Hjælp til køb af rigtig type ram...?
Fra : Magnus

Dato : 15-01-03 15:55

For mit bundkort står der for ram:
2 x 168-pins SDRAM / 2 x 184-pins DDR RAM

Jeg har nu siddende 256MB DDR-SDRAM PC2100 184-pins

Så har jeg kigget på en 512MB klods til at satte vedsiden af den nuværende
men da jeg så på edbpriser finder DDR-SDRAM PC2100 er der noger som hedder:

DDR-SDRAM PC2100
og
DDR-SDRAM PC2100 ECC

hvor den sidstnævnte er ca. dobbelt så dyr.

Hvad er forskellen på disse to, og er der en ide i at købe et bestemt mærke
eller skal det ikke blot være det billigste ?

/Magnus

Fra : Leony

Dato : 15-01-03 16:47

"Magnus" <arnason@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvad er forskellen på disse to, og er der en ide i at købe et
> bestemt mærke eller skal det ikke blot være det billigste ?

Du behøver ikke købe ECC RAM (det er ikke en gang sikkert dit
motherboard understøtter det).

ECC RAM /Registered
Alle typer RAM kan i dag fås som ECC (Error Correction) RAM.
Dette kaldes også for registered/ registreret RAM. Denne RAM type
er dyrere, men til gengæld er der mulighed for at fejl under
overførslen til/fra RAM kan blive rettet. Almindelige RAM har
ikke mulighed for at rette fejl under overførslen, som ECC RAM
kan det. Dog er det i dag sjældent at disse fejl opstår, og for
almindelige brugere har det næppe den store betydning. ECC RAM
anbefales derimod til computere, hvor det er vigtigt med høj
sikkerhed og stabilitet – for eksempel til servere. Desuden er
ECC RAM også lidt langsommere end almindelige RAM, pga. at der
skal sendes fejlrettelsesdata, sammen med almindelige data. Hvis
man vil bruge ECC RAM, kan man ikke blande det med almindelig
RAM. Bundkortet skal ligeledes understøtte ECC RAM for at det kan
bruges.
Fundet her:
http://www.edbpriser.dk/guider/guide_vis.asp?GuideID=1016

Om man skal købe et bestemt mærke afhænger af pengepung og
temperament. Hvis du er af den klare overbevisning at man får
hvad man betaler for, så køb dyrt - hvis du mener at kvaliteten
ikke er det vigtigste, så køb billigt.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/