Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Folkepension
Fra : Jakob Griffel

Dato : 15-01-03 23:06

Enkelt spørgsmål:

- Betaler man AM og SP når man er folkepensionist? Nej, vel?

Hvad så når man er på efterløn? Jo, ikke?

Bare for at være sikker, når jeg regner på fremtiden for min far...

Tak for hjælpen!

Hilsen Jakob

Fra : knt thorup

Dato : 16-01-03 01:08

ingen af delene på efterløn

Fra : Mark Beaumont

Dato : 16-01-03 03:07

Jakob Griffel wrote:
> - Betaler man AM og SP når man er folkepensionist? Nej, vel?
> Hvad så når man er på efterløn? Jo, ikke?

Man betaler ikke AM af folkepension eller efterløn.

AM-bidraget betales bl.a. af løn, gratialer, værdien af fri bil og lignende.
Lønmodtagere og pensionister betaler ikke bidrag af følgende indkomster:

-sociale pensioner (f.eks. folkepension og førtidspension)
-udbetalinger fra pensions-, ulykkes- og livsforsikringer
-tjenestemandspension
-arbejdsløshedsdagpenge
-sygedagpenge
-orlovsydelse
-efterløn
-sociale ydelser (f.eks. kontanthjælp)
-SU
-underholdsbidrag
-børnebidrag
-aktieudbytter
-renter

Kun lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende betaler SP.
Unge er fritaget for at betale SP indtil det kalenderår, hvor de fylder 17 år.
Ældre er fritaget for at betale SP fra det kalenderår, hvor de fylder 67 år.

Der gælder særlige regler for selvstændigt erhvervsdrivende.

Vh Mark

Fra : Grytt

Dato : 16-01-03 15:00

"Mark Beaumont" skrev:

> [...]
>Lønmodtagere og pensionister betaler ikke bidrag af følgende indkomster:

Som en kuriositet tilføjer jeg lige at der betales AM-bidrag af den
supplementsunderstøttelse fra staten som "gamle" medarbejdere
måtte oppebære, selvom den i realiteten er en slags "pension".

At der så, på anden måde kompenseres er en af de mærkværdigheder
der tid efter anden kan forekomme i landets lovgivning.
--
en hilsen fra Henning i Brøndby
grytter at mail punktum dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-01-03 19:57

Grytt wrote:
> Som en kuriositet tilføjer jeg lige at der betales AM-bidrag af den
> supplementsunderstøttelse fra staten som "gamle" medarbejdere
> måtte oppebære, selvom den i realiteten er en slags "pension".

Mere præcist, hvordan og hvor ?

Har du fået en "arbejdsydelse" udover din pensionsaftale, og er
under 65,
men ellers se grænser i det fornemme indlæg af Mark,
og herfra kompliment til Mark.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Grytt

Dato : 16-01-03 22:33

"Erik G. Christensen" skrev:

>Mere præcist, hvordan og hvor ?

Jeg er selv en af de gamle medarbejdere, - så jeg ved det.

Det er en gammel sag og jeg formoder at der er lukket for tilgang
da den oprindelige personalekategori i dag har egen pensionsordning.

Men Finansstyrelsen (under Finansministeriet), som administrerer
udbetalingerne vil nok kunne sige mere om det.

>Har du fået en "arbejdsydelse" udover din pensionsaftale, og er
>under 65,

Nej.

Fra : Jakob Griffel

Dato : 16-01-03 15:35

Hej Mark, tak for dit fyldestgørende svar!

Men jeg kom lige lidt i tvivl om nedenstående:

> [...]
år.
> Ældre er fritaget for at betale SP fra det kalenderår, hvor de fylder 67

Er man LØNmodtager når ma er på efterLØN? Jeg mener: Efterløn = SP?

Hilsen Jakob

Fra : Mark Beaumont

Dato : 17-01-03 01:53

Jakob Griffel wrote:
> Er man LØNmodtager når ma er på efterLØN?
> Jeg mener: Efterløn = SP?

Jeg forstår godt du er i tvivl, mit svar vedrørende SP var ikke
særlig præcist, men der betales ikke SP når man er på
efterløn.

Man betaler kun SP når man:
-er lønmodtager (er ansat hos en arbejdsgiver).
-er selvstændig erhvervsdrivende.
-modtager sygedagpenge.
-modtager arbejdsløshedsdagpenge.
-modtager VEU-godtgørelse.
-modtager uddannelsesgodtgørelse.
-modtager aktiveringsydelse.
-modtager jobrotationsydelse.
-modtager kontanthjælp.
-modtager revalideringsydelse.
-modtager Ledighedsydelse.
-modtager Introduktionsydelse.

Vh Mark

Fra : Jakob Griffel

Dato : 17-01-03 17:07

> Jeg forstår godt du er i tvivl, mit svar vedrørende SP var ikke
> særlig præcist, men der betales ikke SP når man er på
> efterløn.

Tak!

Mvh
Jakob