ME er OK på ældre PC'ere
Fra : Olesen

Dato : 16-01-03 20:20

Et godt råd:

Har du en ældre PC og bøvler med drivere ?

Så installêr Windows ME hvis du har muligheden.
Jeg har inst. det på 4 ældre maskiner, og alle kører
perfekte og ME kendte ALLE drivere på forhånd..

MVH

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 16-01-03 20:46

> [...]
> Jeg har inst. det på 4 ældre maskiner, og alle kører
> perfekte og ME kendte ALLE drivere på forhånd..

Wauw!

Men, hvad bruger du så som styresystem

VH
Peet

Fra : Olesen

Dato : 16-01-03 21:00

"Peter Tønnesen" <peto@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Men, hvad bruger du så som styresystem

XP pro på XP-2200+ system...*S*
Men ME er faktisk ganske enkelt at
arbejde med på bedagede maskiner...
-og stabilt...

Fra : Morten Christensen

Dato : 16-01-03 21:16

> -og stabilt...

Skulle vi nu ik lige tage en slapper? :D

--
Hilsen Morten Christensen

Fra : Olesen

Dato : 16-01-03 21:36

"Morten Christensen" <morten[REMOVE]@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Skulle vi nu ik lige tage en slapper? :D

Nej.
ME er faktisk stabilt
på visse maskiner...

Fra : Tinky Winky

Dato : 16-01-03 22:44

> Nej.
> ME er faktisk stabilt
> på visse maskiner...

Ja, den første uge.

Fra : LarsS

Dato : 17-01-03 00:49

"Tinky Winky" <lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com> wrote in
message news:b0793k$h5$1@sunsite.dk...

> Ja, den første uge.

næeh, den kører nu på 2. år. Indrettet med 2x ME for
2 brugere (med bootmanager) og Norton Utilities...
(m. 1 ekstra "lager-hd", cd/dvd, cdr, CUSL 2, 128 RAM,
Pentium3/800Mhz, svjh...)

/LarsS

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 17-01-03 10:43

In <b0793k$h5$1@sunsite.dk> "Tinky Winky" <lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com> writes:

>Ja, den første uge.

Jeg fik en leveret med ME installeret. Vi tændte den og kiggede
lidt på hvad ME var og bad den så om at lukke ned. CRASH.
Det gentog sig ca 8 gange ud af hver 10...

Min fordom om ME er at det er et ok styresystem til
slukkede maskiner

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Olesen

Dato : 17-01-03 19:44

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det gentog sig ca 8 gange ud af hver 10...
>
> Min fordom om ME er at det er et ok styresystem til

Du kan jo bare købe et Soltek-board *S*

Fra : Olesen

Dato : 17-01-03 19:43

skrev i en meddelelse news:b0793k$h5$1@sunsite.dk...

> Ja, den første uge.

Mutters SL-54U5 med K6-II 500 cpu har kørt
i over 1 år nu og er lige så stabilt/hurtigt som dengang.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 16-01-03 22:28

Hvis det er gaaaaamle maskiner er 95 bedre, da det kræver mindre ressourcer.
Men ellers er Linux nok det bedste hvis man vil have fart i den gamle pc...

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-03 22:53

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis det er gaaaaamle maskiner er 95 bedre, da det kræver mindre
ressourcer.
> Men ellers er Linux nok det bedste hvis man vil have fart i den gamle
pc...

Det er da vist uden grafisk brugerflade!

Claus

Fra : Jonas Jalling

Dato : 16-01-03 23:03

"Claus Nygaard-Pedersen" wrote:

> Det er da vist uden grafisk brugerflade!

Arh.... Og så alligevel ikke... Man behøver jo ikke at køre KDE eller
GNOME. Der findes glimrende alternativer.

Men ellers tag et kig på ltsp (http://www.ltsp.org)

Jonas Jalling

Fra : **TwN**

Dato : 19-01-03 19:20

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk> wrote in message

> Arh.... Og så alligevel ikke... Man behøver jo ikke at køre KDE eller
> GNOME. Der findes glimrende alternativer.

Nu er jeg ikke Linux-expert, men jeg ved da at KDE køre rimelig dårligt på
en Pentium 233, 163Mb RAM...
Mit spørgsmål:
Er det mugligt at fjerne KDE & installere en andedn GUI? Altså uden at
formatere?

**TwN**

Fra : Jonas Jalling

Dato : 19-01-03 19:39

"**TwN**" wrote:
> [...]
> en Pentium 233, 163Mb RAM...
> Mit spørgsmål:
> Er det mugligt at fjerne KDE & installere en andedn GUI? Altså uden at

Ja sagtens,
Du skal dog være klar over at de små desktop-enviroments ikke har så
mange unødige "features" som f.eks. KDE. Afhæningig af hvilken dist. du
kører, kan du mere eller mindre uden probleme fjerne KDE eller GNOME og
smide f.eks. blackbox (http://blackboxwm.sourceforge.net/), der findes
dog et hav af forskellige at vælge imellem. Dog må du ikke afinstallere
XFree, de det er den det hele kører ovenpå.

