Installere program fra en source-CD
Fra : A.M.M.L

Dato : 16-01-03 19:23

Hej gruppe
Hvordan kommer man igang Linux - jeg har sat RED HAT 7,3 op på en maskine.
Så medfølger der en source cd med et program som f.eks. hedder:
diskcheck-1.2-1.src.rpm
hvordan skrives kommandoen så programmet kan bruges?
Med venlig hilsen
ERLO

Fra : Kim Emax

Dato : 16-01-03 22:46

A.M.M.L wrote:

> [...]
> hedder: diskcheck-1.2-1.src.rpm
> hvordan skrives kommandoen så programmet kan bruges?

først skal du sikre dig at dit CDrom drev er mountet...

så er det bare at fyre denne af:

rpm -i /mnt/cdrom/RedHat/RPMS/diskcheck-1.2-1.src.rpm

Muligvis har du en anden path, men rpm -i(nstall) er din ven. Evt. rpm -U
hvis du skal upgrade.

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 16-01-03 22:50

On Thu, 16 Jan 2003 22:46:10 +0100,
Kim Emax <newsgroup@fjerndette-emax.dk> wrote:

> [...]
>
> rpm -i /mnt/cdrom/RedHat/RPMS/diskcheck-1.2-1.src.rpm
>
> Muligvis har du en anden path, men rpm -i(nstall) er din ven. Evt. rpm -U

Og så får han kildekoden til programmet diskcheck.

--
Jesper

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 16-01-03 23:45

A.M.M.L wrote:
> hvordan skrives kommandoen s�programmet kan bruges?

Skriv følgende:

rpm --rebuild diskcheck-1.2-1.src.rpm

Dette vil kompilere source-koden og lægge en almindelig rpm i
/usr/src/redhat/RPMS/i386, som du så kan installere med

rpm -Uvh /usr/src/redhat/RPMS/i386/diskcheck-1.2-1.rpm

Hilsen,

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Torben Simonsen

Dato : 17-01-03 03:03

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk> writes:

> Skriv følgende:
>
> rpm --rebuild diskcheck-1.2-1.src.rpm

I nyere versioner af rpm er alle build-funktionerne dog puttet over i
et separat program, så i dette tilfælde hedder linien:

rpmbuild --rebuild diskcheck-1.2-1.src.rpm

--
-- Torben.