sommergræsning
Fra : Pia J

Dato : 16-01-03 08:56

Jer som har fremmede heste på sommergræs - har I nogen form af forsikring i
tilfælde af at der sker skader, eller er det på ejerens regning? (de kunne
bryde ud, sparke hinanden, hvad ved jeg)

Det kan jo dårligt betale sig at tage et par stykker ind (mine folde er
tomme i sommer med mindre jeg vinder i Lotto), hvis man skal lave en
forsikring for et par 1000.

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-01-03 09:56

Vi er ansvarsforsikrede på det punkt. Så hvis de f.eks. bryder ud og
tramper naboens afgrøder i stykker er det dækket.

Men som jeg har forstået er det ikke dækket, hvis hestene f.eks. slås
indbyrdes. Det ville så i stedet høre hjemme under hestens
livs/uanvendeligheds-forsikring.

Vi kræver at de heste vi opstalder enten er forsikrede, eller
selvforsikrers - altså ejers ansvar.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 16-01-03 12:09

Ja, det kan hurtigt gå galt og så er der rart at have forsikringerne i orden
for alles skyld. Selv om man tit tror man ikke får brug for det så er det
rart. En god betingelse at stille at hesten enten er selvforsikret eller at
ejeren har en forsikring der dækker.

--
Hilsen
Annette

Fra : Axel Jensen

Dato : 17-01-03 11:39

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev:
> [...]
>tilfælde af at der sker skader, eller
>er det på ejerens regning? (de kunne
>bryde ud, sparke hinanden, hvad ved jeg)

Du kan kommu ud over problemerne med forsikring hvis du lejer
græsarealerne ud til brugerne, så er det ejerne af hestene der her
det fulde ansvar.
Axel

Fra : Anet

Dato : 17-01-03 15:41

Hvis du lejer ud som foreslået i indlægget før så er du jo heller ikke
forpligtiget til at passe hestene men du kan jo godt gå og nyde syntet af
dem. Vi sidder tit om sommeren om aftenen omme ved folden og drikker
aftenkaffen og kigger på og snakker med vores to heste. Vi nyder lige så
meget at sidde og kigge på dem som det at ride på dem.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-01-03 18:52

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>aftenkaffen og kigger på og snakker med vores to heste. Vi nyder lige så
>meget at sidde og kigge på dem som det at ride på dem.

Huraaaaa! Det er lige mig !!!

Som jeg har sagt tidligere, så kan en hest sagtens bruges til andet
end at ride på )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 17-01-03 18:57

Vi har faktisk en bænk deromme og tit ender vi der flere gange om dagen i
solen og ser ud over foldene(kun om sommeren sidder vi deromme) .....det er
hygge er det. Vores tre hunde og to katte ligger så rundt om og under (altså
underbænken) os. Hestene kommer op og skal nusse og sige hej, de går lidt
igen og græsser og vi nyder alle livet. Ja, det er
pragtfuldt.................

--
Hilsen
Annette

Fra : Karin & Frank

Dato : 19-01-03 20:27

Hej !!!

Forsikring, på hestene er rigtigt godt, men ejeren har ansvaret for hesten
ved leje af sommergræs, men du som ejer af stedet har ansvaret for mennesket
til hesten.

,,,, når du lejer græs eller stalden ud, er du arbejdsgiver bare det at de
trækker deres egen hest ud fra marken og kommer til skade,, ja så kan de
lægge sag an mod dig, som ejer af stedet eller tager halm ned fra loftet
og falder ned af stigen, det kan blive rigtigt dyr,, sådan en arbejdsgiver
forsikring koster ca. 600 om året.

Bare små skader og lidt sygmeldning kan let løbe op i slat penge.... men der
er ikke mamge der ved at de kan sagsøge ejeren af stedet ved
uheld....heldigvis...!!!!
Vi tager ingen chancer og har en for sikring.,

Hilsen Karin

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 19-01-03 23:07

"Karin & Frank" <karin.frank@image.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> er ikke mamge der ved at de kan sagsøge ejeren af stedet ved
> uheld....heldigvis...!!!!
> Vi tager ingen chancer og har en for sikring.,

Ja, diskussionen burde måske fortsætte i jura-nyhedsgruppen, men den
abonnerer jeg ikke på.

Nå, men kunne man ikke bare lave en kontrakt mellem udlejer/lejer om, at
lejer selv hæfter for skader, eller hvad man skal kalde det? Er det ikke
juridisk bindende?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-01-03 08:29

Trond Øyvind Hermansen wrote:
> [...]
>
> Nå, men kunne man ikke bare lave en kontrakt mellem udlejer/lejer om, at
> lejer selv hæfter for skader, eller hvad man skal kalde det? Er det ikke

Som jeg har forstået det, så kan man ikke fraskrive sig
'arbejdsgiver'-ansvaret. Og det gælder af en eller anden besynderlig
grund stort set for alle der befinder sig på gården. F.eks. også
venner/bekendte der hjælper til med et eller andet.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 20-01-03 09:00

Forsikringsselskaberne gør ihvertilfælde meget ud af at prøve at tegne netop
den forsikring kan jeg huske da vi selv drev jorden her på vores lille
landsted.

--
Hilsen
Annette

Fra : Pia J

Dato : 20-01-03 22:02

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message

> Som jeg har forstået det, så kan man ikke fraskrive sig
> 'arbejdsgiver'-ansvaret. Og det gælder af en eller anden besynderlig
> grund stort set for alle der befinder sig på gården.

Det går måske lidt ud over det jeg havde forestillet mig. Når man sender sin
hest på sommergræs render man vel ikke rundt og besøger den hele tiden, og
hvad i alverden skal de på mit høloft? Jeg har ingen ridefaciliteter, ønsker
ikke at have folk inde i mit hus i tide og utide for at gå på wc, lukke mine
hunde ud, osv.

Det gik mere på - aflever hest på mark - Pia holder øje og giver vand m.m. -
hent igen når sommeren er slut og betal ved kasse 1.

Men jeg kan da se, det ikke er helt så enkelt, så jeg kan jo også bare lade
være Og nøjes med at kigge på naboens mange islændere.

:Pia

Fra : Lene

Dato : 20-01-03 22:26

Pia skrev : Det gik mere på - aflever hest på mark - Pia holder øje og
giver vand m.m. -
> hent igen når sommeren er slut og betal ved kasse 1.

* skriger af grin * Sikke da en herlig udtryksform!
Hvor bor du egentlig og hvilken formue havde du tænkt dig at være i
besiddelse af når sommeren er omme? Hvor mange heste er der græs til
og er der læskur? Ringer du til ejer og evt. dyrlæge, hvis noget
skummelt er under opsejling?

Jeg kender mange mange som kan være interesseret, hvis græsset,
opsynet og prisen er ok - og de skal nok tisse hjemme hos dem selv
*lol* inden de kommer en enkelt gang eller to og ser til " feriebarnet
".

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 21-01-03 08:45

Pia det ville jo være lidt synd at du ikke fik glæden af at gå og kigge på
heste og småpasse dem en sommer hvis det er det du har lyst til. Jeg ville
så overveje om det ikke var det værd alligevel og så tage det antal heste
ind som passer til græsfoldsområde. Mange ejere vil blive glad for at kunne
have deres hest på fold sådan et sted. Tit er problemet at der ikke er opsyn
med hestene hvis man sætter dem ud på sommergræs og altid få noget i
nærheden af en selv er ikke altid nemt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-01-03 09:07

Anet wrote:
> [...]
> have deres hest på fold sådan et sted. Tit er problemet at der ikke er opsyn
> med hestene hvis man sætter dem ud på sommergræs og altid få noget i

Generelt har vi erfaring med, at folk værdsætter overvågning og pasning
af deres heste utroligt meget.

Måske tænker de ikke over det fra starten af, og vil hellere have en
billig løsning.

Men jeg mener bestemt at overvågning og pasning (og gode forhold i
øvrigt) vil retfærdiggøre en højere pris end ellers.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 21-01-03 09:27

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Men jeg mener bestemt at overvågning og pasning (og gode forhold i
>øvrigt) vil retfærdiggøre en højere pris end ellers.

Jeg vil nu sige at overvågning må være et "must" for en hesteejer. Der
behøver ikke være egentlig pasning, men i forbindelse med overvågning
skal man kunne stole på at ejer informeres såfremt der er noget der
ikke ser rigtigt ud.

Skal ejer bruge hesten i perioden må "gode forhold" mindst betyde
ordentlige hegn og dobbelte led så hesten kan tages ind/ud uden fare
for at hele flokken bryder ud.

