/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Mærkelig subnetmaske
Fra : Ostemad


Dato : 16-01-03 09:23

Hvad betyder en subnetmaske på 255.255.252.0?
Jeg troede kun den måtte indeholde værdierne 0 og 255...



 
 
Per (16-01-2003)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 16-01-03 09:33

Hej Ost *SS*
"Ostemad" <spamme@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
news:3e266bf7$0$71682$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad betyder en subnetmaske på 255.255.252.0?
> Jeg troede kun den måtte indeholde værdierne 0 og 255...

Nu har du skrevet .0 kunne forestille mig du havde andet end .0, og jo man
kan have andet end 0 og 255.

Det vil angive en mindre del af netværket i samme subnet.

Sakset fra Cisco.com:

Class B Effective Effective
# bits Mask Subnets Hosts
------- --------------- --------- ---------
2 255.255.192.0 2 16382
3 255.255.224.0 6 8190
4 255.255.240.0 14 4094
5 255.255.248.0 30 2046
6 255.255.252.0 62 1022
7 255.255.254.0 126 510
8 255.255.255.0 254 254
9 255.255.255.128 510 126
10 255.255.255.192 1022 62
11 255.255.255.224 2046 30
12 255.255.255.240 4094 14
13 255.255.255.248 8190 6
14 255.255.255.252 16382 2

Class C Effective Effective
# bits Mask Subnets Hosts
------- --------------- --------- ---------
2 255.255.255.192 2 62
3 255.255.255.224 6 30
4 255.255.255.240 14 14
5 255.255.255.248 30 6
6 255.255.255.252 62 2


--
Med venlig hilsen

Per
www.oncd.dk
Nem og bekvem download.
www.kkom.dk



Jens (16-01-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 16-01-03 10:04


"Per" <info@kkom.dk> skrev i en meddelelse
news:A6uV9.36488$Hl6.4388803@news010.worldonline.dk...
> Hej Ost *SS*
> "Ostemad" <spamme@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e266bf7$0$71682$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hvad betyder en subnetmaske på 255.255.252.0?
> > Jeg troede kun den måtte indeholde værdierne 0 og 255...
>
> Nu har du skrevet .0 kunne forestille mig du havde andet end .0, og jo man
> kan have andet end 0 og 255.
>
> Det vil angive en mindre del af netværket i samme subnet.
> Class C Effective Effective
> # bits Mask Subnets Hosts
> ------- --------------- --------- ---------
> 2 255.255.255.192 2 62

Er der ikke en fejl her ?
Mig bekendt er 192.168.0.0 sub255.255.255.192 = 4 undernet a` 64 ipèr med 62
host adresser
Så subnets er 4*62 , ikke 2*62

mvh Jens



Asbjorn Hojmark (16-01-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 16-01-03 12:10

On Thu, 16 Jan 2003 10:03:31 +0100, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk>
wrote:

>> Class C Effective Effective
>> # bits Mask Subnets Hosts
>> ------- --------------- --------- ---------
>> 2 255.255.255.192 2 62

> Er der ikke en fejl her ?

Nej, men der er en forudsætning, der ikke er nævnt her, nemlig at
man med (gammeldags, klassefuld) routing ikke (altid) kan benytte
første og sidste subnet.

-A

Jens (16-01-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 16-01-03 20:19


"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse
news:b80d2v435ibb5rhp7n0egkdv0uqfpg8ikq@news.sunsite.dk...
> On Thu, 16 Jan 2003 10:03:31 +0100, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk>
> wrote:
>
> >> Class C Effective Effective
> >> # bits Mask Subnets Hosts
> >> ------- --------------- --------- ---------
> >> 2 255.255.255.192 2 62
>
> > Er der ikke en fejl her ?
>
> Nej, men der er en forudsætning, der ikke er nævnt her, nemlig at
> man med (gammeldags, klassefuld) routing ikke (altid) kan benytte
> første og sidste subnet.

Øøhh......
Når jeg skriver 192.168.0.0 sub 255.255.255.192 i min w2k dhcp, så danner
den et superscope med 4 subnet a` 64 ipèr, er der en fejl i w2k AS dhcp
serveren så ?

(Jeg ved godt den første og sidste i hvert subnet ikke kan bruges, men det
er vel mest fordi det er en windowsdåse)

mvh Jens



Asbjorn Hojmark (17-01-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 17-01-03 00:00

On Thu, 16 Jan 2003 20:18:35 +0100, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk>
wrote:

>> Nej, men der er en forudsætning, der ikke er nævnt her, nemlig at
>> man med (gammeldags, klassefuld) routing ikke (altid) kan benytte
>> første og sidste subnet.

