Flere værdier i en enkelt kolonne (mySQL/p~
Fra : news.tele.dk

Dato : 16-01-03 17:31

Jeg har et adressekartotek (tabel) - f.eks. bestående af disse felter:
navn
adresse
postnr
by
telefon
email
kategorier

Adresserne kan bruges til forskellige formål (inddeles i kategorier) -
f.eks.:
Kunde
Leverandør
Ven
Debitor
Kreditor
Webmaster
Rødhåret
Antallet af kategorier er variabelt. Det er altså ikke en god løsning at
lave en kolonne for hver kategori i adressetabellen

Det er ikke sikkert at en adresse overhovedet har en kategori, men der kan
også være adresser som er med i flere kategorier

Jeg vil gerne kunne finde adresser ud fra kategorier - altså f.eks. noget i
retning af:

SELECT navn, telefon FROM adresser WHERE (kategorier indeholder Ven)
eller måske:
SELECT navn, telefon FROM adresser WHERE (kategorier indeholder enten
Ven eller Rødhåret) eller
SELECT navn, telefon FROM adresser WHERE (kategorier indeholder både
Kunde og Debitor)

Har nogen en rigtig god idé til hvordan det kan gøres?

på forhånd tak
Uffe

Fra : Uffe Lund

Dato : 16-01-03 17:34

Det var vist en tumpet afsenderadresse - undskyld!

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-01-03 21:08

"news.tele.dk" <Uffe@e-line.dk> wrote
> Jeg har et adressekartotek (tabel) - f.eks. bestående af disse felter:
> [...]

Læg dine kategorier ud i en seperat tabel, og lav så en mange til mange
relation imellem din adressetabel og kategoritabel.

--
Jakob Andersen

Fra : Uffe Lund

Dato : 16-01-03 23:40

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Læg dine kategorier ud i en seperat tabel, og lav så en mange til mange
> relation imellem din adressetabel og kategoritabel.

Jo - det kan selvfølgelig lade sig gøre at lægge kategorierne ud i en sådan
separat tabel. Men den løsning vil jeg nu meget gerne undgå. Jeg bruger jo
som nævnt i subject mySQL, og dette udmærkede produkt understøtter indtil
videre ikke sager som kaskadevis opdatering og -sletning, hvorfår jeg vil få
en del "manuel" vedligeholdelse af tabellen med kategorier.

Samtidig tror jeg på at hvis det lykkes at samle kategorierne i et felt (en
array?) i hovedtabellen vil det blive lettere at søge efter f.eks "Debitorer
som samtidig er Rødhårede".

Uffe Lund

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-01-03 00:28

"Uffe Lund" <uffe@doing.dk> wrote
> [...]
> videre ikke sager som kaskadevis opdatering og -sletning, hvorfår jeg vil

> en del "manuel" vedligeholdelse af tabellen med kategorier.

Det ville være den rette vej at gå, og du kan mindske administrationen af
det ved at lade PHP lave et par ekstra forespørgsler ved sletninger og
opdateringer. Med et array som dit kategorifelt er heller ikke særlig
dynamisk eftersom du skal ændre på tabeldefinitionen hver gang du
tilføjer/fjerner/ændrer en kategori.

> [...]
(en
> array?) i hovedtabellen vil det blive lettere at søge efter f.eks

Det kan du klare med en join med min model. Men hvis du insisterer er det
datatypen SET du skal kigge på:
<http://www.mysql.com/doc/en/SET.html>

--
Jakob Andersen