PC2700 RAM på 266 MHz bundkort?
Fra : Christian Jorgensen

Dato : 16-01-03 13:50

Hej!

Jeg har et spørgsmål jeg håber en af jer kan svare på: Hvis jeg har et
bundkort som kører 266 MHz, kan jeg så udnytte PC2700 RAM 333 MHz fuldt
ud, eller vil de automatisk køre 266 som bundkortet? Jeg er klar over at
ydelsesforskellen ikke vil være ret stor, det er mere et teoretisk
spørgsmål.

Mvh
Christian

Fra : Flemming Joensson

Dato : 16-01-03 14:36

Christian Jorgensen <chjo02ad@student.cbs.dk> wrote in

> [...]
> 333 MHz fuldt ud, eller vil de automatisk køre 266 som bundkortet?
> Jeg er klar over at ydelsesforskellen ikke vil være ret stor, det

De kører automatisk 266 (133) som bundkortet gør. Du kan så overclocke
din FSB på bundkortet og dermed komme op i nærheden af de 333 (166MHz
FSB) - men det er meget afhængigt af hvor godt bundkortet er, og hvor
godt CPU'en er kølet.

Hvis det f.eks. er en P4 CPU så er multiplieren i den låst. Jeg har en
2.53GHz med en multiplier på 19 (FSB 533). Jeg har PC2700 RAM i min
maskine, men kører det ved PC2100 hastighed lige pt. Hvis jeg sætter
hastigheden op på min FSB (har ikke lige fået prøvet, men gør det nok
en dag) så vil min min CPU's hastighed stige med 19MHz for hver MHz jeg
forhøjer FSB hastigheden.

Da der er 33MHz fra 133 til 166 så giver det en samlet forøgelse af
CPU'ens hastighed på 627 MHz - jeg tror ikke du skal regne med der er
ret mange CPU'er der er så overclockningsvenlige :) I hvert fald ikke
uden ekstra køling. Men hvis du har en ældre AMD kan du eventuelt
justere lidt på multiplieren og så hæve FSB'en.

Uanset hvilken løsning du vælger er det vigtigt at dit bundkort kan
begrænse hastigheden på PCI og AGP - uafhængigt af FSB. Ellers
risikerer du at dine PCI-kort bliver clocket for højt, og man kan endda
risikere at ens harddiske står af grundet for høj clock. Mange af de
nyere bundkort har dog denne mulighed med at man kan låse hastigheden
til 33 eller 37 eller lignende. Så skulle man være på den sikre side og
kan så bare overclocke til ens CPU eller RAM begynder at få det for
varmt

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : o&u

Dato : 16-01-03 14:50

On Thu, 16 Jan 2003 13:49:59 +0100, Christian Jorgensen
> [...]

>ud, eller vil de automatisk køre 266 som bundkortet? Jeg er klar over at
>ydelsesforskellen ikke vil være ret stor, det er mere et teoretisk

Hvorfor ikke fortælle hvilket bundkort du har ?

Der er ikke nogen bundkort der kører 266.

Det er mest et spørgsmål om faktorer på 100 og 133. Men asynkron ram
setting findes desuden.

Intel:

Cpu: 4x100=400, 4x133=533
ram: 2x100 eller 2x133

AMD:

cpu: 2x100 eller 2x133
ram: 2x133 eller 2x166

eller overclocked synkron eller asynkron ram.

John