> Når jeg skriver 192.168.0.0 sub 255.255.255.192 i min w2k dhcp, så danner
> den et superscope med 4 subnet a` 64 ipèr, er der en fejl i w2k AS dhcp
> serveren så ?

Næ, den er bare ikke (så) gammeldags og klassefuld, at den ikke
vil bruge første og sidste subnet.

> (Jeg ved godt den første og sidste i hvert subnet ikke kan bruges, men det
> er vel mest fordi det er en windowsdåse)

Første og sidste adresse i hvert subnet? Nej, det er fordi den
første adresse (all zeroes) er nettets egen og sidste (all ones)
er broadcast-adressen.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Jacob Bunk Nielsen (16-01-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 16-01-03 21:03

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:
> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev:
>
>> Nej, men der er en forudsætning, der ikke er nævnt her, nemlig at
>> man med (gammeldags, klassefuld) routing ikke (altid) kan benytte
>> første og sidste subnet.
>
> Når jeg skriver 192.168.0.0 sub 255.255.255.192 i min w2k dhcp, så danner
> den et superscope med 4 subnet a` 64 ipèr, er der en fejl i w2k AS dhcp
> serveren så ?

Nej. Din Windows 2000 bruger bare ikke klasser. Klasser er døde for
lang tid siden. Prøv at læse Asbjørns svar igen.

> (Jeg ved godt den første og sidste i hvert subnet ikke kan bruges, men det
> er vel mest fordi det er en windowsdåse)

Det var det første og det sidste subnet, ikke den første og sidste
adresse i et subnet der blev talt om.

--
Jacob - www.bunk.cc
Matter will be damaged in direct proportion to its value.

Jens (16-01-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 16-01-03 23:27


"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
news:spamdrop+m33cnsdfqp.fsf@paven.bunk.cc...
> "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:
> > "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev:
> >
> >> Nej, men der er en forudsætning, der ikke er nævnt her, nemlig at
> >> man med (gammeldags, klassefuld) routing ikke (altid) kan benytte
> >> første og sidste subnet.
> >
> > Når jeg skriver 192.168.0.0 sub 255.255.255.192 i min w2k dhcp, så
danner
> > den et superscope med 4 subnet a` 64 ipèr, er der en fejl i w2k AS dhcp
> > serveren så ?
>
> Nej. Din Windows 2000 bruger bare ikke klasser. Klasser er døde for
> lang tid siden. Prøv at læse Asbjørns svar igen.
>
> > (Jeg ved godt den første og sidste i hvert subnet ikke kan bruges, men
det
> > er vel mest fordi det er en windowsdåse)
>
> Det var det første og det sidste subnet, ikke den første og sidste
> adresse i et subnet der blev talt om.
>
Ok det så jeg ikke i farten, men hvad er der galt med dem så ?

Betyder det ar man ikke kan route til første adresse for at få fat i hvert
enkelt af de 4 subnet ? (0,64,128, og 192)

mvh Jens



Asbjorn Hojmark (17-01-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 17-01-03 00:01

On Thu, 16 Jan 2003 23:26:40 +0100, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk>
wrote:

> Ok det så jeg ikke i farten, men hvad er der galt med dem så ?

Der er ikke noget 'galt' med første og sidste adresse i et
subnet. De har bare en speciel betydning og kan (normalt, for der
er naturligvis undtagelser) ikke bruges til hosts.

> Betyder det ar man ikke kan route til første adresse for at få
> fat i hvert enkelt af de 4 subnet ? (0,64,128, og 192)

Hvad snakker du om?

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Per (16-01-2003)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 16-01-03 09:41

Hej Igen
"Ostemad" <spamme@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
news:3e266bf7$0$71682$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad betyder en subnetmaske på 255.255.252.0?
> Jeg troede kun den måtte indeholde værdierne 0 og 255...

Og et godt link til forklaring:

http://www.sangoma.com/fguide.htm


--
Med venlig hilsen

Per
www.oncd.dk
Nem og bekvem download.
www.kkom.dk



Asbjorn Hojmark (16-01-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 16-01-03 11:00

On Thu, 16 Jan 2003 09:23:20 +0100, "Ostemad" <spamme@nejtak.dk>
wrote:

> Hvad betyder en subnetmaske på 255.255.252.0?

Basalt set det samme som alle andre masker, nemlig at den fortæl-
ler udstyret, hvor stor en del af adresserne, der er lokale, dvs.
kan findes på det pågældende (fysiske) net.

I det aktuelle tilfælde er subnettet 22 bit, hvilket giver 1024
adresser (2^(32-22)).

> Jeg troede kun den måtte indeholde værdierne 0 og 255...

Du troede forkert. http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=ip

-A

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste