Ændre indholdet af en select
Fra : Anders Lund

Dato : 15-01-03 23:10

jeg har brug for at indholdet i et select input felt kan ændres, i forhold
til hvad der er valgt i et andet felt. Jeg har tænkt på at lave en række
layers med de forskellige selects og så skifte dem ud, efter hvad der står i
det andet felt. Er der en bedre løsning? - hvis ikke så kunne jeg godt bruge
lidt hjælp, da jeg har glemt hvordan de bruges (NS/mozilla kompatabilitet er
ikke et krav, men er højt ønskeligt)

Håber der er nogen der kan hjælpe den på den ene eller anden måde.

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-01-03 01:18

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> wrote
> [...]
> layers med de forskellige selects og så skifte dem ud, efter hvad der står
> det andet felt. Er der en bedre løsning?

Hvis jeg var dig ville jeg ikke bruge layers men istedet tilgå selectboksene
og manipulere med deres elements array, jeg har lige lavet et hurtigt
eksempel til dig her:

<http://www.cartoonhero.dk/dk.edb.internet.webdesign.clientside/afselect.htm
l>

Ovenstående burde virke i såvel IE5+, Mozilla/Netscape6+ og Opera. Hvis du
gerne vil have det til at virke i NN4 får du nok problemer med
eventhandleren på selectboksen, men det kan løses ved at lave en lykke
engang imellem tjekker om der er ændret valg i den første boks.

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-01-03 01:20

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote
> [...]
> eventhandleren på selectboksen, men det kan løses ved at lave en lykke
> engang imellem tjekker om der er ændret valg i den første boks.

Hmm.. det er så sandelig ikke lige min dag. fjern "såvel" og læs lykke som
løkke

--
Jakob Andersen

Fra : Torben Brandt

Dato : 16-01-03 01:48

Jakob Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> og manipulere med deres elements array, jeg har lige lavet et hurtigt

Fra ovenstående side:
function fyldFrugtGroent( arr, objSelect ){
objSelect.length = arr.length;
for(i=0;i<arr.length;i++){
objSelect.options[i].text = arr[i];
}
}

Det er ikke fordi det ikke virker, men er det ikke lidt "snyd" at sætte længden
på listen i stedet for at slette de overskydende, og derefter genbruger du de
gamle options i stedet for at lave nogle nye...

Jeg ville have brugt constructoren for Option-objektet:
Option([text[, value[, defaultSelected[, selected]]]])
i stedet til at lave noget lignende dette (utestet):
function fyldFrugtGroent( arr, objSelect ){
for(i = objSelect.length - 1; i >= 0; i--){
if (i > arr.length - 1)
// Denne plads skal ikke længere bruges -> vi slettet indholdet
objSelect.options[i] = null;
else
// Denne plads skal bruges -> vi indsætter det nye indhold
objSelect.options[i] = new Option(arr[i], arr[i]);
}
}

Lige i dette tilfælde ser det ikke ud til at der er forskel, men er der nogle
ulemper ved at "snyde" som jeg lidt synes Jakob gør? :)

> [...]
> eventhandleren på selectboksen, men det kan løses ved at lave en lykke
> engang imellem tjekker om der er ændret valg i den første boks
I øvrigt ser det ud til at onChange virker i Netscape 4.x

mvh Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-01-03 10:20

"Torben Brandt" <torben@actuar.dk> wrote
> [...]
de
> gamle options i stedet for at lave nogle nye...

Du har ret, det gik lige lidt hurtigt med at lave eksemplet, så jeg
udnyttede at samtlige browsere på markedet lader mig sætte længden selvom
den i DOM 1 specifikationen står til at være read-only.

Dog er den i den nye recommendation DOM2, blevet lavet både read/write så
det skulle gerne holde i fremtidige versioner af diverse browsere og er nok
også noget hurtigere end at "cleare" elementerne først med null.

> I øvrigt ser det ud til at onChange virker i Netscape 4.x

Okay, det overrasker mig.

--
Jakob Andersen

Fra : Anders Lund

Dato : 17-01-03 14:04

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eventhandleren på selectboksen, men det kan løses ved at lave en lykke
> engang imellem tjekker om der er ændret valg i den første boks.

Mange gange tak, det virker bare som det skal, og koden er let forståelig.
Hvordan har du det med at "din" kode kommer på en stor auto siden, inden for
overskuelig frem tid.