Gamle Riffelpatroner
Fra : Claus Lauritsen

Dato : 16-01-03 13:56

Jeg kender "Nogen" der skydder med gammel amonition fra krigens tid, der er
tale om 8 x 57 til de Tyske Mauser rifler.
Jeg har opserveret at de tomme hylstre sprækker og fænghætterne viser
overtrykstegn, det har medført en del discusion, hvor jeg holder på at
krudtet er gegyndt at blive ustabilt.

Er jeg forkert på den ? er der nogen der kender nogen, der ved en del om
dette emne, så hører jeg gerne fra vedkommende, inden der sker en ulykke ?

På forhånd tak.

Claus Lauritsen e-mail claus@jagt.net

Fra : Andy P.

Dato : 16-01-03 22:22

Hej Claus,
Det er helt normalt at gamle hylstre kan flække, metallet bliver med årene
"træt" og når det er messing flækker de som oftest på langs. Det sker typisk
ved US. .30 (M1 Karabin). De gamle 7.92 Mauser hylstre i stål flækker nogle
gange hele vejen rund lige over udtrækkerrillen. Dette resultere så i at kun
bunden af hylsteret bliver trukket ud og resten forbliver i kammeret.

Det hænger oftest sammen for store tolerancer mellem hylster og kammer mål
og dette er naturligvis særligt udpræget ved godt brugte militærvåben.

Krudtet bliver ikke ustabilt, men der sker en gradvis kemisk nedbrydning af
krudtets forbrændings evne, hvilket resulterer i en ringere ydeevne. At
hylstrene flækker har ikke nødvendigvis noget med ladningen at gøre.
Her er et eksempel på hvad der sker når noget går galt:
http://communities.prodigy.net/sportsrec/gz-762d.html , men som det oftest
er tilfældet er det våbenet der er defekt og ikke munitionen. Selv om det
ser dramatisk ud er det uhyre sjældent at skytten kommer alvorligt til
skade. Her er det en Springfield M1A kaliber .308 Win. der er sprængt og
skytten fik kun blodudtrædninger omkring hånden.
Venlig hilsen
Andy

Fra : Jakob Hansen

Dato : 17-01-03 03:18

On Thu, 16 Jan 2003 22:22:19 +0100, "Andy P."
<Timelapse08@hotmail.com> wrote:

>Det er helt normalt at gamle hylstre kan flække, metallet bliver med årene
>"træt" og når det er messing flækker de som oftest på langs. Det sker typisk
>ved US. .30 (M1 Karabin).

Den erfaring har jeg sjovt nok også!
Jeg tror også at det hænger sammen med, at projektilet og hylsteret
"gror" sammen med årene. Der kan nemt sidde en smule ir man ikke lige
kan se. Jeg opfatter det dog på ingen måde som noget problem.

Nu bruger man jo selvfølgeligt altid skydebriller, men især med
automatvåben og især-især med automatvåben med 50-60 år gammel
ammunition, er det en snu ide!

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 17-01-03 00:50

> [...]
> Jeg har opserveret at de tomme hylstre sprækker og fænghætterne viser
> overtrykstegn, det har medført en del discusion, hvor jeg holder på at

Det er her tale om messinghylser?

Messing sprekker pga kvikksølv i gamle militære tennhetter. = Ubrukbart til
omlading!

..30 US carbine var verdens første militære patron som ble ladet med
kvikksølvfrie tennhetter, det står i spec. til US Army..... I de senere år
har kineserne levert US Carbine ammo med kvikksølv-tennhetter hvor hylsene
er merket med FC (FC betyr vanligvis Franford Armory, en gammel US Army
ammo-produsent....), så sikker er det vanskelig å være.

Kvikksølvtennhetter medfører et annet problem også: medmindre man raskt -
RASKT vasker løpet med en dott fuktet i vann - helst flere dotter, og
trekker etter med oljefille, blir løpet fort helt SVART....

ErikP

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 21-01-03 08:04

Prøv lige at undersøge riflen igen. Den kaliber du her snakker om er i alm.
tale den kaliber der kaldes for den farlige kaliber. Problemet er det at der
til 8 X 57 også kan fås en patron der hedder 8 X 57 J og JS. Alle 3 patroner
kan gå i kammeret men J og JS er en anelse større i kaliberen og har været
årsag til mange ulykker. Jeg ved ikke og det har noget med dit problem at
gøre men det giver ihvettifald stof til eftertanke.
Mange jagtforretninger sælger stadig det gamle L... uden at give brugeren en
ordentlig vejledning.

MVH
Poul

Fra : Claus Espeholt

Dato : 21-01-03 09:20

For vel godt 100 år siden indførte tyskerne 8x57JS i stedet for 8x57J.
Projektilerne i den nye ammunition var/er 0,10 mm større end tidligere, og
derfor er det ikke en god idé at affyre en 8x57JS i en gammel riffel (som
ikke har fået fornyet løbet). Jeg har set mange tyske rifler, men jeg har
aldrig set en i den gamle 8x57J. Jeg vil mene at denne type er sjælden. Jeg
har nogle enkelte patroner i 8x57J, og de er i dag svære at få fat på.
De grå fosfaterede stålhylstre (fra 1941 - 45) revner ofte - både på langs
og på tværs. Det er vel ikke farligt for skytten men riflen har ikke helt
godt af det. Årsagen angives at være mælkesyre i krudtet så hylstrene tærer
indefra. Man kan altså ikke se det ydersiden af hylstrene.
Jeg har ikke haft problemer med forkobrede stålhylstre (fra 1938 - 41) eller
med messinghylstre.
MvH
Claus