Danske bogstaver
Fra : AO

Dato : 16-01-03 11:33

Jeg synes det er mærkeligt...

Når jeg læser og poster i dk.test, så virker de danske
bogstaver fint (osse de tre sidste

Men her i dk.edb.system.unix har mange indlæg små kasser
istedet for.

RH8 + KNode

Any suggestions?

/ao

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-01-03 12:13

AO <ao@localhost.dk> writes:

> Når jeg læser og poster i dk.test, så virker de danske
> bogstaver fint (osse de tre sidste

De bruger nok for det meste iso-8859-1 ovre i dk.test, da det er hvad
der anbefales på <http://usenet.dk/>.

> Men her i dk.edb.system.unix har mange indlæg små kasser
> istedet for.

Kan du ikke komme med et par message-id'er? Kan det tænkes at de
pågældende indlæg benytter iso-8859-15 tegnsættet, som af en eller
anden grund lader til at være et populært her i gruppen.

I så fald skal du nok have fortalt din software at den kan bruge samme
font til den som til iso-8859-1, da de to tegnsæt er næsten
identiske.

Jeg kender desværre ikke knode, så jeg kan ikke hjælpe dig med hvordan
du gør.

--
Jacob - www.bunk.cc
You had mail, but the super-user read it, and deleted it!

Fra : AO

Dato : 16-01-03 13:26

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> De bruger nok for det meste iso-8859-1 ovre i dk.test, da det er hvad
> der anbefales på <http://usenet.dk/>.

Det ser sådan ud...

> Kan du ikke komme med et par message-id'er? Kan det tænkes at de
> pågældende indlæg benytter iso-8859-15 tegnsættet, som af en eller
> anden grund lader til at være et populært her i gruppen.

Det er ca. hveranden. Jeg tror dog jeg følger Lars' råd og ignorerer...

Tak til jer begge.

/ao

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 16-01-03 12:32

AO wrote:
> Men her i dk.edb.system.unix har mange indlæg små kasser
> istedet for.

Det er fordi afsenderne ikke angiver iso8859-1 som tegnsæt i deres headere -
det er simpelthen en fejlopsætning af deres usenet klienter.

Når du kører Red Hat 8 med knode, så kører du utf-8 tegnsættet, og knode vil
antage, at alt, hvor der ikke er angivet andet, er utf-8. Det gælder også,
når du sætter tegnsættet i gruppens opsætning - idet denne opsætning kun
gælder de indlæg, du selv laver, ikke som default for andres indlæg.

Du har 3 muligheder:
1) Ignorer det. Det gør jeg.
2) Fortæl folk, at de skal sætte deres usenet klient rigtigt op - henvis
evt. til den rigtige side på www.usenet.dk.
3) Kør knode med iso8859-1 tegnsættet.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Flemming Joensson

Dato : 16-01-03 14:00

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk> wrote in

> Det er fordi afsenderne ikke angiver iso8859-1 som tegnsæt i
> deres headere - det er simpelthen en fejlopsætning af deres
> usenet klienter.
>
> 3) Kør knode med iso8859-1 tegnsættet.

Jeg vil da også stemme for den 3. mulighed. Begge jeres klienter er sat
op til at bruge UTF-8, og langt hovedparten af alle news-indlæg er
altså ISO-8859-1. Så når i sender indlæg med danske specialtegn i, ser
det ret skidt ud i min (rigtig mange andres) readere.

Så jeg vil da råde jer til at bruge ISO i stedet for UTF.

Mvh.
Flemming

PS: Ja, jeg sidder på en Windows maskine nu, og bruger Xnews - men jeg
bruger også ISO når jeg sidder på Linux, og har aldrig haft problemer
med at folk ikke kunne læse mine specialtegn. (måske lige ud over jeres

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-01-03 14:18

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> writes:

> PS: Ja, jeg sidder på en Windows maskine nu, og bruger Xnews - men jeg
> bruger også ISO når jeg sidder på Linux, og har aldrig haft problemer
> med at folk ikke kunne læse mine specialtegn. (måske lige ud over jeres

Husk lige at få din newsreader til at medsende information om hvilket
tegnsæt den bruger.

I øvrigt kan jeg kun anbefale at man holder sig til ISO-8859-1, hvis
ikke der er behov for andet. Læs mere på
<http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#iso-8859-1>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Suggest you just sit there and wait till life gets easier.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 16-01-03 16:56

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in

> Husk lige at få din newsreader til at medsende information om
> hvilket tegnsæt den bruger.

Ups, jeps - ny opsætning, den havde jeg lige glemt. Skulle være i
headeren nu.

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 16-01-03 17:03

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> Ups, jeps - ny opsætning, den havde jeg lige glemt. Skulle være i
> headeren nu.

Heh og det var den så ikke

Flemming

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 16-01-03 17:06

Flemming Joensson wrote:
> Ups, jeps - ny ops�ning, den havde jeg lige glemt. Skulle v�e i
> headeren nu.

Det er den ikke. Du mangler faktisk hele Content-Type: header linien.

Hilsen,

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Flemming Joensson

Dato : 16-01-03 17:49

> Det er den ikke. Du mangler faktisk hele Content-Type: header linien.

Jeps, har set det (se min post 17:02) - det er nu rettet.

Mvh.
Flemming