Jonas Jalling

Fra : **TwN**

Dato : 20-01-03 14:16

> [...]
> dog et hav af forskellige at vælge imellem. Dog må du ikke afinstallere
> XFree, de det er den det hele kører ovenpå.

Jeg har nu kigget lidt på den side der... og tænkte på om der ikke findes en
compilet version et eller andet sted? sådan så man slipper for selv at
compile den... :-/
Jeg er ik så meget inde i programmereing, har kun lavet et par *simple*
programmer med C++......
Og fil-typen på de filer der synes jeg ikke lige at kunne genkende... :-/
måske du ku' hjælpe mig lidt?

**TwN**

Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-01-03 16:41

"**TwN**" wrote:
<snip>
> [...]
*simple*
> programmer med C++......
> Og fil-typen på de filer der synes jeg ikke lige at kunne genkende...
:-/
> måske du ku' hjælpe mig lidt?
Hej,

Nej det er ikke altid lige let at compile selv. Men det er der heldigvis
råd for. I hvert fald hvis din dist. inderstøtter rpm'er. (RH, MDK ol.).
I så fald kan du finde en rpm der passer til din dist. her:
(http://rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=blackbox)

Jonas Jalling

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 17-01-03 10:02

Olesen wrote:

> Nej.
> ME er faktisk stabilt
> på visse maskiner...

Den påstand tror jeg du er ene om.
På de maskiner hvor jeg har haft ME, har det kørt ufatteligt ustabilt
(selv efter Microsoft scalaen, hvor ustabilitet er en selvfølge).
Af alle de OSer Microsoft har lavet, er ME det mest ustabile og DOS 6.0
det mest stabile.

--
/kenne
Jo tidligere du kommer bagud, jo mere tid har du til at indhente det

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 17-01-03 10:52

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (selv efter Microsoft scalaen, hvor ustabilitet er en selvfølge).
> Af alle de OSer Microsoft har lavet, er ME det mest ustabile og DOS 6.0

Jeg har selv gode erfaringer med WinME og vil til enhver tid vælge ME frem
for Win98 eller 95.
Mit ME kørte klippe stabilt efter jeg fik skiftet en ramklods som lavede
ballade...
Bruger dog selv XP nu som kører endnu bedre og hurtigere...

Hygge

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 17-01-03 17:15

> [...]
>
> --
> /kenne
> Jo tidligere du kommer bagud, jo mere tid har du til at indhente det
Hej
Det var dog en utrolig udmelding der er intet galt med MS os'er heller ikke med ME
Der er ingen ustabile MS os'er efter Win 3.0, men der er nogle der tror at en PC
er en spillemaskine og vil bruge den som sådan, samt pine det sidste ud
af den og så går det galt da de programmører der laver spil er totalt
ligeglade med hvordan de smider om sig med data og så skal det jo gå galt.
En PC med de rigtige drivere og kun kontorprogrammer kører klippestabil
og der er ligemeget om du har win98 - ME -2000 eller XP på.
Paul Ø. Sørensen
www.paul.sorensen.as
paul@sorensen.as

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-01-03 18:15

"Paul Østerby Sørensen" <paul@sorensen.as> skrev i en meddelelse
..
> En PC med de rigtige drivere og kun kontorprogrammer kører klippestabil
> og der er ligemeget om du har win98 - ME -2000 eller XP på.

nu er kontor applikationer jo sjældent synderligt recurse krævende..
tør du udvide din påstand til andre applikationer?

jeg kan da få en win2K maskine til at brække sig ved at kører CAD, eller
Lotus notes på den (Der er ikke instaleret andre spil, end dem kabale osv.
som følger med w2k)

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : Olesen

Dato : 17-01-03 19:48

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:b09dm2$ha2$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> nu er kontor applikationer jo sjældent synderligt recurse krævende..
> tør du udvide din påstand til andre applikationer?

Det handler ikke altid om cpu'en kører med 30 eller 90 % load
men mere hvad der sker, når data flyttes rundt, og her er
driverne af stor betydning.
Er de ikke programmeret ordentlig, så kan selv Windows
skrivebordet vær en "belastning"....

> jeg kan da få en win2K maskine til at brække sig ved at kører CAD, eller
> Lotus notes på den (Der er ikke instaleret andre spil, end dem kabale osv.
> som følger med w2k)

Det kunne jeg også, indtil jeg fik fat i den rigtige kombination
af VIA driveren samt en god Detonator til grafikkortet...
Så blev både spil + internettet mv. stabilt....

MVH

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-01-03 21:43

> Det kunne jeg også, indtil jeg fik fat i den rigtige kombination
> af VIA driveren samt en god Detonator til grafikkortet...
> Så blev både spil + internettet mv. stabilt....

det skulle nødigt være nødvendigt med VIA drivere på et IBM bundkort
med intel chipset, og intel CPU

er du den Olsen, der i en Siera har kørt om kap med en Honda Accord?

