-ram til ældre bundkort
Fra : Niels Andersen

Dato : 17-01-03 10:09

Jeg har købt noget ram (noname 128 mb sdram pc133) til en maskine, der har
et halvgammelt bundkort. Så vidt jeg ved kan bundkortet ikke klare pc100,
men kun 66.

Det ram jeg har købt bliver kun genkendt som 64 mb. Det samme gælder i en
anden maskine, som skulle kunne gå op til pc100. På en nyere maskine bliver
den genkendt som de fulde 128 mb.

Hvad gør man så? Skal jeg have fat i noget langsommere ram, eller kan det
bare have været en dårlig blok, som ikke er bagud-kompatibel?

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 17-01-03 10:12

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev

> [...]
en
> anden maskine, som skulle kunne gå op til pc100. På en nyere maskine

Der er to muligheder:

1. Dit bundkort understøtter kun ram-moduler á max 64 mb.
2. Dit bundkort understøtter kun ram-moduler med et bestemt antal og
størrelse chips fordelt på enten den ene eller begge sider af modulet.

Begge dele kan du se i din manual til bundkortet. Ram-modulet fejler
intet.

mvh
Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-01-03 12:03

Chuke Mimergolf wrote in <b08hdv$kgu$1@sunsite.dk>:
> Der er to muligheder:
> 1. Dit bundkort understøtter kun ram-moduler á max 64 mb.

Har nu tjekket, den understøtter moduler på op til 256 mb.

> 2. Dit bundkort understøtter kun ram-moduler med et bestemt antal og
> størrelse chips fordelt på enten den ene eller begge sider af modulet.

Der står at den understøtter "3.3V single- or double-side SDRAM DIMM".
Modulet har 4 chips, på én side.

What to do? Prøve at købe et andet sted, og blive ved med at returnere
indtil jeg har fundet noget der virker? Nah...

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 17-01-03 12:54

> [...]

> What to do? Prøve at købe et andet sted, og blive ved med at returnere
> indtil jeg har fundet noget der virker? Nah...

Prøv at få fat på et modul med 8 chips á hver 16 mb fordelt på én eller
to sider af modulet.

mvh
Peter

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-01-03 14:30

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad gør man så? Skal jeg have fat i noget langsommere ram, eller kan det
> bare have været en dårlig blok, som ikke er bagud-kompatibel?

hvad er det for et bundkort du har problemer med?

den stang RAM du har købt, er der chips på begge sider af printet?

det er ikke RAMmen der er problemet, det er bundkortet :-/

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-01-03 15:14

Petersen_Michael wrote in <b090go$a1o$1@sunsite.dk>:
> hvad er det for et bundkort du har problemer med?

Shuttle 661 BX

Den har i øvrigt 100 mhz bus, så hvis bare rammen kan gå ned til 100, skulle
hastigheden være i orden. Og så vidt jeg ved kan ram altid køre
langsommere.

> den stang RAM du har købt, er der chips på begge sider af printet?

Nope. 4 IC'er på én side.

> det er ikke RAMmen der er problemet, det er bundkortet :-/

Eller måske bare kombinationen. :)
Det er i hvert fald ram'en der bliver udskiftet, ikke bundkortet.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 17-01-03 15:32

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev

> Nope. 4 IC'er på én side.

Nogle bundkort vil kun acceptere IC'er af maksimalt en bestemt
kapacitet, fx. 16, 32 eller 64 mb. Hvis du er uheldig kan dit bundkort
altså måske kun klare 16 mb pr. IC og opfanger på den måde kun 4 * 16 mb
i stedet for 4 * 32 mb.

mvh
Peter