IE's genvejstaster - kan de disables ?
Fra : Chrisser

Dato : 15-01-03 15:30

Hejsa

Jeg sidder og roder med at implementere genveje i et intranet-system, men
kolliderer hele tiden med IE's indbyggede tastaturgenveje.
Eks: Ctrl + w ( lukker browservinduet ).
Kan det lade sig gøre at disable dem ( altså rent kodemæssigt ), jeg
har prøvet med event.cancelBubble, men det nytter ikke meget - det ser
ud til at IE's funktioner udføres først....

Chrisser

Fra : Brian Gregersen

Dato : 15-01-03 15:57

> det ser ud til at IE's funktioner udføres først....

Ja selvfølgelige gør de det!!! Undskyld min ophidselse. Men det er pisse
irriterende hvis man komme hen til en maskine hvor alle genvejstaster til
word er skiftet ud med underlige tegn og symboler.

Hold fingerene for de oprindelige og brug i stedet ctrl-shift-W eller tag
alt knappen med.

Undskyld jeg ikke kan svare på dit spørgsmål

Med venlig hilsen

Foreningen til afskaffelse af rotten

&

Forenignen for genvejstasters bevarelse…

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Chrisser

Dato : 16-01-03 08:06

"Brian Gregersen" <bgr@chem.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> Ja selvfølgelige gør de det!!! Undskyld min ophidselse. Men det er pisse
> irriterende hvis man komme hen til en maskine hvor alle genvejstaster til
> word er skiftet ud med underlige tegn og symboler.

Jeg har da ikke i sinde at pille ved dit word !

> Hold fingerene for de oprindelige og brug i stedet ctrl-shift-W eller tag
> alt knappen med.

Hvis det er et ønske fra kunden, så kan jeg med al min gode vilje ikke se
problemet, det kan da aldrig komme til at genere dig....

> Undskyld jeg ikke kan svare på dit spørgsmål

Jammen det gør skam ikke noget...

Chrisser

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-01-03 10:25

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote
> Jeg sidder og roder med at implementere genveje i et intranet-system, men
> kolliderer hele tiden med IE's indbyggede tastaturgenveje.

IE har en god håndfuld ikke standard events, det kan være du kan bruge nogle
af disse:
<http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/events.asp>

> Eks: Ctrl + w ( lukker browservinduet ).

Jeg kan ikke lige huske hvordan eksekveringsrækkefølgen er men hvis du ikke
har fået andre svar til i aften så skal jeg nok lige prøve at lege lidt med
det.

--
Jakob Andersen

Fra : Chrisser

Dato : 16-01-03 10:48

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev i en meddelelse
> "Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote
>
> IE har en god håndfuld ikke standard events, det kan være du kan bruge
> [...]

Det var ikke så få

Jeg prøvede lige med:
document.onhelp = myHelp;

function myHelp(){
alert('hjææææælp');
event.cancelBubble = true
}

Den bliver så kaldt før IE's hjælp, men jeg kan så til gengæld ikke stoppe
eventen med cancelBubble...

Chrisser

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-01-03 11:02

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote
> function myHelp(){
> alert('hjææææælp');
> event.cancelBubble = true
> }

Har du prøvet med:

function myHelp(){
alert('hjææææælp');
return false;
}

--
Jakob Andersen

Fra : Chrisser

Dato : 16-01-03 11:12

> Har du prøvet med:
>
> function myHelp(){
> alert('hjææææælp');
> return false;
> }

Nu har jeg, og det virkede, Tak, jeg forstår bare ikke grunden.
Omvendt er der så meget omkring JavaScript jeg ikke forstår, så jeg nøjes
med at glæde mig over at jeg nu kan implementere en, specielt dertil
indrettet, hjælpefunktion.

Men det vil nok sige at jeg måske ikke kan gøre ret meget ved de funktioner,
der ikke kører ved hjælp af disse standard events. Hvis det viser sig at
være rigtigt er jeg nok nødt til at gå over til "tre-taste-genveje", eller
hvad man nu skal kalde dem

Chrisser

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-01-03 11:51

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> writes:

> "Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg, og det virkede, Tak, jeg forstår bare ikke grunden.

At sætte event.cancelBubble=true (eller kalde DOM-metoden
stopPropagation på eventen i andre browsere) forhindrer at eventen
bliver sendt videre til event-handlere på andre elementer ... altså
andre brugerdefinerede event-handlers.

At sætte event.returnValue=false eller selv returnere false (eller
kalde eventens DOM-metode preventDefault i andre browsere) forhindrer
at eventen bliver behandlet af browseren selv, altså dens "default
opførsel" (hvis browseren tillader det). Det var dette du var
interesseret i.

