forum og øv :-(
Fra : Bo Rattenborg

Dato : 16-01-03 22:47

Jeg har fået lavet mig et meget simpelt forum med følgende opbygning:

id
mother
title
content

Så er det at jeg gerne vil lave et opslag der viser antallet af emner og
svar i en gruppe:
SELECT
COUNT(subject.id) AS countSubject,
COUNT(answer.id) AS countAnswer,

groupMain.Id AS groupId,
groupMain.title AS groupTitle,
groupMain.content AS groupContent,
groupMain.locked AS locked

FROM forum groupMain

LEFT JOIN forum subject ON subject.mother = groupMain.id
LEFT JOIN forum answer ON answer.mother = subject.id

WHERE groupMain.id != 0 AND groupMain.mother = 0

GROUP BY groupMain.id ORDER BY groupTitle

og det virker - troede jeg, men det lader til at countSubject tæller for
mange med

Hvad er fejlen, og kan jeg overhovedet gøre det jeg ønsker, eller er det
nødvendigt med to queryes ?

Mvh
Bo

Fra : Bo Rattenborg

Dato : 18-01-03 00:04

Problem:
Table
id mother title
1 0 gruppe 1
2 1 emne 1
3 2 emne 1 svar 1

Hvordan / er det muligt at udtrække antallet af svar der til hører gruppen
1 - dvs. 1 stk.

Det må være noget med at count(svar.id) hvor svar.mother = emne.id AND
emne.id = gruppe.id

Men nu er jeg ret newbie i MySQL så jeg er lidt lost......

Er der nogen der kan hjælpe ?

Mvh
Bo