"Sommerfold" er altså ikke bare et stykke græs der alligevel ikke kan
bruges til noget. Derfor koster det som regel noget.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 21-01-03 10:05

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote in message news:b0hpf3$re9$1@sunsite.dk...
> [...]
> besiddelse af når sommeren er omme? Hvor mange heste er der græs til
> og er der læskur? Ringer du til ejer og evt. dyrlæge, hvis noget

Der er faktisk ikke læskur, det er en af mine betænkeligheder. Sidste sommer
var der rigeligt græs til 2 heste, hvis jeg laver den sidste fold nu (som i
det mindste har et kæmpe egetræ til at skygge) 2 mere. Altså ikke noget
millionprojekt, bare et spørgsmål om hygge og måske financiering af omtalte
nye fold. Vand, tilsyn, og naturligvis opringning til dyrlæge, smed, ejer
når det behøves, justering af fluenet eller hvad ved jeg. Foldene ligger
lige omkring mit hus, den ene kan jeg endda sidde og se på mens jeg
arbejder. Jeg havde forestillet mig noget i retning af 600 pr. hest pr.
måned, er det helt hen i vejret på sydsjælland?

Men jeg havde som sagt ikke tænkt mig at omdanne stedet til ridelejr, det
var ikke derfor jeg flyttede fra boligkompleks til landet og specifikt
udsøgte mig et hus der lå midt på grunden... Kommer folk rendende har jeg
også problemer hvis de synes mine hunde generer dem eller hvad ved jeg. (ja,
jeg er lidt asocial)

Men skal jeg som sagt investere i forsikring og hegn og 3 læskure før jeg
annoncerer efter kunder, så kan det godt være jeg dropper det. Den dag jeg
selv får hest har jeg 2 store bokse jeg kan putte dem i, i tilfælde af
middagshede eller skybrud.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 21-01-03 10:55

Hej Pia

Hvorfor prøver du ikke at sætte op den lokale brugs at du har folde til
udlejning for sommerperioden. Så kan lokale folk der måske kun bor ca. 1 km
væk leje dem og hvis vejrguderne lover torden kan de bare tage dem hjem i
stalden og på den måde kan du undgå alt det med læskur. Jeg har selv en
lignende aftale med min søsters fold der ligger små 3 km fra hvor jeg bor.
Jeg rider mine heste derud og bruger hendes folde da hun ikke selv har hest
og så lytter jeg til vejrguderne hver eneste dag og det fungerer fint.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 21-01-03 10:56

Vores lille familie her nyder meget synet af hestene og jeg kan godt følge
dig i at det kunne være hyggeligt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 21-01-03 11:40

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
> [...]

før jeg
> annoncerer efter kunder, så kan det godt være jeg dropper det.

Hej Pia,
umiddelbart er dine folde nok for små til at have den helt store
interesse for væddeløbsfolk. Ofte sender vi nemlig ungheste og
følhopper til Irland eller Polen, for at byde dem optimale forhold. Af
og til går et par avlere sammen og laver en flok på en 10 til 20 stk
som kommer til at gå sammen. Hestene er typisk ansvarsforsikrede og
punktum. Hvis storavlere skulle forsikre vores heste ville vi hurtig
blive ruinerede. Det er almindeligt at vi underskriver en kontrakt som
fratager værten for ansvar ved uheld.

Det er dog muligt at du kan få et par løbstrætte heste på sommergræs.
Rigtig mange hesteejere bor jo selv i en villa på Strandvejen og har
så hesten fast stående hos en træner. Hvis hesten får en downperiode,
så er det hundedyrt at have den på græs hos træneren. Du kan jo sætte
en seddel på opslagstavlen på Lunden, skitser hvad du kan tilbyde, lav
evt. en " rabatordning " for hele arealet hele sommeren. Det kan også
være at du kan få et par følhopper med føl på græs - specielt hvis de
skal ifoles med transport eller frostsæd.
Om du får kunder i butikken, skal jeg ikke kunne sige dig, men jeg
tror ikke på at det er urealistisk.
Jeg kender ikke prisniveauet for folde på Sjælland, men
væddeløbsfolket er vant til at " prutte om prisen ", så det skal du
nok være indstillet på. Til gengæld er de reelle i pengesager, og
trofaste når de bliver godt behandlet.

Mvh. Lene