/L

Fra : Chrisser

Dato : 16-01-03 12:44

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stopPropagation på eventen i andre browsere) forhindrer at eventen
> bliver sendt videre til event-handlere på andre elementer ... altså

Aha, det var ordet "brugerdefinerede", jeg har overset ( eller også har det
ikke stået der hvor jeg har kigget )

Nemlig

Chrisser

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-01-03 18:44

> [...]
> være rigtigt er jeg nok nødt til at gå over til "tre-taste-genveje", eller

Små slag, jeg har lige fået flettet nedenstående sammen det skulle gerne
"overrule" Ctrl+w, jeg har dog ikke lige testet det, men ifølge microsofts
dokumentation burde det virke.

function checkKey(){
if(window.event.ctrlKey == true || window.event.keyCode == 119){
window.event.keyCode = 0;
return false;
}
}
document.onkeydown = checkKey;

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-01-03 18:44

Fra : Chrisser

Dato : 17-01-03 08:16

> [...]
> dokumentation burde det virke.
>
> function checkKey(){
> if(window.event.ctrlKey == true || window.event.keyCode == 119){

Beklager, den virker allerede på ctrl alene, og hvis vi laver || om til &&,
så lukkes browservinduet. Dette sker også hvis jeg i stedet laver en nested
if...
Hvad er for resten forklaringen på at hvis jeg starter en dos-promt op,
trykker alt-tasten ned og skriver 119, så får jeg "w" tilbage, mens jeg selv
bruger 87 for det samme, da det er det jeg får tilbage på en:
alert(event.keyCode) hvis jeg taster "w" ?

Hvad angår microsofts dokumentation, så er jeg rendt ind i mange ting der
burde virke, men som ikke gør det. Jeg har nu altid troet at det er mig der
læser den som fanden læser biblen.

Jeg har fået det til at funktionere med tre taster i mangel af bedre ( dvs
at jeg ikke kan få skidtet til at gøre som jeg helst ville... ), det kører
på en keyUp i stedet for en keyDown:

document.onkeyup = genveje;
function genveje(){
var key = event.keyCode;
//alert(key);
if(key == 87) { // 'w'
if (window.event.shiftKey) {
if(window.event.ctrlKey){
wizard();
} } }
if(key == 80) { // 'p'
if (window.event.shiftKey) {
if(window.event.ctrlKey){
//alert('fra genveje():'+window.location.href);
udskriv_alt();
} } }
}

- men hvis du i mellemtiden er blevet stædig, så er jeg til enhver tid meget
interesseret i at høre resultatet af dine anstrengelser

Chrisser

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-01-03 09:48

> [...]
&&,
> så lukkes browservinduet. Dette sker også hvis jeg i stedet laver en

Nu har jeg lige testet med en IE6.0 på en windows XP, og her virker det
fint. Jeg kan med ovenstående script ikke bruge Ctrl+w til at lukke
browservinduet, hvilken IE tjekker du på?

--
Jakob Andersen

Fra : Chrisser

Dato : 17-01-03 10:00

> Nu har jeg lige testet med en IE6.0 på en windows XP, og her virker det
> fint. Jeg kan med ovenstående script ikke bruge Ctrl+w til at lukke
> browservinduet, hvilken IE tjekker du på?

Nøjagtig det samme.

Har du testet at du kan bruge genvejen til at kalde en anden funktion. For
mig fyrer eventen allerede når jeg trykker ctrl ned - jeg behøver ikke at
trykke w ned også, og det er jo ikke så godt....

Chrisser

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-01-03 14:34

> [...]
> mig fyrer eventen allerede når jeg trykker ctrl ned - jeg behøver ikke at
> trykke w ned også, og det er jo ikke så godt....

Her kalder jeg alert og det går fint:

function checkKey(){
if( window.event.ctrlKey && window.event.keyCode == 87){
alert( "Hmmm...." );
window.event.keyCode = 0;
return false;
}
}
document.onkeydown = checkKey;

Og Lasse har ramt sømmet på hovedet jeg havde siddet og leget med Caps lock
og derfor brugt 119

--
Jakob Andersen

Fra : Chrisser

Dato : 17-01-03 14:43

> Her kalder jeg alert og det går fint:
>
> function checkKey(){
> if( window.event.ctrlKey && window.event.keyCode == 87){
> [...]

Ja, så forstår jeg det ikke..

Men jeg må jo lige teste det igen på den anden side af weekenden.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-01-03 11:14

> [...]

> bruger 87 for det samme, da det er det jeg får tilbage på en:
> alert(event.keyCode) hvis jeg taster "w" ?

ASCII 119 er et (lille) "w", ASCII 87 er et (stort) "W".

Har en af jer CAPS LOCK slået til? :)

/L

Fra : Chrisser

Dato : 17-01-03 11:24

> ASCII 119 er et (lille) "w", ASCII 87 er et (stort) "W".
>
> Har en af jer CAPS LOCK slået til? :)

Nope - jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv

Chrisser

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-01-03 11:41

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> writes:

> "Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Nope - jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv

Det giver også mening at keyCode er uafhængig af om shift er trykket ned
eller ej. Det er der trods alt shiftKey-egenskaben til at vise, og keyCode
wiser blot hvilken tast der blev trykket på.

Jeg kan se at IE6, Mozilla og Opera7 alle giver event.keyCode==87 når
man trykker på W-tasten, uafhængigt af shift.

/L