Fra : Olesen

Dato : 17-01-03 23:06

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:b09prh$hhl$1@sunsite.dk...

> det skulle nødigt være nødvendigt med VIA drivere på et IBM bundkort
> med intel chipset, og intel CPU

Sandt nok, men jeg er ikke ejer af sådanne sager.

> er du den Olsen, der i en Siera har kørt om kap med en Honda Accord?

Nej ?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-01-03 16:28

> Sandt nok, men jeg er ikke ejer af sådanne sager.

fair nok

men jeg kan få, de nævnte sager til at brage sammen, med alm. kontor
apps, som Lotus Notes, Concorde og Excel

> Nej ?

ok, var bare nysgerig
(long time ago, in news:dk.fritid.bil)

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 18-01-03 10:31

Hej Michael
Ja jeg tør godt udvide min påstand lidt, hvis du kan få en W2K til at gå ned mens du bruger CAD
eller amdre programmer er det ofte disse der er dårligt programmeret, vi ved jo alle at f.eks
Norton programmer af diverse afskygninger kan sløve en PC helt ned endda få den til at dø.
At give MS skyldet for dette svarer lidt til at jeg hvis jeg kører over for rødt og kører en ned
vil give ham skylden for han burde jo have forudset at der var et fjols der ikke ville overholde
reglerne.
Paul Ø. Sørensen
www.paul.sorensen.as
paul@sorensen.as

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-01-03 11:55

In dk.edb.hardware, =?Windows-1252?Q?Paul_=D8sterby_S=F8rensen?=
<paul@sorensen.as> says...

Dit tegnsæt er i stykker.

FUT:dk.admin.netikette

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 17-01-03 18:31

Paul Østerby Sørensen wrote:

> Det var dog en utrolig udmelding der er intet galt med MS os'er heller ikke med ME

Den holdning er du nok alene om, jeg vil i hvert fald ikke give dig ret.
ME er til dags dato det mest ustabile OS mickeysoft har lavet, og det
uanset om du spiller eller ej. Hvad angår de andre, er de bedre, men det
eneste OS fra Microsoft jeg ikke har fået til at gå ned er DOS 6.0.
Derfor må det være det mest stabile de har lavet.

> Der er ingen ustabile MS os'er efter Win 3.0, men der er nogle der tror at en PC
> er en spillemaskine og vil bruge den som sådan,

Det er sgu da meningen at et OS skal være stabilt, uanset hvilke
applikationer der kører på det.
OSet må/skal sørge for at applikationen ikke laver for mange unoder, og
gør den det skal den slåes ihjel. Det er netop det der sker i
Linuxverdenen, hvor en enkelt applikation ikke kan tage hele maskinen
med sig ned. Det er altid muligt at logge ind (evt remote) og slå
applikationen ihjel.

> samt pine det sidste ud
> af den og så går det galt da de programmører der laver spil er totalt
> ligeglade med hvordan de smider om sig med data og så skal det jo gå galt.

Det er jo så fordi programmørerne er for dårlige, det er vel ikke OSet
skyld.
Bare fordi et spil er lavet dårligt, må det ikke tage OSet med sig ned.

> En PC med de rigtige drivere og kun kontorprogrammer kører klippestabil
> og der er ligemeget om du har win98 - ME -2000 eller XP på.

Det er det bestemt ikke.
Vil du have en klippestabil maskine så skal du installere Linux.

--
/kenne, der udelukkende bruger windows til homebanking, men håber at
banken snart får lavet en IE uafhængig homebanking, så det kan skoddes

Fra : Olesen

Dato : 17-01-03 19:51

> ME er til dags dato det mest ustabile OS mickeysoft har lavet, og det
> uanset om du spiller eller ej.

Kommer igen an på miljøet det arbejder i.
Du kan ikke få noget mere stabilt til den
PC jeg ofte har kontakt med...fordi det ER
stabilt i sig selv...

> Det er sgu da meningen at et OS skal være stabilt, uanset hvilke
> applikationer der kører på det.

Læg lige mærke til, hvor ofte disse hardcore gamere
leger med reg.databasen og de nyeste og "bedste" drivere..
-det er jo ofte ren gambling for at få 4 frames mere i MadOnion...

> [...]
> Linuxverdenen, hvor en enkelt applikation ikke kan tage hele maskinen
> med sig ned. Det er altid muligt at logge ind (evt remote) og slå

Noget lign. sker vel med XP, hvor alle fælles .dll'er er isolerede..?

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 20-01-03 10:26

Olesen wrote:

> Kommer igen an på miljøet det arbejder i.
> Du kan ikke få noget mere stabilt til den
> PC jeg ofte har kontakt med...fordi det ER
> stabilt i sig selv...

Det er jo så din holdning (gad vide om det er fordi du aldrig har prøvet
et stabilt OS

> Læg lige mærke til, hvor ofte disse hardcore gamere
> leger med reg.databasen og de nyeste og "bedste" drivere..
> -det er jo ofte ren gambling for at få 4 frames mere i MadOnion...

Jeg har aldrig pillet i Reg.DB på en ME, men sekunder efter den er
installeret er den crashet (det er ikke hvad jeg kalder stabilt)

> Noget lign. sker vel med XP, hvor alle fælles .dll'er er isolerede..?

Ja, det er det vel.
De er åbenbart ved at lære det.
Nu mangler de bare at det bilver lige så stabilt og brugervenligt som
Linux.

--
/kenne
I dag laver jeg ikke noget, for i går lavede jeg heller ikke noget,

Fra : Olesen

Dato : 20-01-03 17:52

> Det er jo så din holdning (gad vide om det er fordi du aldrig har prøvet
> et stabilt OS

Kører XP og det virker bare...

> Jeg har aldrig pillet i Reg.DB på en ME, men sekunder efter den er
> installeret er den crashet (det er ikke hvad jeg kalder stabilt)

Tyder på en fejl i din hardware...

> Ja, det er det vel.
> De er åbenbart ved at lære det.
> Nu mangler de bare at det bilver lige så stabilt og brugervenligt som
> Linux.

tror stadig det er nemmere at installere drivere på Windows end Linux..

MVH

Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-01-03 18:08

"Olesen" wrote:

> Kører XP og det virker bare...

Hvorfor dog det?
Citat af dig selv:
"Selv XP kan være mere ustabilt end ME i visse miljøer."
Hvis man endelig skal køre windows, så kør da w2k. Jeg er endnu ikke
stødt på nogen der har kunne fortælle mig hvad fordelen ved WXP frem for
W2K var.. Andet end farveladen. Er det en fordel?

<snip>

> tror stadig det er nemmere at installere drivere på Windows end
Linux..

Tja, du kunne jo give det et forsøg. Og hvad er det for drivere du gerne
vil have installeret? De fleste ligger i kerne. Og hvis ikke, tager det
jo ikke mange minutter at lave et modul.

Jonas Jalling

Fra : Olesen

Dato : 20-01-03 21:35

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor dog det?
> Citat af dig selv:
> "Selv XP kan være mere ustabilt end ME i visse miljøer."

Ja..i "visse miljøer".
Mit miljø er helt nyt og har alle "mærkater" til
at være fuldt XP kompatibelt, helt ud i strømforsyningen.
Defor det kører, formoder jeg.

> Hvis man endelig skal køre windows, så kør da w2k. Jeg er endnu ikke
> stødt på nogen der har kunne fortælle mig hvad fordelen ved WXP frem for
> W2K var.. Andet end farveladen. Er det en fordel?

Når du har brugt XP en stund, så glædes du over
de små justeringer rundt omkring som gør det hele
mere glat og lækkert.
Det handler om feeling.

> [...]
> vil have installeret? De fleste ligger i kerne. Og hvis ikke, tager det
> jo ikke mange minutter at lave et modul.

"lave et modul" ?
Kan min mutter også finde ud af dêt på hendes gamle PC'er ?

MVH

Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-01-03 22:03

"Olesen" wrote:

> [...]
>
> Ja..i "visse miljøer".
> Mit miljø er helt nyt og har alle "mærkater" til
> at være fuldt XP kompatibelt, helt ud i strømforsyningen.

Ok...

> Når du har brugt XP en stund, så glædes du over
> de små justeringer rundt omkring som gør det hele
> mere glat og lækkert.
> Det handler om feeling.

Tja... Jeg er nu fint tilfreds med w2k..

> "lave et modul" ?
> Kan min mutter også finde ud af dêt på hendes gamle PC'er ?

Det aner jeg ikke... Jeg kender hende ikke. Men har hun behov for det?
Jeg går ikke ud fra at hun går ud og køber et eller andet splinternyt
stykke hardware, der kun har været på gaden i en uges tid. I
størstedelen af tilfældende skal man ikke gøre andet end at sætte kortet
i computere og tænde den. Så finde systemet selv ud af resten. Hvis det
f.eks. er et netkort, spørger den om man har fast ip eller får den fra
dhcp. Man indtaster de nødvendige oplysninger og computeren fortsætter.
Man skal ikke engang genstarte!! Ja, jeg ved godt at det må lyde
utroligt i dine øre, men sådan er det! Men du er vel vant til at
genstarte et par gange om dagen...

Jonas Jalling
Linux - Because reboot is for hardware upgrades
9:58pm up 86 days, 12:28, 4 users, load average: 1.02, 1.10, 1.08

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 20-01-03 18:42

Olesen wrote:

> Tyder på en fejl i din hardware...

Det tvivler jeg på, da der ikke er fejl i Linux (Det kører bare).

> tror stadig det er nemmere at installere drivere på Windows end Linux..

Det er som man tager det.

--
/kenne
Man skal ikke accelerere fragmenter af geologisk oprindelse,

Fra : Olesen

Dato : 20-01-03 21:37

> Det tvivler jeg på, da der ikke er fejl i Linux (Det kører bare).

Der er som skrevet heller ingen fejl i de 3-4 ME maskiner jeg
er "ansvarlige" for. (Det kører bare).

> Det er som man tager det.

Det er nemmere at "tage på ME" end Linux.
Spørger du alle bladene, så vil de gi' mig ret.

MVH

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 20-01-03 20:44

Olesen wrote:

> tror stadig det er nemmere at installere drivere på Windows end Linux..

Det kan vi lade komme an på en prøve.
Hvis man først ved hvordan man compiler en kerne eller bare et modul, så
består selve installationen i en enkelt kommando, plus evt. at tilføje
modulet i /etc/modules så det også bliver loadet fremover.

Fra : Olesen

Dato : 20-01-03 21:40

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> består selve installationen i en enkelt kommando, plus evt. at tilføje
> modulet i /etc/modules så det også bliver loadet fremover.

Nå så kommer det: "Hvis man ved hvordan man compiler...."
Allered dêr har du tabt det meste af landets befolkning..

Jeg tror sku' det er nemmere blot at smide en skive i CD'drevet
og lade Windows ME finde den driver der passer bedst så du
er kørende i en fart..

Denne 'driver-logik' som startede med ME er videreudviklet
i 2000 og også XP, og det er sku' nemt...

Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-01-03 21:54

"Olesen" wrote:
<snip>

> Denne 'driver-logik' som startede med ME er videreudviklet
> i 2000 og også XP, og det er sku' nemt...

Ehh... W2K var før ME, så nej. Måske i XP, men i hvert fald ikke i W2K.

Jonas Jalling

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 20-01-03 22:29

Olesen wrote:

> Nå så kommer det: "Hvis man ved hvordan man compiler...."

Så tager jeg det fra ende til anden for fuldstændighedens skyld;

(dette forudsætter at man har fungerende linux-installation)
Hent source til nyeste stable kernel(2.4.20) fra kernel.org eller
faktisk hellere et mirrorsite, f.eks. sunsite.dk
Filen hedder linux-2.4.20.tar.bz2
Smid den i /usr/src/
Pak den ud med; tar -jxvf linux-2.4.20.tar.bz2
(hop ind i dir'et) cd linux
konfigurer med f.eks; make menuconfig (der er meget at lære)
derefter; make depend && make clean
og så den egentlige kommando til kompilering;
make bzImage && make modules && make modules_install
(kopiere kernel'en til /boot) cp linux/arch/i386/boot/bzImage /boot
rette i /etc/lilo.conf
køre lilo for at opdatere MBR
reboote (stort set det eneste man er nødt til at reboote for i linux)

Installation af driver:
modprobe modulnavn
(og evt. tilføje modulnavnet til /etc/modules )

> Allered dêr har du tabt det meste af landets befolkning..

Kommer jo an på hvad man er "vokset op med".
Hvis du nu var vokset op med linux, ville windows være det rene volapyk
for dig - faktisk tvivler jeg på at man nogensinde ville vænne sig til
windows hvis man var vokset op med en unix-variant.
Jeg synes så absolut at det er umagen værd at lære at bruge linux.

(jeg er dog ikke 100% vokset op med linux, startede med win95, og efter
1½ år var jeg _så træt_ af at reinstallere ca. hver måned, så jeg
begyndte at lede efter alternative OS'er.
NT var ikke noget jeg gad at spilde tid på - jeg kunne se hos en
kammerat at det var for tungt at bokse med)
Jeg har brugt (Debian)linux fulltime siden 1998.

Fra : Olesen

Dato : 20-01-03 22:54

> [...]
>
> Installation af driver:
> modprobe modulnavn
> (og evt. tilføje modulnavnet til /etc/modules )

Og dêt kalder du nemt ?
Windows ME gøres flg.
Enhedshåndtering/indsæt CD/Søg nye drivere...færdig...

> Kommer jo an på hvad man er "vokset op med".

Og hvad er Danmark og resten af verden vokset op med ????

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 21-01-03 11:48

Olesen wrote:

> Og dêt kalder du nemt ?

Ja, der står jo alt hvad du skal gøre.
Nu er kernekompilering nok også noget af det mest langhårede du kan lave
på en Linuxmaskine, så det er en smule mere kompliceret end blot at
installere en driver.

> Windows ME gøres flg.
> Enhedshåndtering/indsæt CD/Søg nye drivere...færdig...

Læg lige mærke til forskellen på at kompilere kerne og installere
drivere.

> Og hvad er Danmark og resten af verden vokset op med ????

Det er netop her problemet er.
Befolkningen generelt lader sig nøje med et andenrangs OS, fordi de ikke
gider at sætte sig ind i noget nyt, som i de fleste (faktisk alle)
tilfælde er bedre.
Det er blot et spørgsmål om vane.
Jeg glæder mig f.eks. til at se hvad der sker med OpenOffice, som jeg
spår en stor fremtid.
Længe leve frit software!

--
/kenne
"En computer har til formål at lette dig i det arbejde,

Fra : Olesen

Dato : 21-01-03 17:57

> Det er netop her problemet er.
> Befolkningen generelt lader sig nøje med et andenrangs OS, fordi de ikke
> gider at sætte sig ind i noget nyt, som i de fleste (faktisk alle)
> tilfælde er bedre.

Hvis Linux var så suverænt, som de (måske) er
på visse punkter, og vi samtidig sortere de svagheder
væk der må være, så er det sært det ikke har slået
mere an..og det er endda gratis...

Ja..gratis software..*S*

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 21-01-03 18:05

Olesen wrote:

> Hvis Linux var så suverænt, som de (måske) er
> på visse punkter, og vi samtidig sortere de svagheder
> væk der må være, så er det sært det ikke har slået
> mere an..og det er endda gratis...

Det skyldes primært at en nyindkøbt maskine er preinstalleret med
windows, så køberen ikke har muligheden for at vælge. Og når så skidtet
er installeret, så er der jo ingen grund til at lave det om.

> Ja..gratis software..*S*

Både frit og gratis.
Jeg syntes det er rart at kunne kigge kildekoden gennem, hvis man selv
programmerer og skal interface til andre programmer.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 21-01-03 18:15

Kenneth Kristensen wrote:

> Det skyldes primært at en nyindkøbt maskine er preinstalleret med
> windows, så køberen ikke har muligheden for at vælge. Og når så skidtet
> er installeret, så er der jo ingen grund til at lave det om.

Ja, delvist det, og så fordi at det tager et stykke tid at vænne sig til
linux - det tog mig ca. ½ år før jeg følte at jeg havde styr på det.

Fra : Olesen

Dato : 21-01-03 18:24

> Ja, delvist det, og så fordi at det tager et stykke tid at vænne sig til
> linux - det tog mig ca. ½ år før jeg følte at jeg havde styr på det.

Hvordan hænger dêt sammen med
det sku' være nemmere og være mere overskueligt ?

Linux ER vel stadig kun for nørderne, og ikke familierne.?!

Fra : Jonas Jalling

Dato : 21-01-03 18:34

"Olesen" wrote:
<snip>
> Hvordan hænger dêt sammen med
> det sku' være nemmere og være mere overskueligt ?
>
> Linux ER vel stadig kun for nørderne, og ikke familierne.?!

Ja, den indstilling har folk desværre stadig. Og jeg vil give dig ret i
at linux har været et OS for nørder, men det er blevet udviklet meget
siden da. Det lyder som om at det er lang tid siden at du har prøvet
det, hvis du da har, så jeg synes at du skal ta' et kig på knoppix. Det
behøver du ikke engang at installere for at bruge det.
(http://www.knoppix.com/)

Jonas Jalling

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 22-01-03 10:17

Olesen wrote:

> Hvordan hænger dêt sammen med
> det sku' være nemmere og være mere overskueligt ?

Hvor lang tid har du brugt på at lære at bruge windows?
½ år inden man har styr på det, er ikke ualmindeligt.
Jeg tror desværre bare at mange glemmer, hvordan det var da de første
gang sad ved en computer.
For du skal ikke påstå, at du bare satte dig til windowsmaskinen og
havde styr på alt.

> Linux ER vel stadig kun for nørderne, og ikke familierne.?!

Bestemt ikke.
Tag et kig på http://gnuskole.dk
Det er godt nok en fiktiv skole, men jeg ved at ham der står bag sitet
er lærer på en skole, hvor eleverne har mulighed for at bruge både
windows og Linux. Og det sjove er at Linux bliver brugt mere og mere.

--
/kenne
There are only 10 kinds of people in this world;

Fra : Olesen

Dato : 21-01-03 18:21

> Det skyldes primært at en nyindkøbt maskine er preinstalleret med
> windows, så køberen ikke har muligheden for at vælge. Og når så skidtet
> er installeret, så er der jo ingen grund til at lave det om.

-men hvis Windows er Så stor en pesilens, så var
det jo nærliggende at skifte til Linux ???
Vi har jo ikke at gøre med et mobilabonnement.

> Både frit og gratis.
> Jeg syntes det er rart at kunne kigge kildekoden gennem, hvis man selv
> programmerer og skal interface til andre programmer.

Måske nok.
Men jeg har aldrig haft problemer med Windows i dên retning.
Selv mine gamle programmer afvikles fint på XP.

MVH

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 22-01-03 10:24

Olesen wrote:

> -men hvis Windows er Så stor en pesilens, så var
> det jo nærliggende at skifte til Linux ???
> Vi har jo ikke at gøre med et mobilabonnement.

Du glemmer at læse hvad jeg skriver!
<CITAT START>
Og når så skidtet er installeret, så er der jo ingen grund til at lave
det om.
<CITAT SLUT>

Sådan tænker mange, og så bliver der ikke lavet om på det.
Var maskinen preinstalleret med Linux, ville mange nok også bruge det.
Det sker desværre bare ikke, hvorfor ved jeg ikke.

> Måske nok.
> Men jeg har aldrig haft problemer med Windows i dên retning.

Nu ved jeg ikke om du programmerer, men jeg kunne ikke forestille mig at
programmere på en windowsmaskine (har dog aldrig prøvet det), da man
ikke kan se kildekoden for de programmer man evt. skal interface til.
Det er en klar fordel at kunne dette, da man så har fuld kontrol over
hvad der sker med ens programmer når der interfaces.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 21-01-03 11:39

Olesen wrote:

> "Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Nå så kommer det: "Hvis man ved hvordan man compiler...."
> Allered dêr har du tabt det meste af landets befolkning..

Det er jo derfor der er noget der hedder HowTo's.
Jeg vil vove den påstand at installation af programmer er bedre
beskrevet i Linux end i windows.

Fra : Olesen

Dato : 21-01-03 17:56

> Det er jo derfor der er noget der hedder HowTo's.
> Jeg vil vove den påstand at installation af programmer er bedre
> beskrevet i Linux end i windows.

I Windows indsættes cd'en og "install" vælges..

Fra : Jonas Jalling

Dato : 21-01-03 17:59

"Olesen" wrote:

<snip>
> I Windows indsættes cd'en og "install" vælges..

Ja.. Og i linux sætter du bare dit hw i og starter.

Jonas Jalling

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 21-01-03 18:09

Jonas Jalling wrote:

> Ja.. Og i linux sætter du bare dit hw i og starter.

Generelt kan man sige at man under installation (både ny inst og ved
opgradering) skal bruge færre CDer end ved windows. Linux understøtter
det meste fra scratch, hvor windows intet understøtter uden drivere og
opgraderinger (service packs).

--
/kenne
Hørt sige: "Det er takket være nørderne at din maskine oversætter

Fra : Olesen

Dato : 21-01-03 18:23

> [...]
> opgradering) skal bruge færre CDer end ved windows. Linux understøtter
> det meste fra scratch, hvor windows intet understøtter uden drivere og

Ved installation af ME på "mine" 4 PC'ere blev
alle drivere fundet, så 1 skive og man var igang.
Printerdriver til ældre Lexmark blev fundet på nettet..1.7 MB

Servicepacks er de ændringer der kommer undervejs.
Alle producenter af elektronik laver revisionsændringer
og det sker så også i Windows-miljøet..
Når der findes huller som folk udnytter, så skal
disse lukkes.

Det samme ville ske med Linux, hvis det
var lige så udbredt.

MVH

Fra : Jonas Jalling

Dato : 21-01-03 18:29

"Olesen" wrote:

<snip>

> [...]
> Alle producenter af elektronik laver revisionsændringer
> og det sker så også i Windows-miljøet..
> Når der findes huller som folk udnytter, så skal

Der kommer skam også opgraderinger til linux. Folkene bag linux er bare
generelt mere effektive i forhold til f.eks. MS. Der går normalt ikke
mange timer, fra et hul er fundet, til der er en patch. Til gengæld kan
MS være flere måneder om at rette fejl.
Dette betyder selvfølgelig mest på servere og..... Hmm.. Windows..
server... der er vist noget galt..

Jonas Jalling

Fra : Olesen

Dato : 21-01-03 18:09

> "Olesen" wrote:
> >
> <snip>
> >

> Ja.. Og i linux sætter du bare dit hw i og starter.

Bare ærgerligt, folk ikke tar' det til sig...
Men sådan gik det jo også med Betamax,
som var VHS teknisk overlegen... VHS
blev dog 'stueren' med tiden og alle
tog det til sig...som Windows..og nu
det stabile XP...

MVH

Fra : Olesen

Dato : 17-01-03 19:46

"Paul Østerby Sørensen" <paul@sorensen.as> skrev i en meddelelse

> En PC med de rigtige drivere og kun kontorprogrammer kører klippestabil
> og der er ligemeget om du har win98 - ME -2000 eller XP på.

HØRT !

Og driveren er netop kæden i de svage led..oftest.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-01-03 20:37

In dk.edb.hardware, Paul Østerby Sørensen <paul@sorensen.as> says...
> Der er ingen ustabile MS os'er efter Win 3.0, men der er nogle der tror at en PC

Win 3.xx er ikke et OS, men en grafisk brugerflade.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 18-01-03 10:15

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse news:MPG.189279a9367362a7989940@news.tele.dk...
> In dk.edb.hardware, Paul Østerby Sørensen <paul@sorensen.as> says...
>
> Win 3.xx er ikke et OS, men en grafisk brugerflade.

> [...]
Sorry I stand corrected, men det gælder jo helt frem til NT og senere udgaver 2000 og XP
alle de andre er jo bare overlay på DOS
Paul Ø. Sørensen
www.paul.sorensen.as
paul@sorensen.as

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-01-03 11:54

> [...]
<paul@sorensen.as> says...
> Sorry I stand corrected, men det gælder jo helt frem til NT og senere udgaver 2000 og XP

Nej. NT, 2000 og XP er ikke baseret på DOS. De er faktisk baseret på
OS/2 (i tidernes morgen).

Fra : Olesen

Dato : 17-01-03 19:45

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Den påstand tror jeg du er ene om.

Incl. de 4 husstande som kører ME og det kører stabilt.

> På de maskiner hvor jeg har haft ME, har det kørt ufatteligt ustabilt

Nu var det jo også MIG som havde installeret det, ikke ?

> (selv efter Microsoft scalaen, hvor ustabilitet er en selvfølge).
> Af alle de OSer Microsoft har lavet, er ME det mest ustabile og DOS 6.0
> det mest stabile.

Alt kommer an på hvilket system det spilles på.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 20-01-03 10:31

Olesen wrote:

> Nu var det jo også MIG som havde installeret det, ikke ?

Det skulle vel ikke have noget at sige.
OSet burde være stabilt uanset hvem der har installeret det.

> Alt kommer an på hvilket system det spilles på.

Det burde det ikke gøre.

> Selv XP kan være mere ustabilt end ME i visse
> miljøer..

Det tvivler jeg på.
Har du nogen beviser på det?

Fra : **TwN**

Dato : 20-01-03 14:19

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> wrote in message

> Det tvivler jeg på.
> Har du nogen beviser på det?

Det har jeg faktisk! på en Duron(vist nok 750Mhz), uden synderligt meget
RAM, kørte 2000 rimeligt stabilt.
Mens XP kørte rimelig Ustabilt!
Det ville jo selvfølgelig hjælpe en del at slå alt det der nye grafiske PIS
fra. meeen det var på lillebrors maskine, og han SKULLE ha' det nye *lort*
med
så den måtte opgraderes......
der efter kørte det så okay....

**TwN**

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 20-01-03 18:45

**TwN** wrote:

> [...]
> fra. meeen det var på lillebrors maskine, og han SKULLE ha' det nye *lort*

Nu snakker du udenom!
Der var tale om ME og XP, og du begynder at snakke om 2000 og XP.
Nu må du bestemme dig, har du beviser eller ej (gerne på tryk / link).

Fra : Olesen

Dato : 20-01-03 17:54

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Det skulle vel ikke have noget at sige.
> OSet burde være stabilt uanset hvem der har installeret det.

Faktisk...og dog ikke...har engang imellem
set (forhandlere) skulle installere hvor
det gik ren kage..

> Det burde det ikke gøre.

Nej, men verden er endnu ikke perfekt...

> Det tvivler jeg på.
> Har du nogen beviser på det?

Jeg har med Windows 2000, som bruger ca. samme kerne.
De korrekte drivere gjorde den dog stabil, men ikke mere
end hvad jeg kendte fra den anden ME maskine..

MVH

Fra : rhexis

Dato : 21-01-03 21:36

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

[om antallet og hyppigheden af Windows patches]

> Når der findes huller som folk udnytter, så skal disse lukkes.
>
> Det samme ville ske med Linux, hvis det
> var lige så udbredt.

Eh hva'? Linux (og andet Frit software) er skam meget udbredt
på server-siden. Faktisk så er det rimeligt sandsynligt at de
fleste af dine yndlingssider på www er drevet af Frit software
i større eller mindre grad.

Og ja, open source software har også patches. Folk der påstår
andet ved ikke hvad de taler om.

--
rhexis

Amazing improvised electric violin. Free
mp3s available. - http://solostring.com/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-01-03 11:46

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> crashed Echelon writing

> Så installêr Windows ME hvis du har muligheden.
> Jeg har inst. det på 4 ældre maskiner, og alle kører
> perfekte og ME kendte ALLE drivere på forhånd..

Ja, alle går da ud og bruger 1K-1.5K for nyt OS ;P

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 17-01-03 12:46

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> crashed Echelon writing

> Ja, alle går da ud og bruger 1K-1.5K for nyt OS ;P

Hvem snakker om OS? LOL

VH
Peter

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-01-03 14:00

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> crashed Echelon writing

> Så installêr Windows ME hvis du har muligheden.
> Jeg har inst. det på 4 ældre maskiner, og alle kører
> perfekte og ME kendte ALLE drivere på forhånd..

Glemte lige en anden ting:

Hvem siger at MS drivere er ok?!?! Har oplevet fejl med MS egen
certificerde drivere.

--
Bjarke Andersen

Fra : Olesen

Dato : 17-01-03 19:52

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> crashed Echelon writing

> Glemte lige en anden ting:
>
> Hvem siger at MS drivere er ok?!?! Har oplevet fejl med MS egen
> certificerde drivere.

Ja.
Det kan man ikke regne med alligevel, da
et andet program måske ødelægger noget så
verificeringen er nix værd.

Norton Antivirus kan bla. hindre
min brors PC i at fuldføre en brænding med Nero...